• Phillippa

    Flicka med add/adhd eller bara lat?

    Hej

    Jag har en flicka på nio år som jag alltmer misstänker har någon form av neuropsykologiskt funktionshinder.

    Hon har alltid haft extremt svårt att komma igång med saker och är långsam i de flesta situationer. Hennes finmotorik är bra men grovmotoriken har varit sen men ändå inom det normala för BVC.

    Hon är social och älskar att leka rollekar men har fastnat i specialintressen sedan 2 -års ålder. Det började med dinosaurier och nu har det övergått till Pokémon, även detta kan ju vara normalt men allt handlar om Pokémon!

    Hon är livrädd för att vara ensam och håller sig alltid nära en vuxen. Hon kan t ex inte leka skälv på sitt rum.

    I skolan hinner hon inte göra alla uppgifter eftersom hon inte kommer igång. Hon är väldigt plikttrogen och kan t ex inte gå in två m på skolan med tuggummi, för det får man inte. Men om det är jobbiga saker som t ex gympa, så vägrar hon att vara med. Hon hatar det. Om det är teaterbesök eller något annat annorlunda i skolan så bryter hon ihop. Hon storgråter och skriker ofta på morgonen när jag lämnar henne och har inte en tanke på hur hon uppfattas av klasskamrater.

    Det här blir bara värre och värre och jag vet inte vad jag ska göra? Vi har strategier för överlämning i skolan och har mycket och bra kontakt med hennes lärare.

    Jag har googlat och sett att hennes problem liknar add/adhd och undrar om någon känner igen detta?

    Eller är hon bara lat, som min man tror, och vägrar göra "tråkiga saker"?

  • Svar på tråden Flicka med add/adhd eller bara lat?
  • Phillippa

    Tack för svar! Ja, något är det nog. Kanske något inom autism? Glömde skriva att hon har väldigt svårt att koncentrera sig i klassrummet (det är en lugn klass) och störs av minsta ljud. Hon kan heller inte arbeta i tex biblioteket pga sin rädsla att vara ensam.

    Jag har försökt arr få tag i skolsköterska och kurator men de arbetar först imorgon igen.

  • Phillippa

    Är det någon som har ett barn som fungerar som min dotter? Med eller utan diagnos. Hur hanterar ni i så fall svårigheterna?

  • Phillippa
    mso skrev 2017-10-18 09:22:04 följande:
    Min äldsta är lite liknande. Har svårt att börja med saker, kan heller inte avsluta innan hon är klar, säga "skynda" eller "bråttom" gör det ännu värre. Måste förberedasi god tid på allt som går utanför den dagliga rutinen, enligt endel väldigt trygg, medans jag uppfattar henne som otrygg. Däremot att leka själv på sitt rum eller annat ställe som hon känner till väl är inga problem. Hon har ingen diagnos, även om vi misstänker att det finns en. Men min man (med medhåll från min mor) vill inte att hon testas då de tror att hon skulle känna sig än mer utpekad och annorlunda av det. Så så länge vi klarar av att hantera det, och det inte blir värre, så avvaktar vi.
    Ev saker som vi har diskuterat at det kan vara är allt från adhd till autism, eller kanske bara högkänslig. Något som vi är helt säkra på allihopa är att hon är särbegåvad, men vi vill inte utesluta att det kan var mer än så.

    Vi hanterar det genom att ha tydliga regler hela tiden. Inrutade klockslag för när hon ska göra saker. Börja prata om friluftsdagar, teaterbesök etc en vecka innan de sker, prata om hur de ska åka dit, vad de ska göra osv. Då brukar det fungera bra.
    Hon går på en Montessoriskola där hon har större frihet att arbeta klart med saker, istället för att behöva bryta för att byta ämne efter 40 min. Det tar ju som sagt ett tag för henne att komma igång, så det är en stor fördel att då kunna fokusera på samma ämne i ex. 120 min.
    Tack! Ja, Montessoriskola kanske inte skulle vara fel? Men ställs det inte krav på att eleverna planerar sitt arbete och arbetar självständigt? Min dotter kan inte planera och arbetar inte om man inte påminner nästan hela tiden.

    Jag tror att en utredning är bra för jag tror att det kan vara skönt att få en förklaring till varför man är annorlunda. Sedan måste man inte berätta det för någon om man inte vill.
Svar på tråden Flicka med add/adhd eller bara lat?