jrockyracoon skrev 2017-10-15 16:51:58 följande:
Du förstår inte mitt exempel alls när jag drar en parallell till vuxna, gör du? När man diskuterar kan man ibland se saken från andra synvinklar. Jag gav ett exempel på hur man kan se saken från ett vuxenperspektiv, hur en vuxen firar har inte med saken att göra utifrån mitt exempel.
Om vi nu säger att du skulle fira din födelsedag och en familjemedlem då kommer och säger att du ska fira genom att gå på kina-restaurang vars mat du hatar (antar vi). Du protesterar men familjemedlemmen kräver ändå att du går. Du skulle antagligen inte gilla det särskilt, du skulle säkert vilja bestämma själv eftersom det faktiskt var din födelsedag? Eller?
"Jag förstår heller inte det resonemanget att hela dagen en person/barn fyller år ska vikas åt den personen och dess vilja. Det är en dag som alla andra varken mer eller mindre."
Menar du att bara för att du tycker att födelsedagar är som vilken annan dag som helst, så uppfattar alla andra det likadant? Alla har vi olika upplevelser av hur viktig en födelsedag är. Det finns inget krav på att man behöver fira hela dagen, men håller du inte med om att det är ett bra tillfälle att visa särskild uppskattning av sitt barn?
"Dessutom så har pappan i ts bestämt vilken dag barnet ska firas, vill sen inte barnet det så får det väl låta bli att firas alls."
Ja, då kommer vi tillbaka till ruta 1. Ska pappans vilja stå oemotsagd, eller har vi rätt att rikta kritik om vi tycker hans beslut är felaktigt? Pappan tycks ha tagit detta beslut i avsikt att främja familjen, men verkar ha glömt att förankra detta beslut hos övriga familjemedlemmar. Tror att det riskerar att göra dagen till en riktig flopp, och sända signalen till hans barn att dennes vilja, tankar och känslor inte har någon betydelse och att dessa ska skjutas åt sidan. Onödigt, ogenomtänkt och dumt, enligt mig.
Jag bara konstaterar att alla ser olika på födelsedagar och deras firande, och det finns inget rätt eller fel. Pappan här har tagit ett beslut hur han ska fira sitt barn, och det finns ingen anledning att ifrågasätta hans beslut eftersom han har tagit det efter att ha bestämt hur han vill ha det i sin familj.
Jag tror säkert att barnet blir nöjt ändå över att bli firad, även om hen gärna velat håva in paketen tidigare än det blir.