• Kakmonsterarg

Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!

Om man är sjukskriven från försäkringskassan men behöver göra en operation med narkos för att få ut en visdsomtand BÖR man få hjälp av soc då?

Jag får ca 9000kr i månaden och har en hyra på 4300kr så har inga möjligheter själv betala en operation på 5000-6000kr :o

Sist jag var hos soc i våras frågade om hjälp o lämnade in alla mina bankpapper osv, så sa dom att jag har ett överskott på 1000kr per månad.

OBS då räknar dom inte med avbetalning på en iPhone 500kr i månaden och så har jag en avbetalning på tapeter och golv i min förra lägenhet på 600kr i månaden = totalt 1100kr i månaden i skulder

De sa att jag bör spara ihop själv till en operation men nu anser tandläkaren att denna tand ska ut direkt! Vad gör jag om dom säger nej? Ska man vänta tills den svullnat o man åker in med feber?

Har ingen familj eller släkt så kan inte fråga någon. Skulle va om jag säljer tvn och eventuellt mig själv (skojar inte) hur gör man om man inte får ihop till en operation? Är de skadligt gå med en visdomstand som är rutten och smärtar dagligen?

• Svar på tråden Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!
  • Kakmonsterarg

Avbetalning är bara på en månad hos tandläkare. On jag säljer min 1,5 år gamla iPhone hur ska jag då söka jobb, eller ha någon som helst social kontakt med någon, ringa 112 om nått händer osv..

• Tow2Mater

Skaffa en billig flip-telefon. Använd bibiliotekets/AFs datorer till jobbsök.

• MajaVira
    Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 19:20:40 följande:
    Avbetalning är bara på en månad hos tandläkare. On jag säljer min 1,5 år gamla iPhone hur ska jag då söka jobb, eller ha någon som helst social kontakt med någon, ringa 112 om nått händer osv..
    Jösses, man behöver inte en iphone för att kunna ringa. Köp en riktigt billig mobil istället:

www.clasohlson.com/se/Mobiltelefon-Alcatel-10.16-Tiger-X3/38-8234

Väljer du att ha en dyr telefon istället för att betala nödvändig tandvård har du inget att klaga på.
  • Tow2Mater
    Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 19:20:40 följande:

Avbetalning är bara på en månad hos tandläkare.

Det låter ju som normal faktura, inte avbetalning. Har du frågat om de kan erbjuda avbetalningsplan over ett antal månader?
  • Kakmonsterarg

Så om jag nu säljer min iPhone lär jag få trots den är så gammal ca 1500kr för den, då kommer jag behöva busskort på 690kr åka in till stan kolla jobb på bibblan. De blir bara ca 810 kr jag tjänar på mobilen då.

Resterande 5190 kr då? Ska jag sälja mig på gatan då eller sälja tv, soffa, soffbord , mina kläder osv? Skor och vinterjacka? Ni med så smarta lösningar :D :D

• MajaVira
    Kakmonsterarg skrev 2017-10-09 19:36:04 följande:
    Så om jag nu säljer min iPhone lär jag få trots den är så gammal ca 1500kr för den, då kommer jag behöva busskort på 690kr åka in till stan kolla jobb på bibblan. De blir bara ca 810 kr jag tjänar på mobilen då.

Resterande 5190 kr då? Ska jag sälja mig på gatan då eller sälja tv, soffa, soffbord , mina kläder osv? Skor och vinterjacka? Ni med så smarta lösningar :D :D
    Nej, men det var en riktig felprioritering när du köpte telefonen. Du har redan betalt 9000 kr för den, pengar du kunde använt till annat.
  • Anonym (vida)

Att soc inte räknar med din mobil, golv och tapeter är ju självklart. Ligger du över normen så ligger du över normen.

Men, har du sökt bostadsbidrag och bostadstillägg? Om inte, gör det. Är inte hundra men tror man kan ha rätt till något av det som sjukskriven.

Sök en billigare lägenhet också, har man låg inkomst får man såklart skära ner där det går.

Du får prata med tandläkaren igen om avbetalning, är läget akut och riskerar att bli livshotande har jag svårt att tro att de får neka dig vården även om du inte kan betala hela summan. 
    Men kolla också med FK om det finns tandvårdsbidrag.

Gå till biblioteket och kolla om det finns fonder du kan söka för att få hjälp med betalningen.

• Tow2Mater

Jag tror din attityd är det största hindret. Du ser inga andra lösningar eller dellösningar till ditt problem än att "soc ska bidra".

Svar på tråden Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!