Inlägg från: Kakmonsterarg |Visa alla inlägg
  • Kakmonsterarg

Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!

Om man är sjukskriven från försäkringskassan men behöver göra en operation med narkos för att få ut en visdsomtand BÖR man få hjälp av soc då?

Jag får ca 9000kr i månaden och har en hyra på 4300kr så har inga möjligheter själv betala en operation på 5000-6000kr :o

Sist jag var hos soc i våras frågade om hjälp o lämnade in alla mina bankpapper osv, så sa dom att jag har ett överskott på 1000kr per månad.

OBS då räknar dom inte med avbetalning på en iPhone 500kr i månaden och så har jag en avbetalning på tapeter och golv i min förra lägenhet på 600kr i månaden = totalt 1100kr i månaden i skulder

De sa att jag bör spara ihop själv till en operation men nu anser tandläkaren att denna tand ska ut direkt! Vad gör jag om dom säger nej? Ska man vänta tills den svullnat o man åker in med feber?

Har ingen familj eller släkt så kan inte fråga någon. Skulle va om jag säljer tvn och eventuellt mig själv (skojar inte) hur gör man om man inte får ihop till en operation? Är de skadligt gå med en visdomstand som är rutten och smärtar dagligen?

• Svar på tråden Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!
  • Kakmonsterarg

Avbetalning är bara på en månad hos tandläkare. On jag säljer min 1,5 år gamla iPhone hur ska jag då söka jobb, eller ha någon som helst social kontakt med någon, ringa 112 om nått händer osv..

• Kakmonsterarg

Så om jag nu säljer min iPhone lär jag få trots den är så gammal ca 1500kr för den, då kommer jag behöva busskort på 690kr åka in till stan kolla jobb på bibblan. De blir bara ca 810 kr jag tjänar på mobilen då.

Resterande 5190 kr då? Ska jag sälja mig på gatan då eller sälja tv, soffa, soffbord , mina kläder osv? Skor och vinterjacka? Ni med så smarta lösningar :D :D

• Kakmonsterarg

Jag har en mycket liten etta men hyran i min kommun ligger på denna lägenhet ca 4500kr. Så ni tycker jag ska med dom ynka 300 köpoäng jag har, söka en ny lägenhet och spara ihop till en flyttbil då jag inte känner någon med bil, har ingen kontakt med min familj sen 10 år tillbaka så hur jag ska 1. Hitta en billiga lägenhet i min stad vet jag inte? 2. Jag ska spara ihop till en flyttfirma med allt för min visdomstand?

Jag kollade Tradera och med min gamla mobil kan jag få ca 2000kr, då den har enbart 16GB i minne, en repa och batteriet börjar redan stänga av sig vid 30%.

Men då eftersom jag aktivt söker både utbildingar och jobb så måste jag ta mig till bibblan som ligger i stan och köpa busskort för 690kr som de kostar här ute.

Jag bor dessutom utanför stan 1,5 mil och lägenheterna inne i stan är ÄNNU dyrare för en etta.

Jag har inte betalat av min mobil rakt av, jag betalar ca 500kr per månad för avbetalningen och att ringa samt sms. Innan hade jag en gammal iPhone 4 som höll i 4 år och sista 2 åren dog den vid 60-70% batteri.. mycket frustrerande

• Kakmonsterarg

Nej man får inte ha fonder om man ska ha hjälp av soc.

Jag har redan bostadstillägg så har en "inkomst" på 9000kr i månaden.

• Kakmonsterarg

Till Vida: det var en mycket märklig lösning du hade.

Så trots jag bor UTANFÖR stan i dom "billigare" områden så ska jag flytta varsomhelst i landet, säga upp kontakten med min bästa vän jag har , den enda jag egentligen känner, bara för att flytta 30-50 mil till en billigare lägenhet. Vet du ens vad ett sånt flyttlass går på så många mil?

Sen säger du att jag ska sälja alla mina möbler, har en begagnad dubbelsäng och en sliten begagnad divansoffa ett litet vitt soffbord där färgen lossnat och ett sängbord från Ikea visserligen helt okej, ett köksbord och två begagnade stolar, samt Skoskåp i hallen- de ska jag sälja och sen ska jag i NÄSTA lägenhet köpa nya? Menar du köpa nya som begagnade som i samma skick mina möbler redan är nu? Okej..

Sen ska jag säga upp kontakten med försäkringskassan, för att få en ny handläggare i en NY kommun (var jag nu hamnar) du vet det är väntetid få en ny handläggare. Sen ska jag med tur få en lägenhet varsomhelst i landet när många inte ens ger folk med sjukskrivningar lägenhet i först hand, men nåja de ska jag hitta då? Sen ska jag råka ut för att INTE drabbas av dubbla hyror vilket de ofta blir och ALLT detta ska jag göra med grym tandvärk? Gått på smärtstillande i en vecka och sköljer munnen med hexident varje dag.

och du menar du försöker hjälpa mig?

• Kakmonsterarg

Till Vida:

Jag skrev innan i inlägget att jag aktivt söker jobb och därför måste jag ha busskort på 690kr åka in till stan för att isåfall (om så säljer min iPhone) sitta på datorerna vid ett bibliotek.

Jag sparade ihop förra året 4000kr till ett truckkort då jag trodde jag skulle ha möjlighet få jobb med ett sånt körkort. Har sökt ca 60 jobb men inte fått något. Då man tydligen måste ha körkort på många ställen.

Gissa hur många månader de tog spara ihop 4000kr? De tog 8 månader..

Om nu narkos operationen går på 6000kr, minus min iPhone om jag säljer den 4000kr kvar, de kommer ta 8 månader få ihop till en operation. Tror ni inte om min tand är så illa nu jag kommer ha en mer allvarlig infektion då?

• Kakmonsterarg

Okej förlåt Vida då ber jag om ursäkt. Jag kände mig kritiserad bara. Har inte läst något om tandvårdsbidrag i tråden men samtidigt har mitt halebop krånglat så haft svårt se alla inlägg. Ja fonder borde man kunna ha men soc säger man inte får de, får man in inkomst på andra sätt så drar soc av de på inkomsten. Förlåt jag kände mig anklagad bara. Jag kan inte flytta då min bästa vän är min stöttepelare. Tack ändå o jag ber om ursäkt! Kram

Svar på tråden Soc betalar visdomstandsoperation? Hjälp!