• Anonym (Fånigt?)

Är det fånigt att bära en ring på vänster ringfinger om man inte är förlovad/gift?

För ca 5 år sedan fick jag för mig att köpa en enkel silverring (i typisk förlovningsring-modell, ingen sten bara ett band, så att säga). Jag köpte den efter att jag fick den här tanken "varför inte bära en ring för att visa kärleken till mitt inre som aldrig visas?".

Kort bakgrund:
    Jag byggde upp en värld som barn (fantasivärld) som jag fortfarande tillbringar en hel del tid i idag (några timmar om dagen, om jag inte hade gjort det här sedan barnsben så hade jag nog sett det som ohälsosamt, men nu får det mig att må toppen).
    Den världen är alltså en ganska stor del av mig som jag aldrig pratar om med andra, jag har utvecklats mycket som person med hjälp av det här och min värld har utvecklats med mig.

Hursomhelst, jag tyckte att det var en kul idé, att köpa en ring som någon typ av "jag är med mitt inre"-grej. Jag är asexuell och aromantisk, så fingret skulle ändå aldrig ockuperas av en "riktig" förlovnings-/vigselring.

Nu har jag börjar fundera på att "uppgradera" ringen till antingen ett finare material (men fortfarande bara ett band) eller till något med stenar i sig, samt skulle jag då ingravera ringen med några ord som betyder mycket för mig.

Iom dessa tankar har jag nu börjat inse att detta kanske är fånigt? Eller är det kanske rent av lite oförskämt att bära något som kan tas som ett tecken på att jag är förlovad/gift?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det fånigt att bära en ring på vänster ringfinger om man inte är förlovad/gift?
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (habla svenne) skrev 2017-10-05 21:37:28 följande:
    Eller så är man från Ryssland, Grekland eller Colombia och då är det höger hand som är relationshanden.

Finns mer i världen än bara Sverige.
    Konstigt nog så utgår jag från Sverige eftersom detta är Sverige.... Och inte medeltiden heller...
  • Luffi

Om du i något sammanhang känner att du inte "orkar ta diskussionen" eller känner själv att det vore olämpligt, smäll på fler ringar!

När jag har ringar har jag på bägge tummarna och bägge ringfingrarna, visserligen kan ju vissa inte låta bli att fråga ändå om man är förlovad men då räcker det med svaret "den passar inte på något annat finger"

• Anonym (inte alltid)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-10-05 21:50:03 följande:
    Konstigt nog så utgår jag från Sverige eftersom detta är Sverige.... Och inte medeltiden heller...
    Jag utgår ifrån att du gillar ditt speciella ringfinger...
  • Anonym (habla svenne)
    Anonym (inte alltid) skrev 2017-10-05 21:58:35 följande:
    Jag har ett speciellt långfinger...Flört
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (habla svenne) skrev 2017-10-05 22:01:04 följande:
    Jag har ett speciellt långfinger...Flört

Väx upp.
  • Anonym (inte alltid)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-10-05 22:03:49 följande:

Väx upp.
    Jag ska, en dag får mitt speciella ringfinger kanske en ring Skrattande
  • Anonym (Fånigt?)

Tack för alla era svar, jag får nog fundera lite mer hur jag borde göra.

Om ring och lillfinger har matchande ringar, skulle det också signalera förlovad/gift om ringarna liknar sådana ringar?

• Annita

Du gör som du vill, tycker jag!

Jag var tidigare förlovad, men när det förhållandet tog slut kändes det "tomt" på ringfingret, precis som du säger. Så jag köpte en ny ring, i silver, och insåg inte förrän jag hade haft den ett tag, att den nog kan se ut som en vigselring... Men ingen har frågat. Man har väl ringar där man vill ha dem tycker jag!

• Anonym (?)

Du hade inte behövt berätta något om din anledning till ring utan bara skrivit " kan man ha ring på vänster ringfinger utan att vara förlovad/gift" och då är självklart svaret ja! 

Det finns folk som ha ringar på flera fingrar, eller någon ring på varje hand, folk har tumring och en del bär ringen i en kedja om halsen istället osv. Herregud - en del har ju tom ring i näsan Flört

Med andra ord gör man precis hur man vill! 

• Anonym (H)
    Annita skrev 2017-10-06 21:10:55 följande:
    Du gör som du vill, tycker jag!

Jag var tidigare förlovad, men när det förhållandet tog slut kändes det "tomt" på ringfingret, precis som du säger. Så jag köpte en ny ring, i silver, och insåg inte förrän jag hade haft den ett tag, att den nog kan se ut som en vigselring... Men ingen har frågat. Man har väl ringar där man vill ha dem tycker jag!
    Håller med
  • Anonym (Hepp)

Eftersom jag är högerhänt har jag alltid haft ringar på vänstra ringfingret. Det känns som de är i vägen på högra. Men jag har inte haft ringar som kunnat förväxlas med förlovnings- eller vigselringar.

Svar på tråden Är det fånigt att bära en ring på vänster ringfinger om man inte är förlovad/gift?