• marsen

Mina barn vill inte vara hos mig

Jag separerade med barnens pappa för 1.5år sedan. Jag flyttade ut, han stannade kvar i huset. Jag träffade väldigt snabbt min nuvarande sambo som funnit i barnens liv sedan dess och de går jättebra tillsammans.

Jag tog över mina föräldrars hus förra sommaren och började renovera, vi flyttade in till jul. Barnen har fått dela rum fram tills nu, då i även renoverat ett rum till dottern.

Sedan separationen har pappan varit nummer ett. Från början grinade båda efter pappa varje vecka och frågade hela tiden: När ska vi till pappa? De är nu 4 och 5 år gamla.

Detta har tagit väldigt hårt på mig och medans vi renoverade huset så tänkte jag: bara vi flyttar in så kommer det bli bättre. Och visst, det har blivit bättre, de grinar inte längre utan det kan räcka med att de frågar typ två gånger i veckan: "När ska vi till pappa?" Så får jag räkna upp dagarna som är kvar och sen utbrister dom: "jaa, pappa!". Men jag har hela tiden känt att de mycket hellre är där än här hos oss. Såklart att de blir glada över att träffa mig och vi har det väldigt bra på mina veckor, men det är alltid pappa som hägrar. När vi bodde tillsammans så var jag alltid nummer ett. De frågade efter mig när jag var på jobbet och blev överlyckliga när jag kom hem. De väckte alltid mig på mornarna och ja, det var liksom mamma som hägrade.

Den här veckan är det pappans vecka. Vi bor i samma by. Jag var över för att träffa dom en sväng och dottern säger då att hon vill äta middag med mig hos min syster, hennes moster. Så säger pappan: Du kanske vill sova hos mamms inatt, och det ville hon gärna.

Vi äter middag hos min syster och hon nämner under middagen att jag ska " lämna tillbaka henne hos pappa". Nää, säger jag, nu ska du ju sova hos mamma. "Men jag vill sova hos pappa" säger hon. Jag pratar bort det och vi går sen hem och ska ha mys framför tv:n.

Pappan ringer och det är lillebror som vill säga godnatt till hans syster. När pappan säger "godnatt gumman" så bryter hon ihop. Jah skyndar mig att avsluta samtalet men sen gråter hon hejdlöst i säkert 15 minuter "jag saaknar pappa! Jag vill vara hos pappa! Jag vill sova i min gosiga säng hos pappa och hålla om pappas arm. Pappaaaa papppaaa pappaaaaa!" Helt tröstlös är hon och jag håller på att gå sönder och bryta ihop. Jag försöker säga att vi ska ju till pappa igen imorgon bitti, men det går inte. Så jag säger "klä på dig då så åker vi" Hon flyger upp ur soffan och klär på sig ytterkläderna. Jag skjutsar henne till pappan, lämnar av henne i hallen och åker. Åker hem och gråter hejdlöst naturligtvis. Känner mig så himla värdelös och oälskad. Vad ska jag göra? Att känna mig som en andrahandsförälder och att detta hem bara är ett sekundärhem tär på mig. Barnen har två kompisar i grannhuset som de umgås jättebra med och de springer mellan husen kors och tvärs. Vi umgås mycket med min syster som också har två barn, deras kusiner, och de är som bästa vänner. Vi pysslar, jag överöser dem med kärlek. De har två jättefina rum. De är lediga från dagis minst en dag i veckan då jag är ledig från skolan. Varför är det så här???? :'( varför är det bara pappa som gäller? Vad gör jag för fel??!

• Svar på tråden Mina barn vill inte vara hos mig
  • Clever12345
    marsen skrev 2017-10-07 00:52:31 följande:

Jag separerade med barnens pappa för 1.5år sedan. Jag flyttade ut, han stannade kvar i huset. Jag träffade väldigt snabbt min nuvarande sambo som funnit i barnens liv sedan dess och de går jättebra tillsammans.

Jag tog över mina föräldrars hus förra sommaren och började renovera, vi flyttade in till jul. Barnen har fått dela rum fram tills nu, då i även renoverat ett rum till dottern.

Sedan separationen har pappan varit nummer ett. Från början grinade båda efter pappa varje vecka och frågade hela tiden: När ska vi till pappa? De är nu 4 och 5 år gamla.

Detta har tagit väldigt hårt på mig och medans vi renoverade huset så tänkte jag: bara vi flyttar in så kommer det bli bättre. Och visst, det har blivit bättre, de grinar inte längre utan det kan räcka med att de frågar typ två gånger i veckan: "När ska vi till pappa?" Så får jag räkna upp dagarna som är kvar och sen utbrister dom: "jaa, pappa!". Men jag har hela tiden känt att de mycket hellre är där än här hos oss. Såklart att de blir glada över att träffa mig och vi har det väldigt bra på mina veckor, men det är alltid pappa som hägrar. När vi bodde tillsammans så var jag alltid nummer ett. De frågade efter mig när jag var på jobbet och blev överlyckliga när jag kom hem. De väckte alltid mig på mornarna och ja, det var liksom mamma som hägrade.

Den här veckan är det pappans vecka. Vi bor i samma by. Jag var över för att träffa dom en sväng och dottern säger då att hon vill äta middag med mig hos min syster, hennes moster. Så säger pappan: Du kanske vill sova hos mamms inatt, och det ville hon gärna.

Vi äter middag hos min syster och hon nämner under middagen att jag ska " lämna tillbaka henne hos pappa". Nää, säger jag, nu ska du ju sova hos mamma. "Men jag vill sova hos pappa" säger hon. Jag pratar bort det och vi går sen hem och ska ha mys framför tv:n.

Pappan ringer och det är lillebror som vill säga godnatt till hans syster. När pappan säger "godnatt gumman" så bryter hon ihop. Jah skyndar mig att avsluta samtalet men sen gråter hon hejdlöst i säkert 15 minuter "jag saaknar pappa! Jag vill vara hos pappa! Jag vill sova i min gosiga säng hos pappa och hålla om pappas arm. Pappaaaa papppaaa pappaaaaa!" Helt tröstlös är hon och jag håller på att gå sönder och bryta ihop. Jag försöker säga att vi ska ju till pappa igen imorgon bitti, men det går inte. Så jag säger "klä på dig då så åker vi" Hon flyger upp ur soffan och klär på sig ytterkläderna. Jag skjutsar henne till pappan, lämnar av henne i hallen och åker. Åker hem och gråter hejdlöst naturligtvis. Känner mig så himla värdelös och oälskad. Vad ska jag göra? Att känna mig som en andrahandsförälder och att detta hem bara är ett sekundärhem tär på mig. Barnen har två kompisar i grannhuset som de umgås jättebra med och de springer mellan husen kors och tvärs. Vi umgås mycket med min syster som också har två barn, deras kusiner, och de är som bästa vänner. Vi pysslar, jag överöser dem med kärlek. De har två jättefina rum. De är lediga från dagis minst en dag i veckan då jag är ledig från skolan. Varför är det så här???? :'( varför är det bara pappa som gäller? Vad gör jag för fel??!

Det enda fel du har gjort är att du skiljde dig från denna fantastiska pappa.
  • Wolfie13
    marsen skrev 2017-10-07 00:52:31 följande:

Å blev typ ledsen själv av att läsa detta! Men du verkar vara en jättebra förälder som lyssnar på dina barn, tror inte du gör nåt fel... Kan bara tänka mig att eftersom de alltid varit trygga och mammiga innan så är de lite mer oroliga att förlora pappan, efter ni gick skilda vägar. Eller bara en pappafas helt enkelt. Men förstår det är jobbigt! Klart de älskar dig minst lika mycket iaf!!
  • emc85

Det är inte så att de frågar lika mycket efter dig när de är hos pappan? Har du talat med honom om det?

• lalsldlflglhljlk

Det jag la märke till var ditt svar när barnet berättade att den saknade pappa, ville sova där osv - istället för att förstå/bekräfta de känslorna försökte du rationalisera kring det, och blev ledsen när barnet inte förstod dig. Vad händer om du istället svarar i stil med "jag förstår att du saknar pappa och den gosiga sängen" och beroende på vad barnet svarar kan du ju tex fråga om barnet vill bygga en gosig säng hos dig med etc. Oavsett: bra att du lät barnet åka till andra föräldern, jag tror det skapar trygghet både tillfälligt och i längden .

Och som ovanstående skrev: kan det inte vara så att barnen frågar efter dig när ni inte ses?

Hur känner barnen inför din nya partner, hur ser deras relation ut?

• Studentpappa

Sådär har väl ungefär 99% av oss pappor det jämt, det spelar ingen roll vad man gör så är det mamma som är nr 1. Det känns väl kanske tuffare som skild men annars är det ju bara att svälja stoltheten och köra på, du gör ju inget fel.

Det verkar dock börja svänga lite ju äldre de blir så det finns hopp

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • bullen1984

För mig som inte har barn är det där sjukt svårt att förstå.... 
    Skaffar man alltså barn för att vara nummer 1? För att få känna sig älskad?
    Har alltid sagt att skaffa barn är det mest egoistiska man kan göra.. Folk förstår mig inte men i ts text är det ju uppenbart.

"förut var jag nummer ett" Jag spyr. Är du vuxen? Var glad att de har en så fantastisk pappa istället. 

• annabellelee
    bullen1984 skrev 2017-10-07 07:23:06 följande:

Har alltid sagt att skaffa barn är det mest egoistiska man kan göra.. Folk förstår mig inte men i ts text är det ju uppenbart.

"förut var jag nummer ett" Jag spyr. Är du vuxen? Var glad att de har en så fantastisk pappa istället. 

Om du inte själv har barn, och har erfarenhet av det kanske du inte MÅSTE uttala dig. Mitt barn har mammafaser och pappafaser och fastän jag är jätteglad att pappan är en fantastisk förälder skär det i hjärtat när barnet krånglar sig ur ens famn för att vara med pappan.
  • annabellelee

Om du inte har barn, tänk så här: du har en kompis som är otroligt viktig för dig, och som du tycker mest om av allt. Men du vet att denna vän har andra vänner än du, som hen dessutom tycker bättre om, och ibland säger vännen att hen hellre hade velat vara med dem än med dig. Fastän du unnar din vän att ha andra vänner än du, hade du inte blivit sårad?

• nevermind
    bullen1984 skrev 2017-10-07 07:23:06 följande:

Håller med. Är det ett typ av bekräftelsebehov.

TS, viktigast är barnet här. Jag kan förstå att det känns skit men försök att glädjas över att de har en sån bra pappa. Inte alla barn har det, tyvärr.
    Kanske ska de vara mer hos pappan och mindre hos dig så de får sakna dig lite? Dessutom så vill de ju faktiskt vara hos pappan och då kanske de borde få vara det. Inte bra att tvinga dom.
  • Isola747

Som ovan skriver kan det väl vara så att barnen frågar lika mycket efter dig hos pappan?

Tänker även att Om du haft fokus på en ny kärlek och renovering medan pappan endast haft fokus på barnen kan det kanske spela in i att de har en pappa-fas då han kanske varit mest tillgänglig? Menar alltså inte att du inte fokuserat på barnen eller försummat dem på något sätt utan bara att du kanske haft fler grejer på gång medan pappan kanske inte haft det just denna period?

Kan kanske även handla om att pappan bor kvar i gamla huset där de har minnen och trygghet och redan känt sig hemma sedan tidigare.

Jag tror i alla fall INTE att detta handlar om att du är en sämre förälder utan att det är en fas som du får vänta ut.

Svar på tråden Mina barn vill inte vara hos mig