Inlägg från: emmadesiree |Visa alla inlägg
  • emmadesiree

Har du någonsin begått ett brott?

Hej! Jag håller på med ett arbete då jag ska prata om orsaker till olika brott. Det kan vara brott av vilka slag som helst. Det spelar ingen roll om det har hänt när du var yngre eller om det fortfarande pågår. Jag kommer bara nämna det du vill att jag nämner och du behöver inte svara på något som gör att du blir obekväm.
    Jag skulle alltså vilja ha svar på frågorna nedanför: 
    DU FÅR VARA ANONYM

Vad var det för brott?
    Hur var din barndom?
    Hur var du som person?
    Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc.
    Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer?
    Hade du några syskon? Bra relation?
    Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra?
    Hur var ditt umgänge?
    Hur skötte samhället allt?
    Vad tror du hände? Varför tror du att du gjorde det du gjorde?
    Egna tankar/ åsikter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-03 15:40
    Jag var nog lite otydlig: Brott om man faktiskt skulle kunna åka fast för osv. Kanske inte då cykla utan lyse hehe.

• Svar på tråden Har du någonsin begått ett brott?
  • emmadesiree
    Anonym (T) skrev 2017-10-03 05:58:56 följande:

Vem är du och vad för arbete är det du gör? Vilken nivå är det på? Vem kommer ta del av det? Hur ska du bearbeta/använda det material du får in? Är det en kvalitativ eller kvantitativ studie du tänkt genomföra?

Du får gärna förtydliga.

Hej! Jag går i sista året på gymnasiet och det är om sagt ett arbete för att se vad för orsaker det kan vara till olika typer utav brott. Jag kommer att göra en muntlig redovisning av arbetet när det är klart, alltså kommer mina klasskamrater och min lärare ta del av det. Beroende på de material jag får in så kommer jag se vilket brott som är vanligast och göra jämförelser med de som inte är lika vanligt.

Tack för svar!
  • emmadesiree
    Anonym (Snattaren) skrev 2017-10-03 06:28:21 följande:

Jag snattade då jag var 15 år...''

Jadu snattning verkar vara väldigt vanligt runt unga och dumma haha!

tack för svar!
  • emmadesiree
    Mandel skrev 2017-10-03 09:02:16 följande:

Begår väl brott dagligen då med tanke på att jag har en alldeles för tung högerfot och kör efter omgivning och inte hastighetsskyltarna.
    Kör inte för fort utanför skolor osv. men på landsbygden utan bebyggelse eller skog med rak bred väg utan medtrafikanter håller jag inte de 80 som det står på skylten om det är ljust ute och torr vägbana. 

Har du blivit stannad av polis någon gång? Tror du inte att det finns något för att hjälpa din högerfot så att du kan hålla hastigheterna bättre?

Tack för svar!
  • emmadesiree
    Kjell2 skrev 2017-10-03 14:40:58 följande:
    Kolla med BRÅ för att få fram statistik över olika brott.

Nu vet jag inte hur petig din lärare är men ditt urval har lite brister. Många som begår brott, t ex narkotika, våld, är inte medlem på FL. Här hittar du nog i huvudsak fortkörning, bidragasbrott, skattebrott och snatteri
    Jo det var de jag var rädd för. Och jag vill helt samla så mycket information själv om helst, och det vill nog min lärare också. Jag tänkte att jag skulle ge det ett försök i alla fall.

Tack för förslag och svar!
  • emmadesiree
    Anonym (Brott) skrev 2017-10-03 09:38:11 följande:

Vad var det för brott? Grov förskinring

Hur var din barndom?ensam väldigt mycket.

Hur var du som person? Duktig men mobbad från 3e klass.

Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc. Blev sexuellt antastad av en lärare och mammas ex.

Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer? Skilda dom är egoistiska båda två.

Hade du några syskon? Bra relation? Bror nej

Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra?ja!!

Hur var ditt umgänge? Med vem?

Hur skötte samhället allt? Ja hade ok umgänge aldrig sysslat med droger eller dyl. Jobbade mig upp bra. Ja fick skyddstillsyn.

Vad tror du hände? Varför tror du att du gjorde det du gjorde? Psykisk ohälsa beroende av att slösa.

Egna tankar/ kämpar med att bli en bättre människa.

Skulle du vilja utveckla svaret med psykisk ohälsa? Känn dig inte tvingad.
    Lycka till och tack för svar!
  • emmadesiree
    Mandel skrev 2017-10-03 15:39:09 följande:
    Aldrig blivit stoppad i en fartkontroll eller tagen i en kamera.

Det enda som skulle kunna få mig att hålla hastigheten vore väl en moppebil eller något. En bil som det bara inte går att köra fort med.

Helt ärligt så mår jag dåligt av att köra med husvagnen på ex E4 där hastigheten är 110 och jag blir omkörd hela tiden...
    Undviker att köra med husvagnen där!
    Aah, jag förstår. Det blir stressig miljö när man blir omkörd!
Svar på tråden Har du någonsin begått ett brott?