Diabetes typ 2 och vill skaffa barn
Hejsan!
Hoppas att jag kan nå ut till fler underbara kvinnor med samma sjukdom som jag har och så gärna vill skaffa barn.
Kan presentera mig lite grann, Angelica heter jag och är 27 år , 171cm lång och väger ca 116 kg.
Jag har kämpat med vikten hela livet och är på väg åt rätt håll tack å lov.
Min diabetes upptäcktes för ca 3 år sedan och har varit under tablett medicinering sedan dess. Jag äter metformin 500mg, 4 tabletter om dagen. Jag började med 5 om dagen men fick lågt blodsocker på kvällarna så jag fick trappa ner.
Äter även enalapril 5mg mot blodtrycket.
Min mamma har diabetes typ 2 och min pappa högt blodtryck, och sedan är jag överviktig så det kändes ganska givet att jag också fick det.
Jag äter LCHF så gott jag kan, blir såklart fusk här och där men försöker låta bli. Sen jag började med det har mina socker värden sjunkit nå makalöst. Och det känns mycket lovade då jag har läst att man ska ha låga värden som möjligt vid graviditet.
Har försökt läsa till mig så mycket information som möjligt angående diabetes å graviditet men att få höra andras erfarenheter kan ge mer.
Jag ska kontakta min diabetessköterska med och meddela att vi ska planera graviditet och sedan gå efter de. Jag ska även försöka gå ner så mycket i vikt som jag kan innan, de tar tid å det är mycket jobb, men så värt det om det kan leda till ett barn i slutändan :)
Jag har varit gravid två gånger innan med en före detta, då var jag ungefär 18 år och vägde 120 kg. Fick missfall båda gångerna och läkaren sa att det förmodligen var pga vikten. Var ej diagnostiserad med diabetes men det kan ha funnits där redan då utan att man visste om det.
Som sagt, har kämpat med vikten hela livet och gör det fortfarande, om inte mer nu.
Har slutat med antidepp medicin för några år sedan, även sömnmedicin, slutat snusa å röka helt, dricker i princip aldrig så det är inge svårt att undvika framöver.
Nu ska jag bara jobba mig ner i vikt så dröjer det nog inte :)
Vill mer än gärna höra från er som vill bli gravida och planerar det, även ni som är gravida och som har varit gravida med liknande situation som jag.
Puss på er !! :*