• Tukt

När bör kvinnor sluta klä sig i leggings? Gräns vid 25 år?

NU är ju tråden från 2017? Vart hittar folk allt gammalt mög?
    Men visst. Låt de som vill ha leggings ha det. Speciellt eftersom det då är lätt att identifiera individer med en personlighet man inte vill beblanda sig med.

• Tukt
    New Dawn skrev 2021-03-29 17:52:51 följande:
    Vad gäller gamla trådar så spelar det absolut ingen roll när det gäller så här "allmänna" grejer. Det är en sak om någon berättar om en situation och frågar om råd. Då blir tråden inaktuell på ett annat sätt. Visserligen kan man ju undra hur folk hittar dessa gamla trådar.

Av vilken anledning vill du inte beblanda dig mig folk som använder leggings?
    Kan hålla med om att vissa saker är oändliga, som folks kläder, grovleken på en kuk och vems ansvar orgasmen är.

Men till sakfrågan. Lite generaliserande och med en smula ironi så är det väl så att om man utgår från hur det är i stockholm (vilket inte är hela sverige) så är personer som uppträder tämligen självupptaget förvånansvärt ofta iklädda leggings eller liknande tränigskläder.
    Du vet, stannar upp mitt i gången på ICA för att fippla med mobilen så det bildas kö bakom. Tittar upp efter fem minuter och är inte ens en smula generad över proppen med kunder som aktivt försöker hålla social distans trots att det pressar på med nya kunder bakifrån. Och nästan alltid leggings eller tights.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2021-03-30 00:03:17 följande:
    Är det så? Jag har inte tänkt så mycket på hur folk är klädda som är "i vägen" och liknande. De tillfälle jag minns nu har varit personer i helt andra kläder, men självklart finns det personer i leggings som är på detta sätt.

Jag tycker man kan ha så olika utstrålning i leggings. Dels snygga leggings med tex en långskjorta över,

eller sportig variant av leggings

eller "sexig", med typ magtröja till,

eller sjaskig, slitna och opassande.

(Helt olika människotyper, väldigt generaliserande)

Jag använder själv leggings ibland. Inte mitt vanligaste plagg men ändå. Har typ vackra tunikor över, (lätt genomskinliga med linne under) med en smal skinnrem knuten i midjan. Har även någon lite längre blus till ibland. Har snygga leggings i bra material. Har även träningstights, som jag iofs mest har vi träning, men ibland även på promenader och ibland, (ve och fasa) kan jag gå in i en butik med dessa kläder under dessa promenader om jag kommer på något jag behöver.

Jag tar mycket hänsyn till andra människor och är försynt Släpper fram folk, håller avstånd osv. Men hade jag mött dig hade du dömt ut mig.
    Det är såklart en generalisering, och jag dömmer ingen. Mer att jag ser till hålla uppsikt på en sådan person.
    Sedan säger jag ju inte att alla som har taights är självcentrerade. Jag säger att påfallande många som beter sig självcentrerat har taights.

Men att det är så, bygger nog mycket på att den här typen av människor gärna vill signalera saker. Men vill visa att man är smal, för det är normativt fint. Man vill se ut som man nyss kommit från gymet, för det är normativt fint.
    Det är samma typ av personer som för några år sedan, då promenaden återigen blev en träningform, men där man skulle flaxa med armarna medan man gick, kastade sig över samma träningsform, men då så klart iförda taights så att alla förstod att de tränade. En vanligt promenad kan man ju inte ta. Eller?
    I dag gör de i stället armhävningar på hundkissiga räcken i den lokala parken, med en tränare som hetsar dom, eftersom det är viktigt att signalera även där, att man är något mer än något som bara motionera.
    Det är med andra ord en typ av människor som är rätt uppfyllda i ett stort och viktigt projekt -sig själva.
  • Tukt
    New Dawn skrev 2021-03-30 09:00:51 följande:
    Att skriva att du vill *identifiera individer med en personlighet man inte vill beblanda sig med * och att *hålla uppsikt *på människor som har leggings är dömande. Du förutsätter, fördomsfullt, negativa egenskaper pga byxor.

Vaddå. "Dessa människor vill signalera" . Man visar precis lika mycket hur smal man är i jeans, ibland tom mer. Har sett rätt många överviktiga i leggings för övrigt, så jag håller inte ens med

Så om jag har leggings vill jag signalera att jag är smal. Man ser lika väl att jag är smal i blåkläderbyxor, klänning eller vad som helst. Faktum är att min kropp tom syns mindre i leggings och en lång blus, än i tex jeans och t-shirt. Jag hade leggings och en vinterklänning i vintras när jag och min man åt på restaurang. Detta berodde på att det var kallt. Hade det varit mildare /varmare hade jag haft strumpbyxor. Min man tyckte att jag var jättefin.

Det är bra att röra på armarna när man går. (Jag brukar inte göra det för jag väljer andra sätt) Om man går snabbare för att motionera, finns större anledning att ha stretchiga bekväma byxor.

Jag tränar mest hemma, inne, ensam, och då har jag alltid träningstights. Vad har du för förklaring till det? De som tränar ute kan ha precis samma orsaker som jag, trots arr ingen ser mig (förutom ev min man)

Jag fattar inte varför du är så negativ till att träna ute? Det är ju jättebra att träna ute. Då får man frisk luft och dagsljus. Extra bra i Coronatider. Vissa vill ha en tränare som pushar. Det är vanligt även på inomhusgym och i olika sporter. Vad har det med saken att göra? Om det hjälper människor att träna är det väl bra?

Känns som du är väldigt fördömande och negativ.
    Du har rätt i att jag är fördömande. Fördömande mot självcentrerade människor som inte respekterar andra.
    Däremot är jag inte negativt till att träna ute. Vilket du kommer se om du läser om mitt inlägg. Jag pratar inte om träning, utan tecknar en bild av människor som är tydligen självcentrerade och egoistiska.  
  • Tukt
    New Dawn skrev 2021-03-30 20:49:44 följande:
    Fast det du uttrycker här är i första hand inte kritik mot beteende, utan mot personer som har vissa kläder. Du tillskriver personer med vissa kläder egenskaper pga kläderna, och vill inte beblanda dig med människor som bär leggings. Jag tycker din föraktfulla översittarattityd är betydligt mer självcentrerad, än att stå ivägen på affärer och liknade. Ja, jag stör mig också på detta beteende, men det är personer med olika kläder som gör sådant.

Jag var och handlade i dag, efter ditt inlägg, och störde mig på människor som inte tog hänsyn. Ingen av dem hade tights.

Jo, du är visst fördömande och nedvärderande mot (vissa) personer som tränar ute. Du skriver " idag gör de i stället armhävningar på hundkissiga räcken i den lokala parken, med en tränare som hetsar dom, eftersom det är viktigt att signalera även där, att man är något mer än något som bara motionera"

De kanske bara vill träna ute. Varför kan du inte tänka så?Jag har tränat på utegym några gånger. Om du såg mig skulle du tänka samma om mig? Varför i så fall? Skulle du tänka så om jag sprang, åkte skidor också? Eller är det endast om jag har en "tränare"?. Eller beror det endast på vilka byxor jag har?
    Du lägger väldigt mycket värderingar i det jag skriver. Och hur jag är. Men för att vara tydlig nu när vi är tämligen off-topic.
    1: Jag har svårt för självcentrerade människor som är respektlösa eller uttalat egoistiska.
    2: Där jag bor är vissa av dessa ofta klädda just i taights.
    3: Jag undviker människor som om jag av erfarenhet har ett beteende som kan påverka mig negativt. Ser jag exempelvis ett matbud från Fodoora eller liknande så ökar min vaksamhet, i och med att de är väldigt stressade och därmed en smula farliga. Det har varit nära att smälla flera gånger.
    På samma viss håller jag distans till tajghts-klädda kvinnor då jag av erfarenhet vet att de kan tvärstanna helt plötsligt.
    4: Detta har inget med träning i sig at göra, utan en människotyp som man kan identifiera genom hur de lever. Däribland träning.

Så det var allt jag hade att säga. Tack för mig. Ha ett bra liv.
Svar på tråden När bör kvinnor sluta klä sig i leggings? Gräns vid 25 år?