Ångest över min 4 årings förskola
Ja som det står i rubriken, jag har börjat känna ångest när jag ska lämna min son på förskolan. Anledning? Min son började på sin nuvarande förskola förra året, inskolningen gick bra men fick höra från personalen att han är blyg och försiktig av sig, att man måste lyfta upp han så att han vågar mer. Min son har alltid varit en försiktig unge, går inte till vem som helst och tar inte kontakt om han inte känner nån väl. Sedan han fick sin lillebror för nästan 2 år sedanhar även hans protester börjat. Under VT har personalen börjar beklaga sig över hur han bli lätt arg, jag gick med och vi gjorde fram en handlingsplan om hur Man skulle bemöta honom på bästa sättet men det rann ut i sanden för inget gjordes där. För nån vecka sen var det dags för samtal. Ja min son blir arg, min son vill kasta leksaker när han är arg, han blir arg så han spänner sig, han blir arg flera gånger om dagen, personalen vet inte hur dom ska hantera det. Min son är en kille som reagerar genom att sura när saker inte sker på hans villkor och då verkar det som att bara låtit och stärkt detta beteendet mer och mer. Nu välter han nämligen stolar, vill inte vara under samlingen och det leder till maktkamper vilket triggar honom ännu mer. Det känns som en ond cirkel där mitt barn är omringad av negativ uppmärksamhet. Har tagit upp det med dom men dom kan inte tillgodose allas behov, de säger att de testat med olika saker men det känns inte så. Varför funkar det hemma men inte där, varför välter han inte stolar här hemma? Varför går det att resonera med honom hemma men inte där. Har han blivit svarta fåret? Jag känner sån ångest över det hela, vad är dom ute efter? Känns inte rätt i min mage.. någon som varit i samma sits som kan dela med sig av råd och tips? :/