Inlägg från: Anonym (Lupp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lupp)

Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?

Arv från mina föräldrar har vi äktenskapsförord på.

• Anonym (Lupp)
    Anonym (Tant Blå) skrev 2017-10-17 10:38:09 följande:

Söderomslottsskogen skrev 2017-10-16 21:32:43 följande:Att gå igenom graviditeter och förlossningar är för min del värt ungefär en miljon styck i utebliven inkomst under graviditeten samt sveda, värk och kroppsskada under och efter graviditet och förlossning.

Mina barn är ovärdeliga.

Äktenskapsförord behöver inte vara ojämlika, men eftersom vi tjänar ungefär lika mycket, hade lika lite pengar när vi träffades och försöker dela hyfsat lika på obetalt arbete kändes det inte som att vi behövde någon annan deal än att dela 50/50 på alla tillgångar om det mot förmodan skulle ta slut.

Offrar en person sin karriär för att ta hand om hem och barn tycker jag att det jämställda är att se till att den som inte jobbat får mer än den andra vid en ev separation.[/quote]

Dels fattar jag inte vad du menar med utebliven inkomst vid graviditet, hade du inte lön då, eller sjukpenning om du hade komplikationer? Dels är det knappast din mans " fel " att det är jobbigt att vara gravid och gör ont att föda barn. Varför skulle det överföras pengar?

Dessutom tycker signaturen att den som är hemma ska ha MER än den som jobbar. Vore intressant att få veta varför. 

• Anonym (Lupp)
    BossHoss skrev 2017-10-17 11:41:43 följande:
    Skulle min fru på eget bevåg välja att gå hemma för att hon vill så hade jag inte sett någon annledning till varför jag skulle behöva betala något till henne alls.
    Men oj törs du skriva så på FL? ;). Snart kommer flocken av hårt arbetande "vi-har-minsann-kommit-överens-om-den-här-uppdelningen-vi-är-minsann-jämnställda-alla-pengar-är-våra-pengar" -flocken sättande. Just wait and see.
  • Anonym (Lupp)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-10-17 12:30:52 följande:
    Du ser inte skillnaden mellan att vara överens om uppdelningen och göra ett sånt val på eget bevåg?
    Det var inte jag som ifrågasatte eget val eller gemensams beslut. Du svarar fel signatur. 
  • Anonym (Lupp)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-18 19:24:25 följande:

Intressant. Förr såg man detta som höjden av mansgriseri , att låta sig bli uppassad på heltid av en hemmafru. Nu är alla avundsjuka...? Ni kallar det semester? Att ta hand om ett helt hem på egen hand? Medan mannen bygger upp sin karriär.

Om man som kvinna jobbar heltid så bygger ju det på att mannen tar halva marktjänsten. Ni kvinnor som är avundsjuka låter er väl inte utnyttjas genom att både försörja familjen och sköta hela hushållet, hoppas jag?

Naturligtvis inte. Vi jobbar lika mycket och delar fullt ut på allt hemma. Varför skulle vi inte?? Det finns ingen genetisk brist hos män att de inte kan göra hushållsarbete.
  • Anonym (Lupp)
    Anonym (undrar) skrev 2017-10-18 22:22:07 följande:

Ingen genetisk brist kanske men kanske en social?

Om båda jobbar lika mycket kommer en ojämn fördelning av hemarbete bestå så länge den tillåts bestå.
  • Anonym (Lupp)
    Anonym (undrar) skrev 2017-10-18 22:22:07 följande:
    Ingen genetisk brist kanske men kanske en social?
    Jag menar så här. Jag är 55 år. Min man är 65 år och numera pensionär och har oceaner med tid mer än mig. Han gör allt hushållsarbete. Precis allt. Eventuellt lagar jag lite mat på helgen. När han var liten gjorde hans mamma allt. Så jo, det går att att ändra sig.

Mina kollegor är de allra flesta yngre än mig, helt naturligt. Lika många kvinnor som män. Vi pratar aldrig hemarbetets fördelning. Jag menar verkligen ALDRIG. Det är så självklart att det fördelas lika om man är två som jobbar.
    Jag förstår knappt den här diskussionen, det är 2017 nu, och ändå kommer rapporter som dubbelarbetande kvinnor som sliter ut sig. Varför gör man det? Ställ krav på din partner eller låt smutsen bygga på, låt ungarna stanna hemma från sina aktiviteter tills det blir en rättvis fördelning. Att stressa runt och sucka att "han hjälper aldrig till" vad gör det saken bättre?
  • Anonym (Lupp)
    Anonym (Lina) skrev 2017-10-19 08:12:33 följande:

Han tjänar 130k i månaden. Hade jag, utan utbildning, jobbat hade min lön knappt märkts. Så vi bestämde gemensamt att jag skulle vara hemma. Det kanske inte var det mest mogna beslutet men jag var ung, han mkt äldre och hade redan gjort karriär och kommit upp i den höga lönen. Är man två som jobbar delar man på hushållsarbete.

Du skriver att parkbänken väntar om ni skiljer er.

Det låter inger vidare. Men än är det väl inte försent att ändra på saker och ting?

Äktenskapsförord kan ändras när som helst. Är det verkligen alla tillgångar som ska tillfalla honom om ni skiljer er? Har ni några barn?

Du kan också börja jobba, kanske börja med en kortare utbildning för att komma på banan? För att öka självständigheten. Hur ser du på det?
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?