• Mm79

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Hej tjejer. 
    Jag är i v 7 (6+4) idag och ska på vul om 1 vecka exakt. Detta blev till bara efter första försöket IVF. Helt otroligt, jag var inte alls förberedd att det kommer funka, vara mest skeptisk, men min man var så säker att det kommer gå bra :) Jo jo varför ska det gå enkelt för oss, när inget annat var lätt, tänkte jag. :) Samtidigt haft så himla mycket konstigheter efter återföringen, små och stora blödningar, kramper, jätteont i magen och äggstocken. Och sen OHSS på köpet.  Dock fick man se lilla pricken på vul lite tidigare, och fått hCG mätt 2 ggr, som visade jättebra stegring.
    Men så klart, allt kan hända, många kritiska veckor kvar, återstår att hoppas och hålla tummarna att bebben växer som den ska hela vägen. 
    Har ett barn sedan tidigare, som är nästan vuxen och går på gymnasiet. Då var det helt problemfri graviditet och förlossning.

• Mm79
    Nube skrev 2017-10-05 11:04:02 följande:

Hej! Vad kul att se dig här också :)

Vilken vecka var du på ultraljudet och kunde se hjärtat? Hoppas att allt fortsätter att gå bra! Vilka andra symptom har du haft?

När jag var på sjukhuset förra veckan, då i v6 (5+5), kunde man inte se något hjärta slå än, för tidigt var det. Endast en liten prick i livmodern såg man.
  • Mm79
    Nube skrev 2017-10-14 12:03:41 följande:

Hej, hur gick din vul? Hoppas allt är bra!

Tack Nube, VUL gick bra, vi såg ett litet hjärta (prick) som tickade på. Fick justera 2 dagar fram mina beräknade veckor då läkaren hade annat sätt att räkna på (förstod inte riktigt hur), så nu är det 8+1 med bf 24/5.

Måste nog ringa mvc och boka in mig för inskrivning

Lite overkligt är det fortfarande.
  • Mm79
    vinterbebis12 skrev 2017-10-18 17:55:51 följande:

Välkommen! Vi ligger ganska lika, jag är i vecka 10+2.

Vi gjorde UL och NIPT igår. Allt såg bra ut, fostret var i rätt storlek och från vad BM kunde se såg nackspalten tunn och fin ut. Vi får resultatet om två veckor och veckan därpå gör vi ett nytt UL för att gå igenom bebisen och mäta nackspalten igen (det UL som man gör vid KUB men vi kommer inte göra blodprovet i och med att vi gjort NIPT). Drömde inatt att vi fick besked att bebisen var sjuk. Försöker att inte oroa mig men vill bara att tiden ska gå snabbt fram till vecka 14.

En fråga om NIPT... Vad jag förstår så är det mest tillförlitliga metoden för att upptäcka chromosomavvikelser i dagsläget. Är det alltid så att man bekostar det själv?

Skulle hoppa över KUB gärna om det är möjligt. Eller måste alla som äldre än 33 göra KUB?
  • Mm79
    BF datum <3

Ijo, 3/5-18

Vinterbebis12, 13/5 -18

Mm79, 24/5-18

andromedae, 3/6-18

Nube, 5/6-18
  • Mm79
    Nube skrev 2017-10-23 09:10:17 följande:

Nu är det två dagar kvar till vul. Vill inte få dåliga besked, hur ska man orka göra om allt i så fall??

Hur mår ni? Jag går in i vecka 9 (8+0) imorgon..

Jag är v 10 nu, och mår ganska bra, trött ja, men sover inte så jättebra heller... inte så värst öm i brösten längre. Lite orolig över att symptomen är inte så starka längre. Mådde riktigt illa 1 dag förra veckan, men annans helt ok. Måste dock äta rätt ofta, annars smyger illamåendet på. 
    Ska på inskrivning hos Mama Mia nu på torsdag, får ventilera kanske lite oron där med bm.
  • Mm79
    Elise39 skrev 2017-10-25 22:15:14 följande:
    Så skönt att allt gick bra idag :) underbart!!!! Jag hade inskrivning på mvc idag och har bokat tider till RUL. KUB och ev NIPT. Jätte gullig barnmorska. Börjar fundera om jag ska börja berätta snart?!
    Titikaka skrev 2017-10-25 23:38:27 följande:

Vad härligt tjejer! Jag har varit på UL med :) vilken känsla när jag såg lilla bebisen röra sig och vinka, gråt och skratt kommit samtidigt :)

Ska göra några tester nästa vecka och KUB 13e november :)

Fortfarande känner mig dåligt. Är sjukskriven nu, för att kan inte gjora nåt arbete :(

Ska till gravidyoga imorgon, tänkte börja röra mig lite, kanske hjälper må bättre.

Härligt Elise, ett steg framåt!

@Titikaka, tråkigt att du är dålig fortfarande. Hoppas det blir bättre snart.

Var på inskrivning idag också, fått bokat Kub och RUL och blodprover... Vi har också KUB 13/11. Tänkte vänta tills man får resultat från KUB, sen OM allt är ok, då ska vi berätta till alla :) Men än så länge känns det fortfarande overkligt att det blir något barn... kanske om jag mått illa så skulle det varit påtagligare, vet inte.
    Sade till barnmorskan att jag var ganska skeptisk till KUB och hon håll väl med mig, att det är bara sannolighetssiffror och att oftast föds barn friska trots att det var lite dåliga siffror på KUB. Så ja, försöka att inte oroa sig i förväg :p inte så lätt.

• Mm79
    vinterbebis12 skrev 2017-10-29 08:51:27 följande:

Jag hade en väldigt allvarlig infektion i livmodern vilket är väldigt ovanligt och ren otur. De får bara in något fall per år här på Danderyd. Det var alltså ingen förstoppning. Känns så himla fel att ha tagit bort ett friskt foster???? men jag hade inte klarat mig annars...

Gud vad hemskt, beklagar verkligen. Krya på dig <3
  • Mm79
    authentic skrev 2017-11-01 10:00:54 följande:

Precis som VitFjäril så får nog inte jag heller behålla denna graviditet. I söndags kväll blev pappret lätt ljusrosafärgat och sen var allting bra fram tills vid 3 tiden igår, tisdags, då pappret blev lätt brunfärgat istället och jag fick konstant ihållande smärta på höger sida som strålade ner i ljumsken och insida lår. Har knappt sovit inatt för de har gjort ont :(

Ringde min IVF-klinik som sa att jag skulle vila igår ifall det var äggblåsor som fyllts igen. Känns inget bra alls och jag har redan gett upp i stort sett.

Jag har haft det så här i början av graviditeten. Fick en jätteblödning först, sen blev det lite risa/bruna flytningar (medan jag använde lutinus). Så jag var helt säker att det har inte tagit sig.

Smärta i sidan vid ljumsken (äggstocken) har jag fortfarande till och från, ca 1 ggr i vecka. Den är fortfarande förstorad. Fick förklarat av läkare att den kan vrida sig och flytta lite på sig. Och i mitt fall, klämmer på någon nerv, så jag får strålningar ner i benet. Gör jätteont, och bara starka värktabletter som hjälper. (Tog citodon förut men nu mår jätteilla direkt)

Så att, det blir nog bra ;)
  • Mm79
    Emsoff skrev 2017-11-03 07:07:10 följande:

Min psykolog säger så här. Släpp kontrollen. Du kan inte göra nått för att påverka vad som händer. Och händer det du inte vill ska hända så klarar du det. Du har klarat det förut.

Jag tänkte vafan... men hon har ju rätt på ett sätt ändå. Oron ger ingenting mer än att det är jobbigt att oroa sig.

Jag försöker också tänka så. Jag kan inte påverka det som händer eller inte händer. Är forfarande jätteosäker om det finns något levande där inne.... ena dagen vill åka och gör hcg test, andra dagen - äsch, väntar tills kub om 1 vecka typ. Oron finns där hela tiden, och man kan inte riktigt glädjas åt graviditeten.
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017