Inlägg från: Anonym (minsambomed) |Visa alla inlägg
  • Anonym (minsambomed)

Sambo med taskig ekonomi

Hej!
    Min sambo har lägre lön än mig och dessutom skulder han betalar av på. Vi har båda barn sedan innan. Hos oss gör vi så att vi delar lika på räkningar som rör hemmet. (Men inte huslån och hemförsäkring, det tar jag själv) Mat har vi ett bankkort som vi för över lika mycket till och då spelar det ingen roll vem som handlar. Ibland har min sambo inte många kronor kvar medan jag har flera tusen. Men jag skäms inte för det. Jag har gjort kloka val tidigare i livet medan han bettet sig minst sagt dumt. Jag sparar pengarna. Ev. bjuder jag honom eller hela familjen på bio eller pizza men inte mer än så. Jag vill inte bli utnyttjad. Till saken hör att han och hans barn bor i mitt hus, mycket billigare än de gjorde tidigare i lägenhet så jag tycker att jag är generös nog. Jag vill inte känna mig utnyttjad. 
    Mitt tips är att ni skapar ett gemensamt matkonto som vi har. Han kan ju sätta in 3500 kr och du 2000 kr varje månad, uträknat på 2000 kr per vuxen och 750 kr per barn - de bor ju bara halva tiden hos er.
    Angående att han gör mer hemma är det ju helt självklart att han ska göra det! Dels jobbar han mindre och dels bidrar hans barn till mer stök och tvätt. Det borde han ju fatta själv? Kanske är det bara något han kontrar med när du kritiserar honom om ekonomin? 

Svar på tråden Sambo med taskig ekonomi