Inlägg från: Anonym (vida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vida)

Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!

Att soc inte räknar med din mobil, golv och tapeter är ju självklart. Ligger du över normen så ligger du över normen.

Men, har du sökt bostadsbidrag och bostadstillägg? Om inte, gör det. Är inte hundra men tror man kan ha rätt till något av det som sjukskriven.

Sök en billigare lägenhet också, har man låg inkomst får man såklart skära ner där det går.

Du får prata med tandläkaren igen om avbetalning, är läget akut och riskerar att bli livshotande har jag svårt att tro att de får neka dig vården även om du inte kan betala hela summan. 
    Men kolla också med FK om det finns tandvårdsbidrag.

Gå till biblioteket och kolla om det finns fonder du kan söka för att få hjälp med betalningen.

• Anonym (vida)
    Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 19:54:05 följande:

Jag har en mycket liten etta men hyran i min kommun ligger på denna lägenhet ca 4500kr. Så ni tycker jag ska med dom ynka 300 köpoäng jag har, söka en ny lägenhet och spara ihop till en flyttbil då jag inte känner någon med bil, har ingen kontakt med min familj sen 10 år tillbaka så hur jag ska 1. Hitta en billiga lägenhet i min stad vet jag inte? 2. Jag ska spara ihop till en flyttfirma med allt för min visdomstand?

Jag kollade Tradera och med min gamla mobil kan jag få ca 2000kr, då den har enbart 16GB i minne, en repa och batteriet börjar redan stänga av sig vid 30%.

Men då eftersom jag aktivt söker både utbildingar och jobb så måste jag ta mig till bibblan som ligger i stan och köpa busskort för 690kr som de kostar här ute.

Jag bor dessutom utanför stan 1,5 mil och lägenheterna inne i stan är ÄNNU dyrare för en etta.

Jag har inte betalat av min mobil rakt av, jag betalar ca 500kr per månad för avbetalningen och att ringa samt sms. Innan hade jag en gammal iPhone 4 som höll i 4 år och sista 2 åren dog den vid 60-70% batteri.. mycket frustrerande

Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 20:00:17 följande:

Nej man får inte ha fonder om man ska ha hjälp av soc.

Jag har redan bostadstillägg så har en "inkomst" på 9000kr i månaden.

Om du varken jobbar eller har familj så är du ju flyttbar och kan söka billigare lägenhet varsomhelst i landet. Det du slipper i hyra första månaden kan du ju lägga på flyttbil. 
    "Ni tycker..." jag var den enda som skrev om billigare lägenhet och det var ju givetvis för att hjälpa dig.
    Man kan sälja alla möbler, packa ett par väskor med kläder och tillhörigheter, ta tåget till nya stan/kommunen och köpa nya möbler för pengarna. Då får du ju loss pengar att göra andra saker för och det kan ju vara roligt.

Söker du jobb när du är sjukskriven?

Inte spar-fonder utan andra fonder som hjälper folk med pengar! Du fick ju inte hjälp av soc sa du, då får du ju kolla vidare om någon annan kan hjälpa dig.
  • Anonym (vida)
    Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 20:56:19 följande:

Till Vida: det var en mycket märklig lösning du hade.

Så trots jag bor UTANFÖR stan i dom "billigare" områden så ska jag flytta varsomhelst i landet, säga upp kontakten med min bästa vän jag har , den enda jag egentligen känner, bara för att flytta 30-50 mil till en billigare lägenhet. Vet du ens vad ett sånt flyttlass går på så många mil?

Sen säger du att jag ska sälja alla mina möbler, har en begagnad dubbelsäng och en sliten begagnad divansoffa ett litet vitt soffbord där färgen lossnat och ett sängbord från Ikea visserligen helt okej, ett köksbord och två begagnade stolar, samt Skoskåp i hallen- de ska jag sälja och sen ska jag i NÄSTA lägenhet köpa nya? Menar du köpa nya som begagnade som i samma skick mina möbler redan är nu? Okej..

Sen ska jag säga upp kontakten med försäkringskassan, för att få en ny handläggare i en NY kommun (var jag nu hamnar) du vet det är väntetid få en ny handläggare. Sen ska jag med tur få en lägenhet varsomhelst i landet när många inte ens ger folk med sjukskrivningar lägenhet i först hand, men nåja de ska jag hitta då? Sen ska jag råka ut för att INTE drabbas av dubbla hyror vilket de ofta blir och ALLT detta ska jag göra med grym tandvärk? Gått på smärtstillande i en vecka och sköljer munnen med hexident varje dag.

och du menar du försöker hjälpa mig?

Ja, du vet, för ALL denna information ger du i din ts där du klagar över din dyra hyra och din låga inkomst.

Men visst, är du nöjd över att nästan halva din inkomst går till hyran så är du ju. 

1. jag tipsade om tandvårdsbidrag
    2. jag tipsade om fonder
    3. jag tipsade om avbetalning med tandläkaren
    4, jag tipsade om att blir tillståndet akut och risk för hot om livet vilket det mycket väl kan bli av trasiga tänder (blodförgiftning, infektioner) så kommer de vara tvungna att ge dig vården oavsett om du kan betala eller ej. 

men inget av detta dög utan du hoppar på det råd du inte tyckte om istället för att säga "Snällt att du tänker på mig, men flytta är inget alternativ i dagsläget trots att hyran är dyr, det är något jag känner att jag är beredd att betala för att få bo nära min vän och kontakt med FK."
    Så enkelt. Om man inte ser världen genom bittra glasögon.

Ps. så tycker jag det är förjävligt att tandvård är en klassfråga och att du borde fått hjälp av soc, men jag skriver inte lagarna här i landet och då får man hitta andra lösningar.
  • Anonym (vida)
    Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 21:01:41 följande:

Till Vida:

Jag skrev innan i inlägget att jag aktivt söker jobb och därför måste jag ha busskort på 690kr åka in till stan för att isåfall (om så säljer min iPhone) sitta på datorerna vid ett bibliotek.

Jag sparade ihop förra året 4000kr till ett truckkort då jag trodde jag skulle ha möjlighet få jobb med ett sånt körkort. Har sökt ca 60 jobb men inte fått något. Då man tydligen måste ha körkort på många ställen.

Gissa hur många månader de tog spara ihop 4000kr? De tog 8 månader..

Om nu narkos operationen går på 6000kr, minus min iPhone om jag säljer den 4000kr kvar, de kommer ta 8 månader få ihop till en operation. Tror ni inte om min tand är så illa nu jag kommer ha en mer allvarlig infektion då?

Jag har aldrig skrivit att du ska sälja din telefon, för det tycker jag inte du ska göra. 
  • Anonym (vida)
    Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 21:22:59 följande:

Okej förlåt Vida då ber jag om ursäkt. Jag kände mig kritiserad bara. Har inte läst något om tandvårdsbidrag i tråden men samtidigt har mitt halebop krånglat så haft svårt se alla inlägg. Ja fonder borde man kunna ha men soc säger man inte får de, får man in inkomst på andra sätt så drar soc av de på inkomsten. Förlåt jag kände mig anklagad bara. Jag kan inte flytta då min bästa vän är min stöttepelare. Tack ändå o jag ber om ursäkt! Kram

Alltså, jag förstår dig så du behöver inte be om ursäkt. Det är förjävligt att ha ont i tänderna! Ta 2 alvedon och 1 ipren om du vill smärtstilla dig ordentligt.

Inga sådana fonder som sagt! Det finns fonder man kan söka som man får pengar att kunna göra saker. Det finns säkert någon fond som kan ge dig hela eller delar av att betala din tandläkarräkning. Om du kan ta dig till biblioteket så kan de hjälpa dig där tror jag.

Och soc får INTE dra av från fonder! Så oroa dig inte för det. Dessutom om fonderna betalar hela räkningen så behöver du ju inte soc.

Titta här och se om du kan hitta hjälp: 
    distriktstandvarden.se/bidrag-och-fonder-tandv%C3%A5rd/
Svar på tråden Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!