• New  Dawn

När bör kvinnor sluta klä sig i leggings? Gräns vid 25 år?

Jag blir lite trött och förvånad hur mycket förakt och åsikter det finns kring ett plagg. 
    Jag undrar vad det beror på. Kanske är det viktigt att kvinnor inte blir för självsäkra i sin kroppar och i sina kläder. Lite skam måste hänga oss i hälarna. Skammen att ha fel kropp, fel ålder, eller bara skammen att inte ha koll på vad som är okej och vad som är moderiktigt och rätt i andras ögon.
    Jag tycker kvinnor ska använda leggings, för att det är snyggt. 
    för att det är skönt. 
    för att det är ekonomiskt. 
    för att de känner att deras kropp ser bra ut. 
    för att det passar bättre till ett plagg 
    eller för att man känner sig sexig. 
    Eller för att man inte bryr sig. 
    Härnedan visar jag ett axplock av olika leggings. Så nu har ni,(somliga av er) chansen att sitta och sucka över hur gräsligt, patetisk, fult, opassande, taffligt det är med leggings. 
    Självklart har man rätt att ha en smak, men man kan ju fundera över varför vissa måste vara så kategoriska och fördömande. Det är tråkigt att läsa generella uttalande om att vissa anses för runda, för smala, för gamla, eller för unga för ett visst plagg.

Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (23) skrev 2017-10-17 21:19:29 följande:
    Riktigt trevligt inlägg, hade varit kul med fler plus size kvinnor dock! Många överviktiga/tjocka skäms för att använda leggings och strumpbyxor tyvärr.
    Tack ! Det blev att jag valde bilder utefter det som dök upp, så här kommer lite fler bilder.

• New  Dawn
    Anders 386 skrev 2017-10-16 16:09:57 följande:

Håller med. Jag tycker inte det ser påklätt ut med "leggings". Det är mer för barn. Och när kvinnor motionerar eller tränar. 

Men jag är relativt gammal och ser det kanske därför lite annorlunda. Jag ser leggings som ett sätt för kvinnan att på ett väldigt medvetet sätt exponera sin kropp. Det är en nästan lite störande sexuell exponering, lite för övertydlig. 

Men för den kvinna som njuter av att män blir kåta på henne så OK då... Det är upp till henne. 

Det finns mängder av byxor, kjolar och klänningar som visar lika mycket former som leggings. Är du negativ till detta också? Faktum är att jeans inte så sällan framhäver rumpor mer än leggings. Hur ser du på det? Skulle du vilja se att kvinnor döljer sina kroppar mer?

Huruvida ens former syns beror dessutom på hur mycket former man har. Bör kvinnor, med mer former, enligt dig ta större ansvar och klä sig i extra bylsiga kläder bara för att män som du tycker det är störande med sexuell exponering?
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2017-10-18 08:51:12 följande:

Jorå, jag var på gym senast i måndags. Jag borde förstås förtydligat att jag menar att män inte går på stan eller på sin arbetsplats i "leggings". Men med träningskläder är det en helt annan sak - då måste man klä sig mer efter vad man tränar. (Även om jag själv inte skulle ta på mig ett par tajta träningsbrallor - då sätter jag ett par vanliga shorts över eftersom jag tycker det är fult med åtsittande tajta brallor. Och jag vet att många kvinnor är av samma åsikt.)

Jag tog för givet att den här debatten inte handlade om hur man är klädd när man tränar.  Träningskläder är en helt annan diskussion...

Hur klarar du av att träna om du tycker att leggings är så störande sexuell exponering?

Du väljer att tro att kvinnor har leggings för att de njuter av att män blir kåta på dem. Gäller det även på gym?
  • New  Dawn
    Påven Johanna II skrev 2017-10-18 09:29:42 följande:

Finns väldigt många kvinnor som har starka åsikter om att de minsann inte vill se några penisar. Kukar ska inte ens skymtas i mäns brallor - ja, de ska väl helst inte ens finnas mer än vid tillfällen när kvinnorna vill använda dem för penetrering och då ska de fanimig omedelbart vara hårda, ådriga, raka, ha proportionerliga mått, välformat ollon och en pung av trevlig storlek. Alltsammans ska vara slätrakat.

Men som vanligt är det tillåtet att ha åsikter om män och deras alltför närvarande penisar men inte om kvinnors leggings. 

Blir väl en hashtag om detta också, antar jag. #getthefuckawayfromourleggings

Jag har missat debatten om mäns penisar. Jag har inte aldrig upplevt att män exponerar sina penisar i vardagen genom byxor, eller att kvinnor klagar på detta. Jag har inte läst att kvinnor har så bestämda åsikter om mäns pungar och ollon heller. Du får länka.

Om det är så att män känner att de är begränsade och föraktade, eller ofrivilligt sexualiserade, för att de har särskilda byxor är det tråkigt.

Om det handlar om män som blottar sig är det ju annat.

Vad gäller utseende på kön finns det en hel del åsikter på kvinnors fittor, men denna tråd handlar inte om kön utan om kläder.

Jag vet inte vad du syftar på när du skriver att kvinnor kvinnor vill ha hårda kukar. För jo, det vill vi ju när vi vill ha sex. Vill inte du?
  • New  Dawn
    Anders 386 skrev 2017-10-18 09:30:13 följande:

Nej - jag älskar när kvinnor exponerar sina kroppar, inte alls mig emot. Det är sexigt. Det tycker i princip alla män.

För sjuttioelfte gången har inte jag några problem med att se sexigt klädda kvinnor - jag njuter av det. Men frågan är om ni själva förstår att ni gör en officiell inbjudan till alla män att kåta upp sig på eran rumpa när ni visar upp den i ett par tajta leggings. 

Smaken är ju som baken, men många rumpor är precis lika sexiga(eller mer) i många andra byxor, (mjukisbyxor, arbetsbyxor) shorts, jeans, klänningar och kjolar.

Jag tror få kvinnor ser det som en allmän inbjudan till alla män att kåta upp sig på dem för att de klär på sig!

Det händer att jag skyler mig medvetet, då vissa mäns blickar och beteenden kan kännas lite obehagliga, men jag orkar inte hålla på så hela tiden.(tex om det blir varmt)

Eftersom de flesta män ser mig som människa och inte bara ett sexobjekt är det dock sällan problem. Leggings är hursomhelst inte plagg som vållar extra uppmärksamhet. Jag klär mig ibland för att vara fin, andra gånger för att det är praktiskt och skönt.
  • New  Dawn
    Palestrina skrev 2017-10-18 11:20:20 följande:

De flesta i tråden verkar dock ha problem med leggings på andra för att det är fult, inte för att det är sexigt. Kan bara konstatera att det är omöjligt att tillfredsställa alla, och vara tacksam för att man inte behöver göra det heller.

Precis. Jag tror det handlar mycket om att medvetet, eller omedvetet, göra kvinnor obekväma och osäkra, antingen om det gäller att berätta hur fula och pinsamma de är, eller om hur de exponerar och viker ut sig som sexuella objekt. Tyvärr från båda könen.
  • New  Dawn
    Tukt skrev 2021-03-29 17:29:23 följande:

NU är ju tråden från 2017? Vart hittar folk allt gammalt mög?

Men visst. Låt de som vill ha leggings ha det. Speciellt eftersom det då är lätt att identifiera individer med en personlighet man inte vill beblanda sig med.

Vad gäller gamla trådar så spelar det absolut ingen roll när det gäller så här "allmänna" grejer. Det är en sak om någon berättar om en situation och frågar om råd. Då blir tråden inaktuell på ett annat sätt. Visserligen kan man ju undra hur folk hittar dessa gamla trådar.

Av vilken anledning vill du inte beblanda dig mig folk som använder leggings?
  • New  Dawn
    Tukt skrev 2021-03-29 20:39:54 följande:

Kan hålla med om att vissa saker är oändliga, som folks kläder, grovleken på en kuk och vems ansvar orgasmen är.

Men till sakfrågan. Lite generaliserande och med en smula ironi så är det väl så att om man utgår från hur det är i stockholm (vilket inte är hela sverige) så är personer som uppträder tämligen självupptaget förvånansvärt ofta iklädda leggings eller liknande tränigskläder.

Du vet, stannar upp mitt i gången på ICA för att fippla med mobilen så det bildas kö bakom. Tittar upp efter fem minuter och är inte ens en smula generad över proppen med kunder som aktivt försöker hålla social distans trots att det pressar på med nya kunder bakifrån. Och nästan alltid leggings eller tights.

Är det så? Jag har inte tänkt så mycket på hur folk är klädda som är "i vägen" och liknande. De tillfälle jag minns nu har varit personer i helt andra kläder, men självklart finns det personer i leggings som är på detta sätt.

Jag tycker man kan ha så olika utstrålning i leggings. Dels snygga leggings med tex en långskjorta över,

eller sportig variant av leggings

eller "sexig", med typ magtröja till,

eller sjaskig, slitna och opassande.

(Helt olika människotyper, väldigt generaliserande)

Jag använder själv leggings ibland. Inte mitt vanligaste plagg men ändå. Har typ vackra tunikor över, (lätt genomskinliga med linne under) med en smal skinnrem knuten i midjan. Har även någon lite längre blus till ibland. Har snygga leggings i bra material. Har även träningstights, som jag iofs mest har vi träning, men ibland även på promenader och ibland, (ve och fasa) kan jag gå in i en butik med dessa kläder under dessa promenader om jag kommer på något jag behöver.

Jag tar mycket hänsyn till andra människor och är försynt Släpper fram folk, håller avstånd osv. Men hade jag mött dig hade du dömt ut mig.
  • New  Dawn
    Tukt skrev 2021-03-30 07:29:15 följande:

Det är såklart en generalisering, och jag dömmer ingen. Mer att jag ser till hålla uppsikt på en sådan person.

Sedan säger jag ju inte att alla som har taights är självcentrerade. Jag säger att påfallande många som beter sig självcentrerat har taights.

Men att det är så, bygger nog mycket på att den här typen av människor gärna vill signalera saker. Men vill visa att man är smal, för det är normativt fint. Man vill se ut som man nyss kommit från gymet, för det är normativt fint.

Det är samma typ av personer som för några år sedan, då promenaden återigen blev en träningform, men där man skulle flaxa med armarna medan man gick, kastade sig över samma träningsform, men då så klart iförda taights så att alla förstod att de tränade. En vanligt promenad kan man ju inte ta. Eller?

I dag gör de i stället armhävningar på hundkissiga räcken i den lokala parken, med en tränare som hetsar dom, eftersom det är viktigt att signalera även där, att man är något mer än något som bara motionera.

Det är med andra ord en typ av människor som är rätt uppfyllda i ett stort och viktigt projekt -sig själva.

Att skriva att du vill *identifiera individer med en personlighet man inte vill beblanda sig med * och att *hålla uppsikt *på människor som har leggings är dömande. Du förutsätter, fördomsfullt, negativa egenskaper pga byxor.

Vaddå. "Dessa människor vill signalera" . Man visar precis lika mycket hur smal man är i jeans, ibland tom mer. Har sett rätt många överviktiga i leggings för övrigt, så jag håller inte ens med

Så om jag har leggings vill jag signalera att jag är smal. Man ser lika väl att jag är smal i blåkläderbyxor, klänning eller vad som helst. Faktum är att min kropp tom syns mindre i leggings och en lång blus, än i tex jeans och t-shirt. Jag hade leggings och en vinterklänning i vintras när jag och min man åt på restaurang. Detta berodde på att det var kallt. Hade det varit mildare /varmare hade jag haft strumpbyxor. Min man tyckte att jag var jättefin.

Det är bra att röra på armarna när man går. (Jag brukar inte göra det för jag väljer andra sätt) Om man går snabbare för att motionera, finns större anledning att ha stretchiga bekväma byxor.

Jag tränar mest hemma, inne, ensam, och då har jag alltid träningstights. Vad har du för förklaring till det? De som tränar ute kan ha precis samma orsaker som jag, trots arr ingen ser mig (förutom ev min man)

Jag fattar inte varför du är så negativ till att träna ute? Det är ju jättebra att träna ute. Då får man frisk luft och dagsljus. Extra bra i Coronatider. Vissa vill ha en tränare som pushar. Det är vanligt även på inomhusgym och i olika sporter. Vad har det med saken att göra? Om det hjälper människor att träna är det väl bra?

Känns som du är väldigt fördömande och negativ.
  • New  Dawn
    Anonym (Tobbe) skrev 2021-03-30 09:34:55 följande:

Leggings utan ett längre plagg utanpå är väldigt avslöjande och sexualiserande av kvinnokroppen. Visst, häftigt att vila ögonen på, men personligen tycker jag det hör hemma i löpspåret eller gymmet - inte när man går på stan.

Men gillar man att visa upp sig och göra sig till ett sexobjekt så är det ju ett lämpligt plagg. Då vet man att man får sexuell respons.

Jag tycker att kvinnor ska sluta med leggings vid typ 10-11 år. (Förutom då vid träning.)

Är du även emot andra kläder där kvinnokroppen framhävs, så som tex lätt genomskinliga blusar, snäva kjolar, strumpbyxor, kortare kjolar, figursydda klänningar, dräkter, uringningar?

Jag tcker att vissa personer ser MINDRE sexiga ut i leggings. Finns plagg som är betydligt sensuellare och sexigare enligt min åsikt.

Visst visar leggings mycket av rumpan, men det är marginell skillnad mot snäva jeans, kjolar och andra byxor.

Om det nu är så objektifierande och sexualiserade, varför tycker du då att 11 åringar kan bära detta plagg?
  • New  Dawn
    Tukt skrev 2021-03-30 20:05:09 följande:

Du har rätt i att jag är fördömande. Fördömande mot självcentrerade människor som inte respekterar andra.

Däremot är jag inte negativt till att träna ute. Vilket du kommer se om du läser om mitt inlägg. Jag pratar inte om träning, utan tecknar en bild av människor som är tydligen självcentrerade och egoistiska.  

Fast det du uttrycker här är i första hand inte kritik mot beteende, utan mot personer som har vissa kläder. Du tillskriver personer med vissa kläder egenskaper pga kläderna, och vill inte beblanda dig med människor som bär leggings. Jag tycker din föraktfulla översittarattityd är betydligt mer självcentrerad, än att stå ivägen på affärer och liknade. Ja, jag stör mig också på detta beteende, men det är personer med olika kläder som gör sådant.

Jag var och handlade i dag, efter ditt inlägg, och störde mig på människor som inte tog hänsyn. Ingen av dem hade tights.

Jo, du är visst fördömande och nedvärderande mot (vissa) personer som tränar ute. Du skriver " idag gör de i stället armhävningar på hundkissiga räcken i den lokala parken, med en tränare som hetsar dom, eftersom det är viktigt att signalera även där, att man är något mer än något som bara motionera"

De kanske bara vill träna ute. Varför kan du inte tänka så?Jag har tränat på utegym några gånger. Om du såg mig skulle du tänka samma om mig? Varför i så fall? Skulle du tänka så om jag sprang, åkte skidor också? Eller är det endast om jag har en "tränare"?. Eller beror det endast på vilka byxor jag har?
  • New  Dawn
    Tukt skrev 2021-03-30 20:57:55 följande:

Du lägger väldigt mycket värderingar i det jag skriver. Och hur jag är. Men för att vara tydlig nu när vi är tämligen off-topic.

1: Jag har svårt för självcentrerade människor som är respektlösa eller uttalat egoistiska.

2: Där jag bor är vissa av dessa ofta klädda just i taights.

3: Jag undviker människor som om jag av erfarenhet har ett beteende som kan påverka mig negativt. Ser jag exempelvis ett matbud från Fodoora eller liknande så ökar min vaksamhet, i och med att de är väldigt stressade och därmed en smula farliga. Det har varit nära att smälla flera gånger.

På samma viss håller jag distans till tajghts-klädda kvinnor då jag av erfarenhet vet att de kan tvärstanna helt plötsligt.

4: Detta har inget med träning i sig at göra, utan en människotyp som man kan identifiera genom hur de lever. Däribland träning.

Så det var allt jag hade att säga. Tack för mig. Ha ett bra liv.

1.Det har inget med leggings att göra, och att tänka att personer är på detta sätt, och bör undvikas, bara för att de bär leggings, är respektlöst, då du inte respekterar människornas egentliga personlighet.

2. Ja, självklart finns det människor med leggings, eller andra kläder, som är självcentrerade, Det betyder ju inte att du måste döma ut och undvika människor med leggings generellt.

3 .Fast då är det ju beteendet, tex att de cyklar fort, som du behöver undvika. Du bör ju även akta dig för även andra personer som kommer cyklande fort. Inte se efter om de är från Foodora. Har själv inte haft dessa problem, för övrigt.

Allvarligt... "Tightsklädda kvinnor kan tvärstanna!" Är du på riktigt?

4. Fast du skrev ju exempel på hur de tränade. Hur vet du hur dessa människor är? och varför de tränar?

Jadu...Allt du hade att säga... Du hade mycket fördommar och förakt, nedvärderande tankar om människor på lösa grunder du.
  • New  Dawn
    joffan skrev 2021-03-30 22:03:55 följande:

Absolut inget modelejon men kan dela med mig av min åsikt ändå. Jag tycker man klär sig i det så länge man vill. Jag klär mig ofta i leggins och långa hoodies. Leggins och ocersized tröjor. Så jäkla skönt plagg leggins. Jag är 30 år och ser inget fel i att bära leggins. Jag köper leggins till min 3åring ibland och min mamma som är 56 bär leggins också :)

Fortsätt med det

Om du skulle märka att någon kvinna oförklarligt tar avstånd från dig kan det vara "tukt", för hon räknar med att du är självcentrerad. Hon räknar också med att du plötsligt "tvärstannar", för hon tror att du är lättare att krocka med(jämfört med människor med andra byxor)
Svar på tråden När bör kvinnor sluta klä sig i leggings? Gräns vid 25 år?