• linb01

Får han göra såhär?

En pappa äger en bostadsrätt. Han hyr ut den i andrahand till sin son. Pappan går dit varje dag, går in med nyckel och väcker honom genom att stå vid sängen och klappa händerna och skrika. När sonen gått upp sitter han och kollar på när han gör sina morgonbestyr. Sonen har sagt att han inte vill bli väckt eller att han bara klampar in utan att höra av sig först. Pappan lyssnar inte.

Har han rätt att bara kliva in när han vill?

• Svar på tråden Får han göra såhär?
  • Anonym (Qwerty)
    linb01 skrev 2017-10-13 20:15:34 följande:

Nu finns det ju väldigt många olika typer av autism. Den stora anledningen till att han inte klarar av att jobba är ju för att hans pappa hindrar honom. Vilken människa skulle glatt skutta upp om någon klampar in ovälkommet och klappar, skriker och stirrar på varenda morgon? Får man lust att göra något då? Förmodligen inte. Killen är villig att söka jobb eller utbildning, men på grund av pappans beteende mår han skit just nu och har helt tappat lusten.

Anledningen till att han flyttade in i pappans lägenhet var för att få en chans att växa upp och klara sig själv. Men det är pappan som hindrar honom.

Om pappan inte lyssnar och vägrar ändra sig så är det bara för killen att se till att vara påklädd och redo innan pappan kommer.
  • C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 20:25:43 följande:
    Om pappan inte lyssnar och vägrar ändra sig så är det bara för killen att se till att vara påklädd och redo innan pappan kommer.
    Hade du haft samma åsikt om någon av dina föräldrar från och med måndag störtar in där du bor, gapar och skriker och vägrar gå förrän du gjort vad de säger? Och enda sättet att slippa gapandet är att i fortsättningen lyda dem. Men trots det fortsätter de gå in med nyckel i ditt hem för att kolla dig. Eller du anser kanske att det endast är ok att utsätta människor med diagnos för sådant? Det är att förminska sonen och det är trakasserier ! Förstår att pappan endast vill det bästa för sin son men detta är inte rätta vägen att gå.
  • Anonym (Lista)

Killen får väl köpa en säkerhetskedja och sätta på dörren, alternativt ett säkerhetslås, brukar väl finnas på lägenhetsdörrar? Låser han det inifrån kan ingen låsa upp utifrån.

Eller som en skrev, att han går upp och är uppe och klar när pappan kommer, det kanske räcker att göra så i någon vecka så att pappan ser att han visst klarar av det och att det är onödigt att han kommer.

• Anonym (Qwerty)
    C78 skrev 2017-10-13 20:44:46 följande:

Hade du haft samma åsikt om någon av dina föräldrar från och med måndag störtar in där du bor, gapar och skriker och vägrar gå förrän du gjort vad de säger? Och enda sättet att slippa gapandet är att i fortsättningen lyda dem. Men trots det fortsätter de gå in med nyckel i ditt hem för att kolla dig. Eller du anser kanske att det endast är ok att utsätta människor med diagnos för sådant? Det är att förminska sonen och det är trakasserier ! Förstår att pappan endast vill det bästa för sin son men detta är inte rätta vägen att gå.

Ja det hade jag. Hade det varit jag skulle jag redan efter första gången det hände se till att morgonen efter väcka pappan med kastrullock bangandes mot varandra klockan fem på morgonen.
  • linb01
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 22:01:14 följande:

Ja det hade jag. Hade det varit jag skulle jag redan efter första gången det hände se till att morgonen efter väcka pappan med kastrullock bangandes mot varandra klockan fem på morgonen.

Så hade jag också gjort om min pappa väckt mig sådär. Men alla fungerar inte så. Den här killen blir arg och ledsen men håller det inom sig.

Han ska i alla fall försöka ta sig upp tidigt några dagar nu, innan pappan kommer, så får vi se vad som händer..
  • Anonym (Icka)

Diagnos, diagnos, diagnos.. lätt att skylla på.
    Himla enkelt att bara... skylla på.

• C78
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 22:01:14 följande:
    Ja det kanske du hade gjort. Eller så hade du låtit bli (om du hade en pappa som ts vän har). Kanske inte är så mycket läge för denna kille att göra på det viset då han isf mycket möjligt riskerar att bli uppsagd från pappans lägenhet och åka raka vägen hem där föräldrarna bor ist. För hade det funnits fler bostäder att välja mellan hade ts vän inte haft detta problem utan bott i en lgh där han själv stod på kontraktet och som inte (på något vis) var kopplad till hans pappa. Kanske finns bara valen pappans lgh, hemmet där mamman/pappan bor eller att vara bostadslös. Stor bostadsbrist på många platser i landet. Då är man nog försiktig med att väcka pappan på det vis du säger att du skulle gjort.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 19:35:59 följande:
    Det var faktiskt det första jag tänkte på som skulle vara anledningen.

Om sonen är så pass funktionshindrad skulle det vara bättre ifall killen var på ett boende med tillgång till boendestödjare 24/7. Det skulle vara mycket bättre för alla inblandade.
    H*n skrev att han har autism.. och det fick du till "om han är så pass funktionshindrad"? En person med autism kan klara sig fint själv, beror helt på hur pass grav autism man har!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Icka) skrev 2017-10-13 22:10:42 följande:

Diagnos, diagnos, diagnos.. lätt att skylla på.
    Himla enkelt att bara... skylla på.

Lätt att skylla på? Hur menar du nu? Det är ju pappan som gör fel, och han har ingen diagnos (vad vi vet).
  • Anonym (suck)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-13 20:06:52 följande:
    Killen funkar INTE som alla andra om han har en autismdiagnos och definitivt inte om det är så påtagligt att han inte kan jobba pga diagnosen. Det kanske är det som pappan förstår, men som ni andra vägrar inse?
    Fast även om man inte klarar av att arbeta så kan man va fullt kapabel till att ta hand om sig själv och sitt vardagliga liv. 
Svar på tråden Får han göra såhär?