• Emsoff

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Idag har jag ordnat med ett släktkalas för vår lilla/stora 5-åring. Min man har varit däckad i en virusförkylning. Så han har varit helt slut och därför inte pallat att hjälpa till. Tycker kvällen gått fint ändå, trots väldigt mycket jobb med mat och disk osv. Och nu när jag ska sova... hej foglossning! Fy! Har haft känningar innan. Men det här är lika illa som i vecka 20 med min dotter för 5,5 år sen. Det går bara inte att sova. Tog nu två alvedon så får vi se om det lugnar ner sig. Men det här bådar inte gått. Foglossning redan i v14. Lovade mig själv att inte klaga, bara jag blir gravid igen. Och det är väl inte smärtan jag är ledsen över... utan jag är rädd för att inte klara av vardagen när foglossningen stör sömnen. Blir att ringa till sjukgymnast på måndag. Tur att det är julledigt snart! Behövde bara få skriva av mig till någon/er! Godnatt på er alla preggos! <3

• Emsoff
    Hey.orange skrev 2017-12-17 21:24:08 följande:
    Men vad jobbigt! Jag slapp foglossning min förra grav (kände ju att man var mer lättrörlig men jag hade inte ont). Men nu känner jag att jag ganska snabbt blir trött och öm i höften om jag tex ligger på sidan. Kan foglossning börja så?
    Det börjar exakt så :( iaf på mig!
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2017-12-18 06:35:30 följande:

I morgon har jag tid för mitt första vul går då precis in i v7 (6+0). Ska ha tidigt vul p.g.a. tidigare utomkveds. Mina nerver är på helspänn och i natt blev det ingen sömn, är så rädd att det ska vara utomkveds igen.
    Bästa hade varit om jag fick reda på att det satt rätt samt se ett litet hjärta slå i morgon, vet att det kan vara för tidigt. I vilken vecka var ni i när ni fick se hjärtat slå?

6+2
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2017-12-17 22:28:25 följande:
    Tack för svar! Då får en förbereda sig för det då... så himla coolt att än så länge skiljer sig mina graviditeter åt så himla mycket! Minns du hur det var för dig sist?
    Min är rätt lik den här. Förutom att foglossningen kommer tidigare då. Hade lite mer ont i huvudet förra gången vill jag minnas. Har mer järnbrist den här gången också.
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2017-12-18 09:03:45 följande:
    Sa din läkare något om hur vanligt det är att se så tidigt ?
    De säger att i v6+någon dag ska ett hjärta synas. De har varit tydliga om det. Och 2 gånger har jag ju sett ett hjärta då 6+2 och 6+3). En gång (6+3) var dock fostret 1 vecka för litet (men hjärtat slog) då blev det missfall.
  • Emsoff
    Znickers skrev 2017-12-20 07:41:54 följande:

Jag ringde SU igår och fick besked om lutinuset. Jag behöver tydligen inte fortsätta ta dem särskilt länge. Det recept man (jag) fick räcker till ca 18 dagar efter insättning av embryot och längre än så behövde jag tydligen inte ta det.

Men eftersom jag har haft massa Lutinus kvar sedan 1a IVF behandlingen sä har jag bara fortsatt. Men ska bli skönt nu att trappa ner och sluta helt! Men lite orolig är jag.

Är det någon som känner igen sig i detta?

Jag hade jättemycket ångest när jag slutade med lutinus. Men nu tycker jag att det är skönt att slippa dem :)
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2017-12-22 06:44:36 följande:

Har en fråga kring när ni berättade nyheten att ni är gravida för den närmsta familjen? Jag vill gärna berätta för mina föräldrar och syster under julen och kommer då på tisdag gå in i v. 8 (7+0). Har varit på tidigt vul så har sett hjärtat slå men ska tillbaka den 4 jan igen för kontroll. Min sambo tycker det är för tidigt att berätta men jag tycker att man kanske kan berätta för de allra närmaste. Hur resonerar ni?

Jag/vi har berättat tidigt förut. Men den här gången väntade vi till vecka 14. Haft 4 missfall innan. Och det har varit så jävla jobbigt att berätta om missfall så många gånger. Nu är det ute på jobbet också, och jag har jätteångest över det. Är lite förstörd!
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2017-12-22 19:22:29 följande:
    Förstår att det måste ha varit jobbigt med först glädjen och sedan sorgen med alla missfall. Berättade du själv på jobbet eller råkade det komma ut ? Varför har du ångest ? Är det pga av rädsla?
    Jag var tvungen att berätta tidigare. Så de fick veta först. De ville att jag tillfälligt skulle byta tjänst. Längre färdväg och mer krav. Just då var jag trött som en gnu och mådde dåligt av oron för missfall. Så jag bröt ihop.

Ja, ångest på grund av att nu är det massor med folk som vet. Och hur ska jag kunna berätta för alla om det blir missfall igen.
  • Emsoff
    Hey.orange skrev 2017-12-22 20:47:04 följande:
    Så jobbigt :( i vilka veckor har du haft missfall?
    Jag haft 4. Varav ett var biokemiskt i vecka 5. De andra har varit MAn. Det första upptäcktes i v9, såg då ut som det dött i v5. Men de skrumpnar ju ihop lite har jag hört. Så det kan ha varit senare. Det andra MAt var en ofostrig graviditet som skrapades bort i v10. Det senaste levde i v10, men inte i v11. Det var dock hela tiden en vecka mindre i storlek. Dock växte den som den skulle, så alla läkare sa att jag skulle våga tro.
  • Emsoff
    waldesten16 skrev 2017-12-23 09:08:10 följande:
    Åh vilken jobbig sits. Förstår att du mår dåligt över det. Håller tummarna för att det går vägen denna gången. Har du fått några specifika restriktioner eftersom du har haft upprepade missfall ?
    Nä, inga restriktioner! Men har fått göra 6 st ultraljud och får nytt så fort jag vill. Så obegränsat med ultraljud helt enkelt!
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017