Flicka med add/adhd eller bara lat?
Hej
Jag har en flicka på nio år som jag alltmer misstänker har någon form av neuropsykologiskt funktionshinder.
Hon har alltid haft extremt svårt att komma igång med saker och är långsam i de flesta situationer. Hennes finmotorik är bra men grovmotoriken har varit sen men ändå inom det normala för BVC.
Hon är social och älskar att leka rollekar men har fastnat i specialintressen sedan 2 -års ålder. Det började med dinosaurier och nu har det övergått till Pokémon, även detta kan ju vara normalt men allt handlar om Pokémon!
Hon är livrädd för att vara ensam och håller sig alltid nära en vuxen. Hon kan t ex inte leka skälv på sitt rum.
I skolan hinner hon inte göra alla uppgifter eftersom hon inte kommer igång. Hon är väldigt plikttrogen och kan t ex inte gå in två m på skolan med tuggummi, för det får man inte. Men om det är jobbiga saker som t ex gympa, så vägrar hon att vara med. Hon hatar det. Om det är teaterbesök eller något annat annorlunda i skolan så bryter hon ihop. Hon storgråter och skriker ofta på morgonen när jag lämnar henne och har inte en tanke på hur hon uppfattas av klasskamrater.
Det här blir bara värre och värre och jag vet inte vad jag ska göra? Vi har strategier för överlämning i skolan och har mycket och bra kontakt med hennes lärare.
Jag har googlat och sett att hennes problem liknar add/adhd och undrar om någon känner igen detta?
Eller är hon bara lat, som min man tror, och vägrar göra "tråkiga saker"?