Sommaren12 skrev 2018-01-18 11:28:08 följande:
Haha så det fanns på Spotify. Jag har inte utforskat podvärlden så hade ingen koll. Har lyssnat på avsnitten om mens och fertilitet nu. Kände faktiskt att jag hade koll på det allra mesta. Men bra avsnitt! Känner mig lite empowered liksom. Jag hade kopparspiral under ett år efter min förra graviditet men sen tog jag ut den och har inte använt konventionella preventivmedel därefter utan tempade förut och sen när jag lärt mig min cykel slutade jag med det också och det i kombination med avbrutet sex har funkat för oss. Jag kommer aldrig att använda hormonella preventivmedel igen pga dåliga erfarenheter. Och jag känner också att jag som kvinna inte ska behöva ansvara totalt för reproduktionen och samtidigt proppa i mig onaturliga saker som ger mig massa biverkningar.
Min kompis tyckte jag var överdriven. Hon har hormonspiral och har fått grov svart behåring på magen och benen. "Men det är ju inte så farligt" sa hon. Och i jämförelse med mycket annat kanske det inte är det men dels tycker jag det är ett tydligt tecken på att man fuckar upp sin kropp och dels så vill jag verkligen inte ha grov behåring på magen så varför ska jag bara acceptera det?
Oj nu blev det ett lite längre inlägg här haha men behövde väl ventilera lite efter den där podden. Håller med om att om man inte har riktigt pejl på hur fertilitet och menscykeln funkar så var det väldigt bra avsnitt att lyssna på!
Jo men lite så kände jag också! Har väl sedan länge tillbaka vetat på ett ungefär hur kvinnokroppen fungerar osv men var faktiskt väldigt upp piggande att få höra henne väga för och nackdelar med preventivmedel/metoder, när vi toppar i fertilitet osv. Innan har jag väl varit lite naiv och tänkt efter varje samlag att denna gång kanske händer det, nu kanske vi blir gravida. Jag mådde lite annorlunda efter podden, kom till ro på ett sätt med att vetenskapligt så finns det bara en period per menscykel. Att det liksom är dumt att tänka på detta med barn varje gång jag har samlag , att låta längtan sluka energi och det räcker med att sexa för njutning och kanske försöka få till det på äl för sedan ta det som de kommer vid BIM.