Inlägg från: Imperatrice |Visa alla inlägg
  • Imperatrice

Diabetes typ 2 och vill skaffa barn

Åååh!!! Äntligen någon som är i samma situation som jag!! Skapade en tråd för några veckor sedan, men fick inga svar där. Är 27 (28 i dec) och jag och sambon försöker så smått bli gravida, utan desto mera stress. Har typ 2 diabetes och övervikt, blev diagnosticerad för typ ett och ett halvt år sedan. Har lyckats få ner mina värden ordentligt genom lchf, som dock inte gett speciellt mycket viktminskning, men det viktiga är värdena. Ligger till och med under maxvärdet för icke-diabetiker. Har ätit fyra tabletter metformin/dag plus en tablett Xelevia (heter också Juvenia tror jag). Pratade med diabetessköterskan om att vi vill ha barn, så nu i samråd med läkaren satt in mig på insulin + metformin istället, Xelevia kan man inte äta under graviditet. Håller nu på ställer in dosen, och värdena hoppar rätt mycket, men hoppas att det ska gå bra. Kul att kunna utbyta erfarenheter!! Vad ligger ditt hba1c på? :)

• Imperatrice
    angeliiicakjellberg skrev 2017-10-22 21:35:28 följande:

Va kul !!! Känns skönt att inte vara ensam om "problemen".

Ja de tog ett tag innan jag också fick svar, jättemånga som läste men ingen som svarade förrän på kvällen. Men å andra sidan har jag inget tålamod alls !!! haha !

Vi har inte börjat försöka ännu, men det kommer nog snart förhoppningsvis. Vi ska boka tid med min diabetessköterska och gå igenom allt och förbereda, det är inte bara å skaffa barn när man har diabetes heller.

Ska även börja med vitamintabletterna som vi pratat om här i tråden för det läste jag att man ska börja med minst 3 månader innan man börjar planera osv.

Men vet dock inte hur strikt det är.

Jag äter också 4 tabletter :) va tvungen att ta bort en då jag fick lågt blodsocker på kvällen. Vad är Xelevia för medicin?

Planerar du att försöka gå ner i vikt innan graviditeten eller tar du det som de är ? :) hur lång är du å väger ? Du behöver absolut inte svara om du inte vill :)

Jag vill gärna försöka tappa ett antal kilon till innan om det hinns med.

Men gud va bra !!! Va skönt! Mina värden va väldigt höga från början runt 60 men tack vare LCHF har dom gått ner till 49 i hba1c sist jag var och tog proverna.

Känns fantastiskt, fetterna har gått upp lite men det var inget allvarligt som hon reflekterade över för hon var så himla nöjd med blodvärdet å sa att jag skulle fortsätta som jag gjort.

Hur har dina hba1c värden sett ut sen diabetesen upptäcktes till idag ? :)

Ja, det är nog jättebra att planera ihop med diabetessköterskan innan man sätter igång! Alltså, jag lyckas inte helt förstå vad det är Xelevian gör, men den påverkar något hormon som gör att man blir mindre känslig för glukos, den är rätt ny har jag förstått, och sätts in när enbart metformin inte helt hjälper. Jag hade ett hba1c på 77 (!) tror jag det var när jag diagnosticerades, och har gått ner sakta nu till 41 här i slutet på september, så det känns kul! Har också haft lite höga blodfetter, men dom är också bra nu :) så ungefär samma som dig!

Jag har gått ner ca 20 kg på två år, men skulle behöva ner mycket mer, men kämpar med att känna att min kropp duger som den är, samtidigt som den medicinskt skulle må bättre om jag vägde mindre. Är 175 cm lång och väger ca 120 kg (åh herregud, inte ens min sambo vet vad jag väger! :D) Har ätit folsyra några månader och tar också lite d-vitamin.
Svar på tråden Diabetes typ 2 och vill skaffa barn