• Moby

Ny sambo???

Min 9-åriga son vill inte bli sambo med min flickvän (sen 1år tillbaka) och hennes 9-åriga dotter.

Inte för att han inte tycker om dem, men han trivs hemma hos mig och vill gärna ha mig för sig själv.

Ska jag lyssna på sonen och avvakta, eller kommer allt bli bra efterhand?

Nån som känner igen sig i situation som kan komma med tips och råd???

• Svar på tråden Ny sambo???
  • Moby

Tack för råden!

Vi har umgåtts alla 4 under helger och lov, då vi har barnen varannan vecka, och sovit både hos mig och hos henne, ibland har det funkat bra och ibland mindre bra, men så fort flytten kommer på tal blir det sura miner från min son, och jag vill ju att han skall trivas tillsammans med mig och med oss.

Flickvännen menar på att det inte är min son som skall bestämma om denna flytt, och att han kommer vänja sig med tiden.

Bör tilläggas att hans mamma inte gör det lättare för honom, då hon inte vill att denna flytt skall ske, vi separerade för ca 5 år sen.

Tanken är iaf. att vi ska hitta ett nytt boende.

• Moby

Vi bor ca 2 mil ifrån varandra nu, om och när vi flyttar ihop blir det i ett nytt boende så vi kan starta om på nytt allihopa.

Även här reagerar sonen om att byta stad och att flytta ifrån sina vänner, och "hotar" med att isåfall flytta hem till mamman för gott.

• Moby
    sextiotalist skrev 2017-10-24 08:27:35 följande:

Men varför så bråttom?
    Som andra skrivit, ni har ju bara varit tillsammans i ett år och signalerna från din son visar ju att det inte är läge. Är det värt att bära in en konflikt in i ett samboförhållande? Att flytta ihop med barn är tillräckligt svårt även om alla vill, så det är ju bäddat för problem.
    Vänta tills det att alla är bekväma med att ta det beslutet.

Jag är den som vill vänta med sambolivet eftersom min son reagerar som han gör, jag tycker inte heller 1år är nån tid även om vi känt till varandra lång tid innan det blev seriöst. Mer flickvännen som tycker 1år är tillräckligt för att gå vidare in i sambolivet.
  • Moby
    1234568 skrev 2017-10-24 20:09:29 följande:

Jag tycker inte att man ska låta ett barn bestämma detta. Självklart ska man ju tala om saker, och lyssna. Men det slutgiltiga beslutet ska inte barnet ta.

Han är säkert lite rädd för förändringen, mamman som inte gör det lätt och säkert rädd att förlora dig. Om du talar med honom om dessa saker (den att han inte förlorar dig) och ger honom lite tid så går det säkert enklare. Men som sagt, det är inte han som ska ta beslutet.

Sonen kommer inte att bestämma, men jag vill att han ska känna sig trygg innan man tar steget in i ett nytt samboliv i en ny stad, blir ju att vi flyttar ifrån hans vänner han har idag.
    Men behöver antagligen inte byta skola.
  • Moby
    Kasperina skrev 2017-10-24 20:56:29 följande:
    Ska din nya också byta stad?
    Nej, blir att vi flyttar till nytt i hennes stad isåfall.
  • Moby
    sextiotalist skrev 2017-10-24 08:27:35 följande:

Men varför så bråttom?
    Som andra skrivit, ni har ju bara varit tillsammans i ett år och signalerna från din son visar ju att det inte är läge. Är det värt att bära in en konflikt in i ett samboförhållande? Att flytta ihop med barn är tillräckligt svårt även om alla vill, så det är ju bäddat för problem.
    Vänta tills det att alla är bekväma med att ta det beslutet.

Jag är den som vill avvakta tills alla är bekväma.
  • Moby
    Ryggkliare skrev 2017-10-24 21:03:49 följande:

Jag hade väntat. Ni har inte varit ett par så länge. Låt honom vänja sig. Kan ju vara bra att ert förhållande är äldre och mer stabilt också innan ni flyttar ihop. Barnen har redan upplevt en separation. De bör inte behöva uppleva ännu en. Fira jular och ha semestrar ihop framöver. Efter ett par år kanske han reagerar annorlunda.

Jag är den som vill avvakta eftersom situationen är som den är, jag och min son trivs bra med att träffa dem enstaka dagar, helger och lov.
    Och jag vill inte stressa in honom i något som han inte vill just nu, förhoppningsvis förändras situation inom kort och då kan vi gå vidare.
  • Moby
    Persikaplommon skrev 2017-10-24 21:09:56 följande:

Varför har du så bråttom?

1 år är väldigt kort tid.

Nej , det finns ingen garanti att det kommer allt bli bra efterhand.

Jag är den som vill avvakta, tycker inte 1år är någon längre tid, och vill inte stressa in sonen i något som han inte vill just nu.
    Förhoppningsvis blir situationen bättre om vi fortsätter träffas så mycket det går, och provbor hos varandra lite då och då tills alla känner sig bekväma.
    Vill inte stressa in sonen i något, men hur långt tid skall man tåla att vänta?
  • Moby
    Connie07 skrev 2017-10-24 21:17:05 följande:

Varför ska ni flytta ihop?Det är ingen bråttom.

Jag som vill avvakta, men flickvännen menar att 1år har gått och det är dags att gå vidare, och det har hon kanske rätt i om inte barn varit inblandat, men just nu känns det inte rätt att stressa in i något även om jag älskar henne.
  • Moby
    Persikaplommon skrev 2017-10-24 21:46:02 följande:
    Varför flyttar inte hon istället ?

Det är hon som absolut vill flytta ihop nu...
    Som läget är nu bor vi båda i mindre lägenheter som inte ryms 4 personer.
    Barnen skall ju ha vars ett rum kan jag tycka. 
  • Moby
    Scooter85 skrev 2017-10-23 22:48:38 följande:

Barnets behov kommer först tycker jag. Inte hans fel att ni separerat.

Och barnets behov just nu är att avvakta ett nytt samboliv, bara hoppas på att flickvännen accepterar detta nu när 1år har gått.
    Hade varit lättare om hon accepterat och inte stressat, för nu kommer det upp på tal alltför ofta och det gör inte situationen lättare. 
  • Moby
    Persikaplommon skrev 2017-10-24 22:29:03 följande:
    Jag menar att hon kan flytta i din stad och inte ni i hennes...

Det måste finnas större lägenheter även i er stad...
    Nja, kan hålla med henne att det är hennes stad som gäller när väl flytten blir av.
  • Moby
    Persikaplommon skrev 2017-10-24 22:30:15 följande:
    Hur många bonuspappor har hennes dotter haft? Hon verkar ha jättebråttom med att flytta ihop...
    Inga bonuspappor sen tidigare... hon har varit ensamstående i 3år innan vi träffades.
  • Moby
    Kasperina skrev 2017-10-24 22:32:12 följande:
    Då blir det inte en nystart för ER, bara för dig och ditt barn. Han kanske känner sig åsidosatt för att han måste lämna sina kompisar men nya bonussyrran får ha kvar sina?
    Finns det något ställe som ligger mitt emellan, så att hela familjen får en nystart tillsammans? När alla är redo

Jag misstänker att din flickvän inte kommer att ha så bråttom längre om hon och hennes barn också måste offra något...

Jag tycker det är fel rent generellt. Som förälder ska man skydda sitt barn och inte göra förändringar i onödan. Nu vill din flickvän att du gör en massa förändringar och försämringar för dig och ditt barn (Han kommer att ha sina föräldrar i två olika städer!) utan att hon gör detsamma för sig och sitt barn, och du funderar allvarligt på att göra det?
    Jag förstår att ditt ex ogillar det, hon ser till ert barns lycka och upplever att du sätter din nya flickvän före ert barn Jag vet att jag skulle tänka så i samma situation, orättvist eller inte.

Kan det vara så att det inte bara är din sons reaktion som får dig att tveka?

Vad händer om du föreslår att hon och hennes barn flyttar till din stad i stället?
    Gör inget förhastat utan fundera igenom det några varv till. Ett år är som sagt inte lång tid, och ni behöver prata lite till om var ni ska bo, så att BÅDA barnen får det så bra och smidigt som möjligt i sina relationer med föräldrar och kompisar.
    Även mindre byar som ligger mellan vår städer har kommit på tal, och hon ser inga hinder för detta, men så är hon också mer sugen på sambolivet än vad jag är just nu.
    Rent praktiskt (jobb, skola) bor jag bra nu, och kommer inte att förhasta mig då jag tänker på min son först och främst.
    Har ju även varit sambo tidigare men separerat, kanske det som också gör att man tänker om en massa extra ggr.
  • Moby
    Kasperina skrev 2017-10-24 22:35:36 följande:
    Varför? Det blir sämre för ditt barn, han kommer att ha olika vänner hos mamma och pappa, ha långt till skolan hos ena föräldern, få svårt att hitta fritidsaktiviteter som funkar från båda hemmen...
    Har tänkt på detta mycket, svårt att hitta positiva saker till en 9-åring att byta stad, mer än att han skaffar sig nya vänner med tiden.
    Men annars håller jag med dig, känns som att man tar ifrån honom allt han tycker om idag, och så elak vill jag absolut inte vara.
    Men hur vet man att han en dag kommer att acceptera detta, kommer vi nånsin bli sambos, och hur länge accepterar hon särbolivet???
  • Moby
    Kasperina skrev 2017-10-24 22:33:49 följande:
    Fundera på att testa henne nästa gång hon tar upp det.
    Säg att du också vill flytta, men till din stad. Säg att det skulle bli lättare för ditt barn att hantera och se vad hon svarar.
    Det handlar inte om i vilken stad, min son vill inte att de ska flytta in där vi bor idag, några dagar då och då funkar bra, men inte mer.
    Nu bor vi i en mindre lägenhet så en längre tid hade inte funkat ändå.
Svar på tråden Ny sambo???