Inlägg från: emc85 |Visa alla inlägg
  • emc85

Torrfodergrubbel

Katter kan visst svälta sig till döds och det går snabbt, bara 3 dagar så har de skador på inre organ. Hundar kan däremot inte göra detta, de äter när de behöver det.

• emc85
    Katarinah skrev 2017-10-22 12:33:05 följande:

Ja jag kan intyga att en katt lätt svälter sig till döds. Har varit med om det och det är mycket olyckligt att annan information sprids.

Jag tog hand om en tjock katt vars husse hade dött. Den hade varit ensam en tid i lägenheten och polisen hade ställt fram mat till den.

Då jag fick katten ställde jag fram mat. Den höll sig undan och jag trodde det berodde på rädsla. Det gick dagar. Jag insåg att katten inte åt. Bad om råd. Inte ens katthemmet oroade sig. Fick höra "ingen katt svälter sig till döds" Googlade och hittade info om fettlever. Tjocka katter drabbas fort, som sagt. Denna katt fick avlivas Trots att jag erbjöd mig att betala vad det kostade för att rädda den. Det var för sent. Otroligt sorgligt. Särskilt också som den fick lida i veckor för att ingen visste bättre.

Så nu är jag mycket noga med att katten inte svälter.

Angående mat: jag misstänkte att den mat som nu ratas kanske var hårdare en annan mat och att hon kan ha fått problem med tänderna. Krossade den i vatten. Men hon äter inte iallafall. Men den gamla maten äter hon. 

Jag har nu provat en ny mat som sagt (Sanabelle No Grain) som även den är utan spannmål. Denna äter hon gärna. Så nu gäller det att hon också kommer må bra av den och inte heller plötsligt sluta äta av den också.

Så ledsamt, vilken tragisk historia.

Jag blir alltid så arg när människor skriver/säger att katter inte kan svälta sig till döds om det finns mat. Därför skrev jag i din tråd utan att komma med tips på din fråga, hoppas det inte gör något. Hoppas din katt fortsätter äta av den nya maten nu.
Svar på tråden Torrfodergrubbel