• Anonym (Anis)

Kan pappa få vårdnad i detta fall?

Hej, jag har en son på 19 månader, pappan till barnet lämna mig då jag var i 12e veckan och vi har träffats ca 4 gånger sen det, sist jag såg honom var då sonen va en månad gammal, det är ända gången han träffat barnet. Och han har inte kontaktat mig sen juli 2016 tills nån vecka sen, då var han i en situation som krävde att faderskapet behövde fastatällas så då påbörjade vi faserdkapsutredning. Nu skulle han även behöva ha sin del av vårdnaden om barnet. Om det går så att han tar detta till rätten, skulle dom då ge honom delad vårdnad?

Det låter isåfall i mina öron helt sjukt, tycker barnet har rätt att känna personen som har vårdnad om hen och han har ingen aning vem pappan är ( pappans val att inte hälsa på ) och också skulle ju pappan behöva känna barnet för att kunna ta beslut som han då är skyldig att ta med mig, hur ska någon kunna veta vad som är bäst för ett barn i olika soruationer som kan uppstå då han inte känner barnet? Faderskapet är snart klart nu och då har han rätt att träffa barnet vilket jag aldrig haft problem med men frågan alltså, skulle faktiskt en domare ge vårdnad till pappan i denna situationen just nu? Menar inte sen då dom har en relation men just nu?

• Svar på tråden Kan pappa få vårdnad i detta fall?
  • Anonym (Anis)
    Anonym (?) skrev 2017-10-24 17:00:35 följande:

Varför uppgav du inte honom som får från början?

Nu handla de inte om det men kan ju svara ändå. Han ville inte att de skulle fastställas i situationen han va i då och har somsagt inte sett honom sen april 2016 och de fanns inget sätt att veta var han fanns då han inte hade en fast adress. Så det gick inte att göra en faderskapsutredning på någon som inte gick att nå.
  • Anonym (Anis)
    jmc0104 skrev 2017-10-24 17:04:14 följande:

Att ha gemensam vårdnad innebär inte att barnet måste bo lika mycket hos varje förälder. Det innebär bland annat att man gemensamt måste fatta beslut, man kan t ex inte byta förskola eller ordna pass utan den andre förälderns medgivande. Så som du beskriver situationen tror jag inte att någon dömer till att pappan ska ha lika mycket vårdnad som du, men lika mycket att säga till om. Nu låter det ju som att du är för gemensam vårdnad längre fram och det tycker jag är positivt!

Jo jag vet om det med att bo lika mycket hos föräldrarna osv, skulle va orimligt och traumatiskt för ett barn som inte ens känner personen att behöva va ifrån mamma som är hans ända trygga person ( plus mormor och morfar ) och också det om att ta beslut om såna saker tycker jag skulle va konstigt om någon som inte har haft något att göra med barnet ska ha rätt till. I framtiden visst men just nu hoppas jag det stannar vid umgänge. Det kommer va en lång process för sonen att skapa en pappa barn relation med honom, han är väldigt försiktig och blyg främst för män då typ ända mannen han har i sitt liv är morfar. Men jag vill verkligen att dom ska ha en relation men jag tycker att ge vårdnad åt en som inte kan göra bra beslut i aspekten om att dom känner barnet ur och in och vad som funkar för just de barnet eller inte har nån relation alls är väldigt fel för barnet. Men nåjafår se vad som händer men hoppas jag får behålla det tills både jag pappan och främst sonen har en bra relation till honom
  • Anonym (Anis)
    Påven Johanna II skrev 2017-10-24 17:33:53 följande:

Det hade ju inget behövts läggas resurser på att göra någon heller om du sagt sanningen. 

Haha Vadå sagt sanningen? Jag har redan medan jag var gravid sagt dom uppgifter åt dem som jag visste om honom, jag kan inte ha någon att skriva på papper som inte ens är i kontakt med mig eller som bor 4 timmar ifrån mig aom jag då visste. Men adress hade jag inte, telefonnummer hade jag inte, visste inget om var han var eller ibland om han ens va i landet.
  • Anonym (Anis)
    Anonym (?) skrev 2017-10-24 17:39:34 följande:

Det hade inte varit ditt problem att hitta honom och vad han ville var inte relevant. Du hade en skyldighet enl lägen att uppge fadern.

Jag var i kontakt med dem som gör faderskapsutredningen och dom sa dom inte kan jaga runt hela landet efter folk som dom inte har några uppgifter om alls
  • Anonym (Anis)
    Anonym (X) skrev 2017-10-24 17:43:24 följande:

Hur kommer ni båda undan att du ljugit om faderskapet? Blir han återbetalningsskyldig till Fk för underhållet under 19 mån?

Tyvärr har jag inte ljugit om nåt, jag berätta redan då jag var gravid om hans namn födelsetid och var jag senast visste var han fanns. Sen sa dom att dom inte kan leta land och rike efter en person som inte kan hittas
  • Anonym (Anis)
    Anonym (?) skrev 2017-10-24 17:40:38 följande:

Varför behöver han nu stå som får och ha del i vårdnaden? För att få bidrag?

Nej inget sånt, det är orelevant i frågan. Man behöver inte alltid va så nyfiken om andra personers liv då det inte har nåt med frågan att göra.
  • Anonym (Anis)

Nu loggar jag ut och lämnar tråden, tänk att man tänkte man skulle få svar på en fråga om nån annan har erfarenhet eller vet, men såklart ska det börja anklgas om vad man borde gjort, orsaken till varför, osvosv.

Orsaken är inte relevant och ja jag berätta för dem då dom fråga redan på mvc om vem han var osvosv, sen då de blev tal om faderskapsutredningen sa dom bara tyvärr kan dom inte söka efter en person som inte har någon fast adress eller något alls för tyvärr behövs båda personernas underskrift, går inte att bara gå dit och säga vem pappan är och skriva på sen är de klart, det är en jävla process ibland. Ifrågasätt dem angående det om det är så intressant för er, inte mig som inte ville annat hellre än att han skulle dyka upp och man up och va far till sitt barn som han också skapat.

Svar på tråden Kan pappa få vårdnad i detta fall?