Phillippa skrev 2017-10-18 15:37:18 följande:
Tack! Ja, Montessoriskola kanske inte skulle vara fel? Men ställs det inte krav på att eleverna planerar sitt arbete och arbetar självständigt? Min dotter kan inte planera och arbetar inte om man inte påminner nästan hela tiden.
Jag tror att en utredning är bra för jag tror att det kan vara skönt att få en förklaring till varför man är annorlunda. Sedan måste man inte berätta det för någon om man inte vill.
Jo, det ställer krav på att barnet planerar sitt arbete själv. Men lärarna finns ju där för att hjälpa till med det hos dem som inte klarar av det i början. Så om inte annat så får de lära sig att planera sitt arbete.
Och när det gäller arbeta självständigt. Det var min uppfattning innan dottern började där också, men de arbetar i grupper betydligt mer än vad jag trodde att de gjorde. I de lägre årskurserna (F och 1) så är det även mycket fysiska lärolekar, mattekluringar osv. Ex när de är ute i skogen så kan barnen få i uppgift att hämta 4 kottar som sedan ska läggas i ett visst mönster. Eller att de får flytta två kottar så att det går från en rektangel till en triangel.
Just vår skola använder sig mycket av skogen då skolgården angränsar till ett naturreservat. En sak som jag har reflekterat över är att dottern aldrig har utbrott när de är i skogen. Naturen verkar ha en lugnande inverkan på henne.
Jag tror också att en utredning kan vara bra, för att föräldrar och lärare skall förstå bättre framför allt. Dock så resonerar min man att själva utredningen, alltså mötena med BUP, skulle få vår dotter att reagera negativt och känna sig utpekad som annorlunda. Att få till en utredning är inte alltid det lättaste, och när föräldrarna inte ens är överrens så blir det ännu svårare :)
Men jag håller med i ovanstående kommentar om att börja med att prata med lärarna. Sedan skolpsykolog/läkare, kanske även rektorn, lite beroende på hur mycket motstånd du får för att göra utredningen.