Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?
Varför valde ni att ha (eller inte ha) äktenskapsförord? Ni som har det, hur tog ni upp det med er partner? Ni som är sambos och har samboavtal kan också svara förstås.
Varför valde ni att ha (eller inte ha) äktenskapsförord? Ni som har det, hur tog ni upp det med er partner? Ni som är sambos och har samboavtal kan också svara förstås.
Nä, inget äktenskapsförord här. Vi var lika fattiga båda två när vi träffades, och ingen har ärvt några pengar heller. Allt vi har idag har vi byggt upp tillsammans och ska därför också delas lika om vi skulle gå isär :)
Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.
Mina barn är ovärdeliga.
Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.
Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.[/quote]
Dels fattar jag inte vad du menar med utebliven inkomst vid graviditet, hade du inte lön då, eller sjukpenning om du hade komplikationer? Dels är det knappast din mans " fel " att det är jobbigt att vara gravid och gör ont att föda barn. Varför skulle det överföras pengar?
Dessutom tycker signaturen att den som är hemma ska ha MER än den som jobbar. Vore intressant att få veta varför.
Dessutom tycker signaturen att den som är hemma ska ha MER än den som jobbar. Vore intressant att få veta varför.
Men oj törs du skriva så på FL? ;). Snart kommer flocken av hårt arbetande "vi-har-minsann-kommit-överens-om-den-här-uppdelningen-vi-är-minsann-jämnställda-alla-pengar-är-våra-pengar" -flocken sättande. Just wait and see.
Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.
Mina barn är ovärdeliga.
Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.
Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.
Vi har äktenskapsförord, för att jag var ung och naiv när vi gifte oss. Nu 20 år senare ångrar jag det. Jag har aldrig jobbat, utan vi har levt på hans inkomst. Jag äger ingenting. Jag har ingenting sparat. Jag har ingen pension. Inte det smartaste draget med äktenskapsförord.