• Anonym (varför)

Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?

Varför valde ni att ha (eller inte ha) äktenskapsförord? Ni som har det, hur tog ni upp det med er partner? Ni som är sambos och har samboavtal kan också svara förstås.

• Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?
  • aleakim

Nä, inget äktenskapsförord här. Vi var lika fattiga båda två när vi träffades, och ingen har ärvt några pengar heller. Allt vi har idag har vi byggt upp tillsammans och ska därför också delas lika om vi skulle gå isär :)

• Anonym (Lupp)
    Anonym (Tant Blå) skrev 2017-10-17 10:38:09 följande:

Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.

Mina barn är ovärdeliga.

Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.

Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.[/quote]

Dels fattar jag inte vad du menar med utebliven inkomst vid graviditet, hade du inte lön då, eller sjukpenning om du hade komplikationer? Dels är det knappast din mans " fel " att det är jobbigt att vara gravid och gör ont att föda barn. Varför skulle det överföras pengar?

Dessutom tycker signaturen att den som är hemma ska ha MER än den som jobbar. Vore intressant att få veta varför. 

• BossHoss
    Anonym (Lupp) skrev 2017-10-17 11:09:16 följande:

Dessutom tycker signaturen att den som är hemma ska ha MER än den som jobbar. Vore intressant att få veta varför. 

Skulle min fru på eget bevåg välja att gå hemma för att hon vill så hade jag inte sett någon annledning till varför jag skulle behöva betala något till henne alls.
  • Anonym (Lupp)
    BossHoss skrev 2017-10-17 11:41:43 följande:
    Skulle min fru på eget bevåg välja att gå hemma för att hon vill så hade jag inte sett någon annledning till varför jag skulle behöva betala något till henne alls.
    Men oj törs du skriva så på FL? ;). Snart kommer flocken av hårt arbetande "vi-har-minsann-kommit-överens-om-den-här-uppdelningen-vi-är-minsann-jämnställda-alla-pengar-är-våra-pengar" -flocken sättande. Just wait and see.
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Lupp) skrev 2017-10-17 12:27:21 följande:

Men oj törs du skriva så på FL? ;). Snart kommer flocken av hårt arbetande "vi-har-minsann-kommit-överens-om-den-här-uppdelningen-vi-är-minsann-jämnställda-alla-pengar-är-våra-pengar" -flocken sättande. Just wait and see.

Du ser inte skillnaden mellan att vara överens om uppdelningen och göra ett sånt val på eget bevåg?
  • Söderomslottsskogen
    Anonym (Tant Blå) skrev 2017-10-17 10:38:09 följande:

Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.

Mina barn är ovärdeliga.

Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.

Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.

Dels fattar jag inte vad du menar med utebliven inkomst vid graviditet, hade du inte lön då, eller sjukpenning om du hade komplikationer? Dels är det knappast din mans " fel " att det är jobbigt att vara gravid och gör ont att föda barn. Varför skulle det överföras pengar?[/quote]

Nu är det ju olika hur man mår under sina graviditeter, men jag har inte mått särskilt bra. Är man hemma är det dels karensdag, dels sjukpenning som pga det låga taket inte kommer i närheten av min ordinarie lön. Sedan är det även prestationen när man väl är på jobbet. Under graviditet har jag inte alls haft samma möjlighet att prestera, visa framfötterna och avancera på samma sätt som då jag inte är gravid. Så det är även uteblivna befordringar.

Efter förlossningarna har min kropp skador som skulle kosta stora summor att återställa genom privat plastikkirurgi. Den har även fått permanenta skador som inte kan återställas av vården och som jag därmed får leva med.

Min man har inte behövt betala något pris alls, varken fysiskt eller ekonomiskt, för att våra barn ska komma till världen. Hans karriär gynnas tvärtom av att han blivit far. Både nuvarande och potentiella arbetsgivare ser extremt positivt på att han valt att ta ut halva föräldraledigheten. Signalen jag får från arbetslivet är att som mor är jag bra mycket mindre attraktiv än innan, och varje dag jag är föräldraledig är en dag för mycket.

Alla våra barn har varit önskade och planerade av oss båda, då tycker jag även att det är rimligt att vi delar på det de kostat oss, både i uteblivna inkomster, uteblivna befordringar, sveda och värk genom att han kompenserar mig ekonomiskt vid en ev separation.
  • Söderomslottsskogen
    Anonym (Lupp) skrev 2017-10-17 11:09:16 följande:

För att den som varit hemma gått miste om befordringar, löneökningar och kompetensutveckling och därför kommer att få en betydligt sämre inkomst då den återvänder till arbetsmarknaden än den haft om den aldrig slutat jobba.

Den som jobbat har tvärtom haft möjlighet att avancera i karriär och lön på ett sätt som den inte kunnat om den skulle tagit hälften av allt ansvar för hem och barn. Därför är det rimligt att den som fått högre lön tack vare upplägget kompenserar den som fått lägre lön tack vare upplägget om man väljer att gå skilda vägar.
  • Anonym (Lupp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-10-17 12:30:52 följande:
    Du ser inte skillnaden mellan att vara överens om uppdelningen och göra ett sånt val på eget bevåg?
    Det var inte jag som ifrågasatte eget val eller gemensams beslut. Du svarar fel signatur. 
  • BossHoss
    Anonym (Lupp) skrev 2017-10-17 12:40:11 följande:
    Det var inte jag som ifrågasatte eget val eller gemensams beslut. Du svarar fel signatur. 
    Tror hon menade att folk inte kommer hoppa på mig då de ser skillnad på egna beslut och gemensamma
  • Anonym (Lina)

Vi har äktenskapsförord, för att jag var ung och naiv när vi gifte oss. Nu 20 år senare ångrar jag det. Jag har aldrig jobbat, utan vi har levt på hans inkomst. Jag äger ingenting. Jag har ingenting sparat. Jag har ingen pension. Inte det smartaste draget med äktenskapsförord.

Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?