Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 20:56:19 följande:
Till Vida: det var en mycket märklig lösning du hade.
Så trots jag bor UTANFÖR stan i dom "billigare" områden så ska jag flytta varsomhelst i landet, säga upp kontakten med min bästa vän jag har , den enda jag egentligen känner, bara för att flytta 30-50 mil till en billigare lägenhet. Vet du ens vad ett sånt flyttlass går på så många mil?
Sen säger du att jag ska sälja alla mina möbler, har en begagnad dubbelsäng och en sliten begagnad divansoffa ett litet vitt soffbord där färgen lossnat och ett sängbord från Ikea visserligen helt okej, ett köksbord och två begagnade stolar, samt Skoskåp i hallen- de ska jag sälja och sen ska jag i NÄSTA lägenhet köpa nya? Menar du köpa nya som begagnade som i samma skick mina möbler redan är nu? Okej..
Sen ska jag säga upp kontakten med försäkringskassan, för att få en ny handläggare i en NY kommun (var jag nu hamnar) du vet det är väntetid få en ny handläggare. Sen ska jag med tur få en lägenhet varsomhelst i landet när många inte ens ger folk med sjukskrivningar lägenhet i först hand, men nåja de ska jag hitta då? Sen ska jag råka ut för att INTE drabbas av dubbla hyror vilket de ofta blir och ALLT detta ska jag göra med grym tandvärk? Gått på smärtstillande i en vecka och sköljer munnen med hexident varje dag.
och du menar du försöker hjälpa mig?
Ja, du vet, för ALL denna information ger du i din ts där du klagar över din dyra hyra och din låga inkomst.
Men visst, är du nöjd över att nästan halva din inkomst går till hyran så är du ju.
1. jag tipsade om tandvårdsbidrag
2. jag tipsade om fonder
3. jag tipsade om avbetalning med tandläkaren
4, jag tipsade om att blir tillståndet akut och risk för hot om livet vilket det mycket väl kan bli av trasiga tänder (blodförgiftning, infektioner) så kommer de vara tvungna att ge dig vården oavsett om du kan betala eller ej.
men inget av detta dög utan du hoppar på det råd du inte tyckte om istället för att säga "Snällt att du tänker på mig, men flytta är inget alternativ i dagsläget trots att hyran är dyr, det är något jag känner att jag är beredd att betala för att få bo nära min vän och kontakt med FK."
Så enkelt. Om man inte ser världen genom bittra glasögon.
Ps. så tycker jag det är förjävligt att tandvård är en klassfråga och att du borde fått hjälp av soc, men jag skriver inte lagarna här i landet och då får man hitta andra lösningar.