• Katarinah

Torrfodergrubbel

Har en katt med känslig mage, men som på senaste åren varit OK. Hon har fri tillgång till torrfoder.
    Hade tidigare Royal Canin Sensible 
    Nu bytt till Applaws Adult Cat Chicken för att det inte innehåller spannmål. . Hon tyckte om fodret i början: föredrog det till och med framför Royal Canin Sensible , men efter att ha fasat ut Royal Canin Sensible och hon ätit Applaws Adult Cat Chicken i någon månad vill hon inte längre ha det.

Har kvar lite Royal Canin Sensible som jag ger henne lite ibland för att hon inte ska gå in i svält. Det tycker hon nu är jättegott.

Nu undrar jag om katten vägrar för att det inte är gott eller för att hon ev får ont i magen av det nya fodret. Frågan är om hon kan göra den kopplingen. Pälsen är fin och hon pruttar inte. Avföringen ser jag aldrig (utekatt).

Har ännu ett annat foder hemma utan spannmål som jag precis öppnat och gett henne: det var gott... men, men det kan tydligen ändra sig.
    Ny fodret heter Sanabelle.
    Erfarenheter?

Antar att jag bör byta iallafall. Har en oöppnad 7 kg säck  av Applaws Adult Cat Chicken om ngn är intresserad i Stockholmsområdet.

Katarina Hall
  • Svar på tråden Torrfodergrubbel
  • volvo142

Tror inte en katt kan göra en sån koppling, en katt eller andra djur tex hundar för den delen svälter sig aldrig till döds om det finns mat och dom är friska.. det är bara gnäll från våra älsklings pälsbollar vi går på. Dom är manipulativa när det gäller mat  Flört Jag själv var ungefär i samma situation minus att katten, inte hade eller har problem med magen. Men det var ett himla gnäll och skulle alltid vara blötmat det dög inte om det legat ett tag..
    min metod var helt enkelt att säga "varsågod" och peka på skålen med hårdmat, tills han gav sig och insåg att jag bestämmer... Det var ett himla gnäll nån vecka tills det lugnade sig nu får min katt, även blötmat men jag bestämmer när och ger aldrig vid gnäll. Hatar när djur är gnälliga och bortskämda.. Ibland har man undrat vad man sysslar med när jag lockat på en katt till matskålen... Skrattande

• emc85

Katter kan visst svälta sig till döds och det går snabbt, bara 3 dagar så har de skador på inre organ. Hundar kan däremot inte göra detta, de äter när de behöver det.

• volvo142
    emc85 skrev 2017-10-21 22:47:33 följande:
    Katter kan visst svälta sig till döds och det går snabbt, bara 3 dagar så har de skador på inre organ. Hundar kan däremot inte göra detta, de äter när de behöver det.
    Tror inte en sekund på att katter som är o övrigt svälter sig tills döds med tillgång till mat.
  • EmberEyes
    volvo142 skrev 2017-10-21 22:59:55 följande:
    Tror inte en sekund på att katter som är o övrigt svälter sig tills döds med tillgång till mat.
    Bara för att du inte tror på det betyder inte att vad du tror på är sant.
    Katter drabbas av något som kallas fettlever väldigt fort, det handlar om dygn. Andra djurarter drabbas också av fettlever, men jag är inte insatt i sjukdomsförloppet hos dem.

TS, har du varit i kontakt med vet? Om du är orolig för matintaget och mage-tarm så kan det vara en idé att hålla katten inne ett tag så du får full insyn på hur katten äter och gör av sig.

• Katarinah

Ja jag kan intyga att en katt lätt svälter sig till döds. Har varit med om det och det är mycket olyckligt att annan information sprids.
    Jag tog hand om en tjock katt vars husse hade dött. Den hade varit ensam en tid i lägenheten och polisen hade ställt fram mat till den.
    Då jag fick katten ställde jag fram mat. Den höll sig undan och jag trodde det berodde på rädsla. Det gick dagar. Jag insåg att katten inte åt. Bad om råd. Inte ens katthemmet oroade sig. Fick höra "ingen katt svälter sig till döds" Googlade och hittade info om fettlever. Tjocka katter drabbas fort, som sagt. Denna katt fick avlivas Trots att jag erbjöd mig att betala vad det kostade för att rädda den. Det var för sent. Otroligt sorgligt. Särskilt också som den fick lida i veckor för att ingen visste bättre.
    Så nu är jag mycket noga med att katten inte svälter.

Angående mat: jag misstänkte att den mat som nu ratas kanske var hårdare en annan mat och att hon kan ha fått problem med tänderna. Krossade den i vatten. Men hon äter inte iallafall. Men den gamla maten äter hon. 

Jag har nu provat en ny mat som sagt (Sanabelle No Grain) som även den är utan spannmål. Denna äter hon gärna. Så nu gäller det att hon också kommer må bra av den och inte heller plötsligt sluta äta av den också.

• emc85
    Katarinah skrev 2017-10-22 12:33:05 följande:

Ja jag kan intyga att en katt lätt svälter sig till döds. Har varit med om det och det är mycket olyckligt att annan information sprids.

Jag tog hand om en tjock katt vars husse hade dött. Den hade varit ensam en tid i lägenheten och polisen hade ställt fram mat till den.

Då jag fick katten ställde jag fram mat. Den höll sig undan och jag trodde det berodde på rädsla. Det gick dagar. Jag insåg att katten inte åt. Bad om råd. Inte ens katthemmet oroade sig. Fick höra "ingen katt svälter sig till döds" Googlade och hittade info om fettlever. Tjocka katter drabbas fort, som sagt. Denna katt fick avlivas Trots att jag erbjöd mig att betala vad det kostade för att rädda den. Det var för sent. Otroligt sorgligt. Särskilt också som den fick lida i veckor för att ingen visste bättre.

Så nu är jag mycket noga med att katten inte svälter.

Angående mat: jag misstänkte att den mat som nu ratas kanske var hårdare en annan mat och att hon kan ha fått problem med tänderna. Krossade den i vatten. Men hon äter inte iallafall. Men den gamla maten äter hon. 

Jag har nu provat en ny mat som sagt (Sanabelle No Grain) som även den är utan spannmål. Denna äter hon gärna. Så nu gäller det att hon också kommer må bra av den och inte heller plötsligt sluta äta av den också.

Så ledsamt, vilken tragisk historia.

Jag blir alltid så arg när människor skriver/säger att katter inte kan svälta sig till döds om det finns mat. Därför skrev jag i din tråd utan att komma med tips på din fråga, hoppas det inte gör något. Hoppas din katt fortsätter äta av den nya maten nu.
  • Katarinah

Idag tog vi en promenad till skogen efter jag kom hem från jobbet. Hon presterade perfekt bajs.
    Tänk att det kan vara en sådan lättnad.
    Hon är pigg och glad och mysteriet med att hon plötsligt inte längre gillar fodret får bero.
    Så mitt enda och värdsliga problem är nu att jag har 13 kg kattmat att göra mig av med.

Svar på tråden Torrfodergrubbel