Är det fånigt att bära en ring på vänster ringfinger om man inte är förlovad/gift?
För ca 5 år sedan fick jag för mig att köpa en enkel silverring (i typisk förlovningsring-modell, ingen sten bara ett band, så att säga). Jag köpte den efter att jag fick den här tanken "varför inte bära en ring för att visa kärleken till mitt inre som aldrig visas?".
Kort bakgrund:
Jag byggde upp en värld som barn (fantasivärld) som jag fortfarande tillbringar en hel del tid i idag (några timmar om dagen, om jag inte hade gjort det här sedan barnsben så hade jag nog sett det som ohälsosamt, men nu får det mig att må toppen).
Den världen är alltså en ganska stor del av mig som jag aldrig pratar om med andra, jag har utvecklats mycket som person med hjälp av det här och min värld har utvecklats med mig.
Hursomhelst, jag tyckte att det var en kul idé, att köpa en ring som någon typ av "jag är med mitt inre"-grej. Jag är asexuell och aromantisk, så fingret skulle ändå aldrig ockuperas av en "riktig" förlovnings-/vigselring.
Nu har jag börjar fundera på att "uppgradera" ringen till antingen ett finare material (men fortfarande bara ett band) eller till något med stenar i sig, samt skulle jag då ingravera ringen med några ord som betyder mycket för mig.
Iom dessa tankar har jag nu börjat inse att detta kanske är fånigt? Eller är det kanske rent av lite oförskämt att bära något som kan tas som ett tecken på att jag är förlovad/gift?
Vad tycker ni?