• marsen

Mina barn vill inte vara hos mig

Jag separerade med barnens pappa för 1.5år sedan. Jag flyttade ut, han stannade kvar i huset. Jag träffade väldigt snabbt min nuvarande sambo som funnit i barnens liv sedan dess och de går jättebra tillsammans.

Jag tog över mina föräldrars hus förra sommaren och började renovera, vi flyttade in till jul. Barnen har fått dela rum fram tills nu, då i även renoverat ett rum till dottern.

Sedan separationen har pappan varit nummer ett. Från början grinade båda efter pappa varje vecka och frågade hela tiden: När ska vi till pappa? De är nu 4 och 5 år gamla.

Detta har tagit väldigt hårt på mig och medans vi renoverade huset så tänkte jag: bara vi flyttar in så kommer det bli bättre. Och visst, det har blivit bättre, de grinar inte längre utan det kan räcka med att de frågar typ två gånger i veckan: "När ska vi till pappa?" Så får jag räkna upp dagarna som är kvar och sen utbrister dom: "jaa, pappa!". Men jag har hela tiden känt att de mycket hellre är där än här hos oss. Såklart att de blir glada över att träffa mig och vi har det väldigt bra på mina veckor, men det är alltid pappa som hägrar. När vi bodde tillsammans så var jag alltid nummer ett. De frågade efter mig när jag var på jobbet och blev överlyckliga när jag kom hem. De väckte alltid mig på mornarna och ja, det var liksom mamma som hägrade.

Den här veckan är det pappans vecka. Vi bor i samma by. Jag var över för att träffa dom en sväng och dottern säger då att hon vill äta middag med mig hos min syster, hennes moster. Så säger pappan: Du kanske vill sova hos mamms inatt, och det ville hon gärna.

Vi äter middag hos min syster och hon nämner under middagen att jag ska " lämna tillbaka henne hos pappa". Nää, säger jag, nu ska du ju sova hos mamma. "Men jag vill sova hos pappa" säger hon. Jag pratar bort det och vi går sen hem och ska ha mys framför tv:n.

Pappan ringer och det är lillebror som vill säga godnatt till hans syster. När pappan säger "godnatt gumman" så bryter hon ihop. Jah skyndar mig att avsluta samtalet men sen gråter hon hejdlöst i säkert 15 minuter "jag saaknar pappa! Jag vill vara hos pappa! Jag vill sova i min gosiga säng hos pappa och hålla om pappas arm. Pappaaaa papppaaa pappaaaaa!" Helt tröstlös är hon och jag håller på att gå sönder och bryta ihop. Jag försöker säga att vi ska ju till pappa igen imorgon bitti, men det går inte. Så jag säger "klä på dig då så åker vi" Hon flyger upp ur soffan och klär på sig ytterkläderna. Jag skjutsar henne till pappan, lämnar av henne i hallen och åker. Åker hem och gråter hejdlöst naturligtvis. Känner mig så himla värdelös och oälskad. Vad ska jag göra? Att känna mig som en andrahandsförälder och att detta hem bara är ett sekundärhem tär på mig. Barnen har två kompisar i grannhuset som de umgås jättebra med och de springer mellan husen kors och tvärs. Vi umgås mycket med min syster som också har två barn, deras kusiner, och de är som bästa vänner. Vi pysslar, jag överöser dem med kärlek. De har två jättefina rum. De är lediga från dagis minst en dag i veckan då jag är ledig från skolan. Varför är det så här???? :'( varför är det bara pappa som gäller? Vad gör jag för fel??!

• Svar på tråden Mina barn vill inte vara hos mig
  • äldreochklokare

Barnen är ju väldigt små, det kanske är för långt för dem med hela veckor? Är det något du och pappan kan diskutera? Varannan vecka funkar inte för alla individer även om det låter rättvist och bra på papperet.

Sedan tycker jag det är bra att du inte pratar bort det utan agerade så att dottern skulle må bra. Har läst trådar om folk som blir arga och säger åt barnet att "sluta tjura, vi ska ju dit i morgon!" och sen inte gjort mer. 

Eller får ni gör som det nu blev: äta middag eller göra något tex mitt i veckan men att man ändå sover där det var planerat. Då ses man med kortare intervall äv 7 dygn. 

• Det kommer bli bra

Jag förstår din känsla TS, men tänker att det du ska göra är bekräfta barnens saknad (så de känner att den är okej), prata om den och erbjuda alternativ så som föreslogs tidigare av ett nick med massa bokstäver i sitt namn. Dvs: "Ja du saknar pappa. Det är mysigt i en gosig säng. Jag undrar om vi kan göra om min säng så den blir jättegosig Kan inte du hjälpa mig med det?"

Sen tänker jag att flickan ju frågade efter dig och att träffa din syster med barn (även om hon sedan ville sova hos pappan på natten). På liknande sätt kanske de frågar efter dig under sin pappavecka men som du inte vet om?

Sen tänker jag att pappan har bott kvar i ert gamla hus också kan spela in, att ni hållit på och renoverat och du har en ny i ditt liv (även om de trivs bra ihop) också är faktorer som påverkar.

• marsen

Tack för alla svar, vissa bättre än andra.

Barnen och min nya sambo går hur bra som helst ihop. Jag hade inte velat ändra på nånting. Han tar ansvar för dem, de frågar efter honom, de är trygga med honom och de älskar varandra.

Vi har pratat mycket om det här och har också varit inne på att vi kanske haft annat fokus också, medans när barnen är hos pappa så är det bara dom. Vi har försökt att lägga om det så att vi gör "de tråkiga sakerna" när barnen inte är här, och annat när barnen är här.

Jag menar inte att jag ska vara nummer ett, det jag menar är att förut var det jag framför pappan alla gånger och nu har det svängt till något värre? De grinade ju inte efter mig när jag var borta då, men de föredrog mig om man säger så. Nu lät det där jättekontstigt och vill ni rasa över det så varsågoda.

Vi tvingar dem inte att vara här. Det är inte liksom så att vi sliter dom från pappans armar och de grinar hejdlöst i en vecka efter det. De blir jätteglada när jag kommer och hämtar dem varesig det är på dagis, hemma hos honom eller att han lämnar dom här. Men man märker att de föredrar pappans veckor framför mina, och det igår var bara för mycket. Jag har knappt sovit något inatt, bara legat och grubblat. Hur ska jag agera på måndag när de ska hit? Tänk om detta satt spår i dottern så att hon inte vill hit på måndag?!

Jättebra tips att bekräfta istället för att rationalisera! Det ska jag ta till mig och använda mig av. Tack!

En tanke kom upp inatt när jag låg och tänkte. På hans veckor träffar jag dem alltid någon eller några gånger. Men på mina veckor träffar de sällan eller aldrig sin pappa, så det går alltså nästan alltid en hel vecka innan de träffar pappan igen. Sen jobbar han må-fre så barnen är på dagis 06.30-16.30 varje dag som han jobbar. Här brukar jag hämta dem tidigare om jag är ledig, och ha dem tills han kommer hem. Men kanske det spelar in? Först en heeel lång vecka innan de får se honom igen, och sen mycket tid ifrån honom i allafall? Som sagt så kanske de inte har chans att sakna mig tillräckligt?

• Erizajo

Min syster var likadan bär hon var liten. En period ville hon inte alls vara hos sin pappa. Så de lät henne bo hos mamma ett tag och då gick det över och hon ville till sin pappa igen.

• Any80

Pappa stannade kvar i det huset där ni bodde tillsammans , då är det så att dom är vana vid det huset dom känner sig trygga i , dom ser det som sitt hem, det är definitivt det inte pappa!

• Connie07

Var glad att barnen trivs hos sin pappa ,så kan du slappna av när dom inte är hos sig.Sen det där beteendet är just nu,det kan ändras.Och du vet inte hur mycket barnen saknar dig,när dom är hos pappa.Kom ihåg,det här är ingen tävling,vem är nr 1 eller så.Barnen behöver sin mamma ochså.Fortsätt saken vara och fortsätt vara en bra mamma,sä löser detta ochså .

• äldreochklokare
    marsen skrev 2017-10-07 09:56:33 följande:

En tanke kom upp inatt när jag låg och tänkte. På hans veckor träffar jag dem alltid någon eller några gånger. Men på mina veckor träffar de sällan eller aldrig sin pappa, så det går alltså nästan alltid en hel vecka innan de träffar pappan igen. Sen jobbar han må-fre så barnen är på dagis 06.30-16.30 varje dag som han jobbar. Här brukar jag hämta dem tidigare om jag är ledig, och ha dem tills han kommer hem. Men kanske det spelar in? Först en heeel lång vecka innan de får se honom igen, och sen mycket tid ifrån honom i allafall? Som sagt så kanske de inte har chans att sakna mig tillräckligt?

Det kan absolut spela in. Om de har långa dagisdagar på hans veckor får de inte så många timmar vaken tid med sin pappa egentligen. Är detta något pappan kan förändra? Barnen är ju rätt små, har ni föräldradagar kvar skulle han kunna korta av någon arbetsdag för deras skull, hämta dem tidigare. 

Jag menar att du inte ska tänka på om de inte hinner sakna dig, utan troligen är det så att detta gör att de saknar honom. Kan han göra något för att minska på den känslan hos dem kommer de troligen lugna ner sig även gentemot dig. 
  • äldreochklokare
    Any80 skrev 2017-10-07 13:27:22 följande:

Pappa stannade kvar i det huset där ni bodde tillsammans , då är det så att dom är vana vid det huset dom känner sig trygga i , dom ser det som sitt hem, det är definitivt det inte pappa!

Så enkelt kan man inte se på det tycker jag. Varför vill du svärta ner pappan och påstå det bara handlar om huset? 
  • dream on

Nu kommer jag med en alternativ tolkning här men jag tänker att det också skulle kunna vara så att du är tagen för given och att barnen upplever dig som trygg. Du har gått vidare relativt snabbt men hur tog ditt ex er separation? Om en förälder varit ledsen, mått dåligt under en längre tid t.ex. så kan det göra att barnen känner att de behöver finnas till och "vaka" där. Dig behöver de kanske inte "bevaka", du klarar dig. Bara en tanke.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • FallenAngelNr1000

Du skriver väldigt mycket vad barnen har tillgång till men ingenting om hur kommunikationen fungerar  emellan er ! 

Du påstår att dom blir glada när du kommer, men kanske det är din sambo dom är glada att träffa ? 

OM du överröser dom med kärlek, varför skriver du inte vad du gör som är så överrösande ? Ett rum hit och dit bryr sig nog inte så små barn så mycket om. däremot i tonåren. 

Vill inte vara taskig med är uppväxt med en manipulativ mamma som gärna slog oss så är skeptisk emot allt en kvinna säger när det inte fungerar med barnen. 

Faktum är att jag som barn fungerade precis som du beskriver dina barn. Älskade pappa för han var lugn och snäll och ingen besservisser eller misshandlare. Blev glad när mamma hämtade mig för då fick jag träffa djuren eller någon annan snäll msk i närheten.. 

Men ofta höll det inte länge innan hon skulle börja älta o tjabbla och påvisa sin makt o ge en stryk för minsta lilla.

Nu säger jag inte att du är en av dom onda, men jag tror nog att du inte berättat allt! Säkert en hel del du utesluter faktiskt :S

Men lycka till ! O sluta räkna upp vad ungarna har, barnen har rätt till egna rum i detta land iallafall ? Vi har ekonomin till att ge dom det åtminstone ! Så ingen wow grej där inte !

• marsen
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-10-07 15:36:04 följande:

Du skriver väldigt mycket vad barnen har tillgång till men ingenting om hur kommunikationen fungerar  emellan er ! 

Du påstår att dom blir glada när du kommer, men kanske det är din sambo dom är glada att träffa ? 

OM du överröser dom med kärlek, varför skriver du inte vad du gör som är så överrösande ? Ett rum hit och dit bryr sig nog inte så små barn så mycket om. däremot i tonåren. 

Vill inte vara taskig med är uppväxt med en manipulativ mamma som gärna slog oss så är skeptisk emot allt en kvinna säger när det inte fungerar med barnen. 

Faktum är att jag som barn fungerade precis som du beskriver dina barn. Älskade pappa för han var lugn och snäll och ingen besservisser eller misshandlare. Blev glad när mamma hämtade mig för då fick jag träffa djuren eller någon annan snäll msk i närheten.. 

Men ofta höll det inte länge innan hon skulle börja älta o tjabbla och påvisa sin makt o ge en stryk för minsta lilla.

Nu säger jag inte att du är en av dom onda, men jag tror nog att du inte berättat allt! Säkert en hel del du utesluter faktiskt :S

Men lycka till ! O sluta räkna upp vad ungarna har, barnen har rätt till egna rum i detta land iallafall ? Vi har ekonomin till att ge dom det åtminstone ! Så ingen wow grej där inte !

För att du har haft en destruktiv mamma som slagit dig så tror du att jag slår mina barn för att de trivs bättre hos sin pappa?! Jag tänker inte sitta här och försvara mig för att du ska tro mig, det finns ingen anledning till det.
  • marsen
    äldreochklokare skrev 2017-10-07 15:14:41 följande:

Det kan absolut spela in. Om de har långa dagisdagar på hans veckor får de inte så många timmar vaken tid med sin pappa egentligen. Är detta något pappan kan förändra? Barnen är ju rätt små, har ni föräldradagar kvar skulle han kunna korta av någon arbetsdag för deras skull, hämta dem tidigare. 

Jag menar att du inte ska tänka på om de inte hinner sakna dig, utan troligen är det så att detta gör att de saknar honom. Kan han göra något för att minska på den känslan hos dem kommer de troligen lugna ner sig även gentemot dig. 

Du kommer med kloka och tänkvärda aspekter! Pappan har pappadagar kvar så jag kommer absolut att ta upp detta med honom.
  • marsen
    dream on skrev 2017-10-07 15:29:02 följande:

Nu kommer jag med en alternativ tolkning här men jag tänker att det också skulle kunna vara så att du är tagen för given och att barnen upplever dig som trygg. Du har gått vidare relativt snabbt men hur tog ditt ex er separation? Om en förälder varit ledsen, mått dåligt under en längre tid t.ex. så kan det göra att barnen känner att de behöver finnas till och "vaka" där. Dig behöver de kanske inte "bevaka", du klarar dig. Bara en tanke.

Så kan det ju också vara. Barn är klokare än man tror, även fast de är små. Och mina barn är väldigt måna och särskilt dottern har förmåga att se när andra är ledsna och tänka sig i i deras situation. Sist vi tittade på Björnbröder så började hon gråta när Kenai berättade för Koda att Kodas mamma inte kommer tillbaka. Trodde aldrig att en femåring kunde förstå en film så.
  • whitestar

När bonusen var i den åldern hade vi aldrig en hel vecka i sträck utan en dag i veckan(tors-fre) var han han hos den andre föräldern så att det inte skulle gå så lång tid mellan gångerna han fick träffa den andre föräldern. DÄr emellan funkade det dock inte att den andre föräldern ringde barnet utan då blev saknaden för stor

• FallenAngelNr1000
    marsen skrev 2017-10-07 17:22:12 följande:
    För att du har haft en destruktiv mamma som slagit dig så tror du att jag slår mina barn för att de trivs bättre hos sin pappa?! Jag tänker inte sitta här och försvara mig för att du ska tro mig, det finns ingen anledning till det.

Fast det gjorde jag ju inte, jag skrev att " nu  tror jag inte att du är en av dem onda". Och frågade om hur eran kommunikation fungerade mellan dig och barnen.

Vilket du inte kunde uppge, så tror inte att den fungerar så bra! 

Du läser vad du vill läsa!

Det finns ingen anledning till det ? Trodde att hela din trådstart handlade om varför barnen blir som dom blir, ingen vågar säga något här, alla ska vara få försiktiga. Jag säger det rakt ut, jag tror att din kommunikation suger med dina barn ! Du ger dom saker så att du slipper ge dom det känslomässiga och dessutom låter ju allt så i andras vuxna öron med nyrenoverade rum bla bla!

I Dont give a Shit ! Någonting hände ju antagligen mellan filmen och godnattsamtalet. Uppenbart !!! D ungen inte kunde sluta gråta ! I vanliga fall kanske ungen hade blivit sur men gråter hejdlöst..  Come ON!!!?

• dream on
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-10-07 20:21:36 följande:

Fast det gjorde jag ju inte, jag skrev att " nu  tror jag inte att du är en av dem onda". Och frågade om hur eran kommunikation fungerade mellan dig och barnen.

Vilket du inte kunde uppge, så tror inte att den fungerar så bra! 

Du läser vad du vill läsa!

Det finns ingen anledning till det ? Trodde att hela din trådstart handlade om varför barnen blir som dom blir, ingen vågar säga något här, alla ska vara få försiktiga. Jag säger det rakt ut, jag tror att din kommunikation suger med dina barn ! Du ger dom saker så att du slipper ge dom det känslomässiga och dessutom låter ju allt så i andras vuxna öron med nyrenoverade rum bla bla!

I Dont give a Shit ! Någonting hände ju antagligen mellan filmen och godnattsamtalet. Uppenbart !!! D ungen inte kunde sluta gråta ! I vanliga fall kanske ungen hade blivit sur men gråter hejdlöst..  Come ON!!!?

Föraiktiga med all rätt då det är ett rejält jäkla påhopp att säga till någon att deras kommunikation med deras barn suger och sen dra upp historier om barnmisshandlare. Det är vet ju du knappast något om baserat på några rader. Du kan självklart ha dina teorier men det verkar ju tyvärr som du ärvt en hel del av din mors sätt att kommunicera som du går på . Du kanske borde sluta projicera din ilska över din dysfunktionella mamma på någon stackare på FL...Det verkar lite som att du inte slutat gråta än.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • bullen1984
    annabellelee skrev 2017-10-07 07:37:56 följande:

Om du inte har barn, tänk så här: du har en kompis som är otroligt viktig för dig, och som du tycker mest om av allt. Men du vet att denna vän har andra vänner än du, som hen dessutom tycker bättre om, och ibland säger vännen att hen hellre hade velat vara med dem än med dig. Fastän du unnar din vän att ha andra vänner än du, hade du inte blivit sårad?

Hahaha! Alltså jag är en vuxen människa. Om jag hade en vän som satt och sade att hon ville vara någonannanstans när vi spenderar tid ihop så hada jag helt klart sagt att då får hon gå. Vänner som inte uppskattar mitt sällskap är inga vänner. 

Nej jag tycker det är larv att sitta och böla över en sådan sak. Småbarnsfasoner. 
    TS är en vuxen mamma och får ta och växa upp mentalt. 
Svar på tråden Mina barn vill inte vara hos mig