Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?
Arv från mina föräldrar har vi äktenskapsförord på.
Arv från mina föräldrar har vi äktenskapsförord på.
Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.
Mina barn är ovärdeliga.
Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.
Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.[/quote]
Dels fattar jag inte vad du menar med utebliven inkomst vid graviditet, hade du inte lön då, eller sjukpenning om du hade komplikationer? Dels är det knappast din mans " fel " att det är jobbigt att vara gravid och gör ont att föda barn. Varför skulle det överföras pengar?
Dessutom tycker signaturen att den som är hemma ska ha MER än den som jobbar. Vore intressant att få veta varför.
Intressant. Förr såg man detta som höjden av mansgriseri , att låta sig bli uppassad på heltid av en hemmafru. Nu är alla avundsjuka...? Ni kallar det semester? Att ta hand om ett helt hem på egen hand? Medan mannen bygger upp sin karriär.
Om man som kvinna jobbar heltid så bygger ju det på att mannen tar halva marktjänsten. Ni kvinnor som är avundsjuka låter er väl inte utnyttjas genom att både försörja familjen och sköta hela hushållet, hoppas jag?
Ingen genetisk brist kanske men kanske en social?
Han tjänar 130k i månaden. Hade jag, utan utbildning, jobbat hade min lön knappt märkts. Så vi bestämde gemensamt att jag skulle vara hemma. Det kanske inte var det mest mogna beslutet men jag var ung, han mkt äldre och hade redan gjort karriär och kommit upp i den höga lönen. Är man två som jobbar delar man på hushållsarbete.