3,5åring misstänker autsim
Påminner lite om vår son, lite över 3 år. Ingen har pratat om autism men både BVC och förskolan har uttryckt viss oro.
En sak är att han som din son inte leker med andra barn, bara bredvid. Vilket är vad förskolan uttryckt mest oro över.
Han älskar fordon, speciellt traktorer och skördetröskor som blivit mer intensivt nästan lite som en besatthet. Han är väldigt intresserad av saker som snurrar hjulen på traktorn, tvättmaskinen och vindkraftverk har t.ex. alltid varit otroligt spännande.
Sonen är lite sen i talet, dock har det hänt väldigt mycket den senaste tiden. Dock kan det blir som om han hakar upp sig på en mening och säger den om och om igen, tycker dock det blivit något bättre.
Jag kan också uppleva att han är svår att få kontakt med ibland. Som om han inte hör att man pratar med honom. Detta var det som BVC uttryckte störst oro för.
Han kan också blir väldigt arg för både det ena och det andra och det är många utbrott på en dag.
Maten är ett problem också, jag tycker inte han är kräsen men det är svårt att få honom att vilja äta. Han vill inte gärna blanda sin mat t.ex. spagetti och köttfärssås vill han äta pastan för sig och köttfärssåsen för sig.
Han hatar också att blir blöt eller kladdig och har alltid gjort, han blir nästan hysterisk ibland tills man torkat bort vad det nu kan vara.
Det finns fler saker man funderar på men jag tycker det är svårt att veta vad som kan anses normalt och vad som inte är det, mycket är ju helt normalt till en viss nivå liksom.