• Anonym (Fånigt?)

Är det fånigt att bära en ring på vänster ringfinger om man inte är förlovad/gift?

För ca 5 år sedan fick jag för mig att köpa en enkel silverring (i typisk förlovningsring-modell, ingen sten bara ett band, så att säga). Jag köpte den efter att jag fick den här tanken "varför inte bära en ring för att visa kärleken till mitt inre som aldrig visas?".

Kort bakgrund:
    Jag byggde upp en värld som barn (fantasivärld) som jag fortfarande tillbringar en hel del tid i idag (några timmar om dagen, om jag inte hade gjort det här sedan barnsben så hade jag nog sett det som ohälsosamt, men nu får det mig att må toppen).
    Den världen är alltså en ganska stor del av mig som jag aldrig pratar om med andra, jag har utvecklats mycket som person med hjälp av det här och min värld har utvecklats med mig.

Hursomhelst, jag tyckte att det var en kul idé, att köpa en ring som någon typ av "jag är med mitt inre"-grej. Jag är asexuell och aromantisk, så fingret skulle ändå aldrig ockuperas av en "riktig" förlovnings-/vigselring.

Nu har jag börjar fundera på att "uppgradera" ringen till antingen ett finare material (men fortfarande bara ett band) eller till något med stenar i sig, samt skulle jag då ingravera ringen med några ord som betyder mycket för mig.

Iom dessa tankar har jag nu börjat inse att detta kanske är fånigt? Eller är det kanske rent av lite oförskämt att bära något som kan tas som ett tecken på att jag är förlovad/gift?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det fånigt att bära en ring på vänster ringfinger om man inte är förlovad/gift?
  • Scoops

Så länge som du själv är medveten om att andra kan tolka ringen som att du är förlovad eller gift så spelar det väl ingen roll? Annat vore om du klagade över att folk frågade. Men bär vilka ringar du vill av vilken anledning du vill, tänker jag!

• Nidhugg

Precis som tidigare svar var inne på, så länge du är medveten hur det kan uppfattas i sociala sammanhang så ser jag inte problemet med det.
    Vad andra tycker är inget som du verkar grubbla mycket efter. Kan erkänna att det låter speciellt det där med att ha en egen liten värld sedan barnsben men så länge det inte skadar någon så...

Gav ett råd i en tidigare tråd som jag även säger till dig:
    Som amerikanerna säger; "Do You!"

Mvh Nidhugg

• Tow2Mater

I din fantasivärld kan väl höger finger vara det passliga for en ring. Eller menar du din fantasivärld har såna begränsningar att bara vänster duger?

• Anonym (Fånigt?)
    Scoops skrev 2017-10-04 18:42:47 följande:
    Så länge som du själv är medveten om att andra kan tolka ringen som att du är förlovad eller gift så spelar det väl ingen roll? Annat vore om du klagade över att folk frågade. Men bär vilka ringar du vill av vilken anledning du vill, tänker jag!
    Nidhugg skrev 2017-10-04 18:47:23 följande:
    Precis som tidigare svar var inne på, så länge du är medveten hur det kan uppfattas i sociala sammanhang så ser jag inte problemet med det.
    Vad andra tycker är inget som du verkar grubbla mycket efter. Kan erkänna att det låter speciellt det där med att ha en egen liten värld sedan barnsben men så länge det inte skadar någon så...

Gav ett råd i en tidigare tråd som jag även säger till dig:
    Som amerikanerna säger; "Do You!"

Mvh Nidhugg
    Ja, jag antar att det är så, jag är väl mest rädd att någon skulle ta illa upp, jag vet inte varför någon skulle göra det, men det verkar finnas en person för allt numera.
    Min värld skadar garanterat ingen!
    Tow2Mater skrev 2017-10-04 18:50:32 följande:
    I din fantasivärld kan väl höger finger vara det passliga for en ring. Eller menar du din fantasivärld har såna begränsningar att bara vänster duger?
    Hur saker och ting fungerar i min fantasivärld har väldigt lite med ringen att göra, men ursprungligen, för 5 år sedan när jag köpte ringen jag har nu, var det min tanke att ha den på samma finger som man bär förlovnings-/vigselring på. Det var liksom den platsen jag ville att det skulle ta.
    Nu har jag blivit väldigt van med att ha en ring på just det fingret, känns lite tomt när jag inte har den på, men jag antar att jag kunde ha valt att ha ringen på långfingret istället.
    Kanske är ett alternativ.

Tack för alla era svar!
  • Anonym (Ringälskare)

Hej! Jag ser absolut inget fel i det. Idag finns det oändligt med olika ringar som funkar som förlovning och vigselring. Jag själv älskar ringar, mer förrut än nu kanske, men jag köpte min första ring av äkta guld med en sten i, väldigt fint! Jag brukar ha den på ringfingret, mest för att min klocka som är i koppar också är på den armen, så det passar fint. Vissa kanske tycker det är konstigt (har sambo men det verkar långt bort med en förlovning) men att andra har synpunkter det berör mig inte så mycket, inte för att jag har hört nåt. En gång på krogen blev jag påraggad tills han såg ringen, så den funkar väldigt bra :).

Vad som är enligt stereotypen börjar sakta suddas ut och det är tur de. Tycker alla ska få göra som de vill :)

• Anonym (passande)

Om du tänker dig att ringen markerar att du inte är öppen för att hitta en partner så passar det ju riktigt bra att ha den på vänster ringfinger. Och även om det inte skulle vara så så får du ju göra som du vill. Alltid är det någon som stör sig, men det är det ju oavsett hur man gör. Är man inte för udda så är man för konventionell ...

• Anonym (Lilly)

Ja, det är löjligt. Vänster ringfinger är ett speciellt ringfinger. Som om du försöker låtsas vara gift.

• Fiona M

Man får ha ringar på vilket finger man vill såhär 2017...
    Ingen kommer ta illa upp för att du har det, men du kanske får frågan om du är förlovad.

• Anonym (inte alltid)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-10-04 21:10:53 följande:

Ja, det är löjligt. Vänster ringfinger är ett speciellt ringfinger. Som om du försöker låtsas vara gift.

I dagens samhälle stämmer det du säger, men det har inte alltid varit så. Läste precis via en länk på detta forum angående förlovning/etikettsfrågor följande:

På 1500-talet började ringarna placeras på vänster ringfinger och på 1600-talet föreskrev lagen vänster ringfinger till förlovningsringen.
  • Anonym (habla svenne)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-10-04 21:10:53 följande:

Eller så är man från Ryssland, Grekland eller Colombia och då är det höger hand som är relationshanden.

Finns mer i världen än bara Sverige.
Svar på tråden Är det fånigt att bära en ring på vänster ringfinger om man inte är förlovad/gift?