• Anonym (Anis)

Kan pappa få vårdnad i detta fall?

Hej, jag har en son på 19 månader, pappan till barnet lämna mig då jag var i 12e veckan och vi har träffats ca 4 gånger sen det, sist jag såg honom var då sonen va en månad gammal, det är ända gången han träffat barnet. Och han har inte kontaktat mig sen juli 2016 tills nån vecka sen, då var han i en situation som krävde att faderskapet behövde fastatällas så då påbörjade vi faserdkapsutredning. Nu skulle han även behöva ha sin del av vårdnaden om barnet. Om det går så att han tar detta till rätten, skulle dom då ge honom delad vårdnad?

Det låter isåfall i mina öron helt sjukt, tycker barnet har rätt att känna personen som har vårdnad om hen och han har ingen aning vem pappan är ( pappans val att inte hälsa på ) och också skulle ju pappan behöva känna barnet för att kunna ta beslut som han då är skyldig att ta med mig, hur ska någon kunna veta vad som är bäst för ett barn i olika soruationer som kan uppstå då han inte känner barnet? Faderskapet är snart klart nu och då har han rätt att träffa barnet vilket jag aldrig haft problem med men frågan alltså, skulle faktiskt en domare ge vårdnad till pappan i denna situationen just nu? Menar inte sen då dom har en relation men just nu?

• Svar på tråden Kan pappa få vårdnad i detta fall?
  • Kjell2

Ja, pappan kan få vårdnad. 
    Han kan även få ett fastställt umgäng om han stämmer på det men troligtvis väldigt begräsnat till en början med,.

• Kjell2

Vårdnad döms utifrån om föräldrarna kan samarbeta eller inte

• Anonym (?)

Varför uppgav du inte honom som får från början?

• jmc0104

Att ha gemensam vårdnad innebär inte att barnet måste bo lika mycket hos varje förälder. Det innebär bland annat att man gemensamt måste fatta beslut, man kan t ex inte byta förskola eller ordna pass utan den andre förälderns medgivande. Så som du beskriver situationen tror jag inte att någon dömer till att pappan ska ha lika mycket vårdnad som du, men lika mycket att säga till om. Nu låter det ju som att du är för gemensam vårdnad längre fram och det tycker jag är positivt!

• Anonym (Anis)
    Anonym (?) skrev 2017-10-24 17:00:35 följande:

Varför uppgav du inte honom som får från början?

Nu handla de inte om det men kan ju svara ändå. Han ville inte att de skulle fastställas i situationen han va i då och har somsagt inte sett honom sen april 2016 och de fanns inget sätt att veta var han fanns då han inte hade en fast adress. Så det gick inte att göra en faderskapsutredning på någon som inte gick att nå.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Anis) skrev 2017-10-24 17:24:19 följande:
    Nu handla de inte om det men kan ju svara ändå. Han ville inte att de skulle fastställas i situationen han va i då och har somsagt inte sett honom sen april 2016 och de fanns inget sätt att veta var han fanns då han inte hade en fast adress. Så det gick inte att göra en faderskapsutredning på någon som inte gick att nå.
    Det hade ju inget behövts läggas resurser på att göra någon heller om du sagt sanningen. 
  • Wolfie13
    Anonym (Anis) skrev 2017-10-24 16:52:13 följande:

Hej, jag har en son på 19 månader, pappan till barnet lämna mig då jag var i 12e veckan och vi har träffats ca 4 gånger sen det, sist jag såg honom var då sonen va en månad gammal, det är ända gången han träffat barnet. Och han har inte kontaktat mig sen juli 2016 tills nån vecka sen, då var han i en situation som krävde att faderskapet behövde fastatällas så då påbörjade vi faserdkapsutredning. Nu skulle han även behöva ha sin del av vårdnaden om barnet. Om det går så att han tar detta till rätten, skulle dom då ge honom delad vårdnad?

Det låter isåfall i mina öron helt sjukt, tycker barnet har rätt att känna personen som har vårdnad om hen och han har ingen aning vem pappan är ( pappans val att inte hälsa på ) och också skulle ju pappan behöva känna barnet för att kunna ta beslut som han då är skyldig att ta med mig, hur ska någon kunna veta vad som är bäst för ett barn i olika soruationer som kan uppstå då han inte känner barnet? Faderskapet är snart klart nu och då har han rätt att träffa barnet vilket jag aldrig haft problem med men frågan alltså, skulle faktiskt en domare ge vårdnad till pappan i denna situationen just nu? Menar inte sen då dom har en relation men just nu?

Men varför vill han ha vårdnad nu helt plötsligt?
    Självklart är det inte bra för ett barn att helt plötsligt lämpas av till en pappa barnet ej känner. Hoppas det finns klara regler på hur sånt här få gå till när en förälder inte har varit närvarande alls.

• Anonym (?)
    Anonym (Anis) skrev 2017-10-24 17:24:19 följande:

Det hade inte varit ditt problem att hitta honom och vad han ville var inte relevant. Du hade en skyldighet enl lägen att uppge fadern.
  • Anonym (?)

Varför behöver han nu stå som får och ha del i vårdnaden? För att få bidrag?

• Anonym (X)

Hur kommer ni båda undan att du ljugit om faderskapet? Blir han återbetalningsskyldig till Fk för underhållet under 19 mån?

Svar på tråden Kan pappa få vårdnad i detta fall?