jrockyracoon skrev 2017-10-16 17:33:32 följande:
Är jag en tant? Är inte ens en kvinna, utan en man.
Det finns många känsliga barn. De tar in alla stämningar och orättvisor. Barn behöver tid med sina föräldrar för att "tanka", d.v.s. nära det viktiga bandet mellan barn och förälder.. Det finns inget viktigare för barn än deras föräldrar, den viktiga anknytningen sätter grunden till alla deras relationer i resten av deras liv.
Jag tror inte man kan betona tillräckligt många gånger hur viktigt det är att lyssna, vårda och visa kärlek till sina barn. Jag har inte hört talas om något barn som har blivit kriminell, asocial eller hatisk mot samhället tack vare föräldrar som har brytt sig, visat kärlek eller gett barnet stor ensamtid med sin vuxna förälder.
Tänker på den här forskaren som när han undersökte psykopaters hjärnor, fann att hans egen hjärna påminde om en psykopat. Men han var inte en psykopat. Han hade fått väldigt mycket förståelse och kärlek som barn, och troligtvis hade detta räddat honom från hans dåliga anlag. Han hade ett hett temperament men hade lärt sig att kontrollera det.
Så mitt råd till dig är: Underskatta inte den kärlek som ett barn kan behöva. Att fira en födelsedag tillsammans med sin föräldrar kan vara en av alla de viktiga pusselbitar som bidrar till helheten i ett barns uppväxt.
Det är något man gör i vardagen, inget som styrs till en gång per år. Behöver ena barnet uppmärksamhet så får den det, men nästa gång får den stå tillbaks för någon annan.
Hos oss är inte födelsedagar något extra, det är mer ett konstaterande typ jaha.
Barnen får presenter, men vi vuxna firar inte oss själva.
Så jag förstår inte alls det här tjafset bland tanterna att barnet ska firas när det själv bestämmer att det vill. Det är faktiskt de vuxna, främst pappan som anordnar firandet som bestämmer när, var, hur.
Jag får mer intrycket av att barnet vill ha sina presenter så fort som möjligt, därav att det räcker med att pappan firar hen.