• Aniiee

Vilken choklad är godast? Ljus, mörk eller vit?

Det beror ju alldeles på!

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2017-10-11 22:44:48 följande:
    Vad beror det på? I vilken situation vill du ha vad?
    Allt möjligt. Humör, vad jag ska ha den till, väder, tillfälle.....

Men, men, ok, så här ungefär:
    Top 3 om:
    Jag Skaäta den rakt upp ochner:
    52%-ig "bittersweet" (varken mörk eller ljus)
    35-40%-ig ljus 
    80+% mörk (och, som Pimpinellan skrev, så handlar det mer om vilken bönasom användts än på procentsatsen. Choklad gjord på Criollobönor är mycket godare och mindre besk än Forastero, som den mesta chokladen är gjord på)

Om jag ska ha den i varm choklad:
    90%-ig mörk
    Vit
    Mörk Mint (gärna typ after eight)

Om jag ska göra en chokladkaka:
    75+%-ig mörk
    Smaksatt ljus (typ marabou apelsin eller daim eller något)
    Vit

Om jag ska laga mat med den:
    50+%-ig bitter sweet
    75+%ig mörk på Forasterobönor
    90+%i mörk på Cameroon Trinitario

ungefär.....
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2017-10-11 23:04:11 följande:
    Oj vilken chokladkonnässör! Hur gör du varm choklad med choklad? Ingen kakao i alls?
    Choklad är bara en av mina många, ståra passioner =P

Varm choklad på choklad är jätteenkelt, Slå varm mjölk på ett par bitar choklad och rör runt. Inget annat behövs. Gäller att hitta rätt choklad för en själv, bara.

En favorit är 2-3-4 bitar Änglamarks mörka och gammaldags mjölk, toppad med vispad grädde och pudrad kakao. är man äventyrlig (eller barnfri....) så har man i lite rom också.

Andra favoriten är 3-4 bitar Lindt A touch of vanilla (vit), mellanmjölk och en liten bit kanderad ingefära (färsk funkar...).
  • Aniiee

BTW så tuggar jag just nu på en Tony's almond sea salt. Första gången jag köpt den, ska blogga om den också.... om jag kommer ihåg det. Mörk-ish, aningens för besk, och framför allt alldeles för tjock. Vad är det med stortillverkare av mörk choklad och göra kakorna tumtjocka?

• Aniiee
    erikaABC skrev 2017-10-11 23:30:22 följande:
    Jag gillar inte när de är för tjocka. Tunt är gott
    Samma här. Arvika-chokladen jag recenserade gick knappt att bryta, vare sig med fingrarna eller tänderna, för den var så sabla tjock.
  • Aniiee
    flygrl skrev 2017-10-12 19:13:49 följande:
    Det e så intressant och roligt att läsa det du skriver. Var hittar jag den där bloggen?
    Och jag håller helt med om tjockleken. En del chokladkakor får man ju fan inte isär.
    här är bloggen. Jag SKA bli bättre på att blogga.... Får hoppas på att nästa smakbox blir mer ombloggad av mig...
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2017-10-12 20:40:19 följande:
    Vilken rolig blogg!
    sankyo =)

måste bli bättre på att använda den, bara.
  • Aniiee
    Spagettimonstret skrev 2017-10-12 20:41:50 följande:

Alltså nu måste jag iväg till ICA och fylla på!

hehe, så blir det...
  • Aniiee
    Efraim Barkbit skrev 2017-10-12 19:32:00 följande:

Glömde ju rent...

När det gäller drick-choklad så är Van Houten helt oslagbar.

sådan slags drickchoklad (om jag... eh... inte för  den själv.....) vill ja ha ögonblink. Kanske inte så mycket för smaken, mer för nostalgin.....
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2017-10-12 21:02:45 följande:
    Det verkar bli rusning efter choklad...
    Jag har redan choklad hemma. Alla möjliga varianter.  Jag har kvar av Tony's, jag har Marabou mjölk och mörk (som jag ska baka på...), ekorrens rich&milky, fazer blå, en hel drös japanska kitkat OOOOOOOCH...... chokladglass. B&J's half baked, för att vara frysnoga....

*chocoholic deluxe*
  • Aniiee
    erikaABC skrev 2017-10-12 21:19:26 följande:
    Du kommer inte drabbas av att lagren tar slut då
    Inte förän på typ.... Lördag kväll. Eller söndag morgon om jag är riktigt duktig (och inte belägras av diverse andra chocoholics som kommer imorgon och stannar över helgen =P)
  • Aniiee
    flygrl skrev 2017-10-12 22:04:15 följande:
    Myndigheterna vill ju att vi ska kunna klara oss 72 timmar på egen hand i händelse av katastrofer mm så även du måste öka ditt nödlager. Liksom vi alla. Mer choklad till folket.

www.72timmar.se
    Nu när du säger det så har jag faktiskt 3 st MRE hemma, och jag tror att alla tre innehåller både drickchoklad och ätchoklad...... måste nästan kolla....
  • Aniiee
    flygrl skrev 2017-10-12 22:18:09 följande:
    Fick googla MRE. Har du amerikanska militärens fältransoner hemma?
    Nä, svenska. Alla militärer har MRE (typ) och det är inte bara militären som använder MRE även om det är vanligast att man tänker på den versionen. Svenska MRE går att köpa hos olika fliluftsbutiker online. Utändska går att köpa genom ebay och Amazon ofta. Har haft utländska också.
    erikaABC skrev 2017-10-12 22:20:18 följande:
    Vad är det?
    Det är mat som är konserverad på ett sätt att det hålller Lääääääääääääääänge. Inte gourmetmat precis, men helt ok om man till exempel fjällvandrar, eller något. Eller, som sagt, är militär.

är ni nyfikna på en svensk MRE, smakad av en amerikansk tjej, så bjuder jag på ett youtubeklipp.

meeeeen, nu har vi hamnat Ot.

Tillbaka till chokladen =P
  • Aniiee

Så, eh.... jag gick och köpte en ny choklad idag...... *visslar oskyldigt*

En av fazers ny "Travel". Köpte Miami, och..... den är god. Lite skum, eftersom den poppar (väldigt lite) i munnen. Men mellan lite krisp, fin apelsinsmak och len ljus choklad var den... lite söt... men god ändå. thumbs up.

Svar på tråden Vilken choklad är godast? Ljus, mörk eller vit?