• emmadesiree

Har du någonsin begått ett brott?

Hej! Jag håller på med ett arbete då jag ska prata om orsaker till olika brott. Det kan vara brott av vilka slag som helst. Det spelar ingen roll om det har hänt när du var yngre eller om det fortfarande pågår. Jag kommer bara nämna det du vill att jag nämner och du behöver inte svara på något som gör att du blir obekväm.
    Jag skulle alltså vilja ha svar på frågorna nedanför: 
    DU FÅR VARA ANONYM

Vad var det för brott?
    Hur var din barndom?
    Hur var du som person?
    Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc.
    Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer?
    Hade du några syskon? Bra relation?
    Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra?
    Hur var ditt umgänge?
    Hur skötte samhället allt?
    Vad tror du hände? Varför tror du att du gjorde det du gjorde?
    Egna tankar/ åsikter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-03 15:40
    Jag var nog lite otydlig: Brott om man faktiskt skulle kunna åka fast för osv. Kanske inte då cykla utan lyse hehe.

• Svar på tråden Har du någonsin begått ett brott?
  • Anonym (T)

Vem är du och vad för arbete är det du gör? Vilken nivå är det på? Vem kommer ta del av det? Hur ska du bearbeta/använda det material du får in? Är det en kvalitativ eller kvantitativ studie du tänkt genomföra?

Du får gärna förtydliga.

• Anonym (Snattaren)

Jag snattade då jag var 15 år, det hände en gång och berodde på grupptryck. Vi snattade tillsammans, sedan delade vi på oss för vi ville kolla i olika butiker, hon snattade i den butiken också och jag såg henne bli tagen av väktare.

Samhället gjorde ingenting, för jag åkte inte fast, men jag hade skitdåligt samvete för att min kompis åkte fast men inte jag och kompisens mamma ringde till min mamma och berättade allt (min kompis berättade aldrig att jag snattat så det kom inte fram)

Jag var som de flesta tonåringar men hade en ganska tuff uppväxt (på en normal tuff nivå, dvs inte misshandel mm) men jag tror inte det hade med saken att göra. Jag hade/har skilda föräldrar, min mamma var ensamstående. Min pappa drog året innan och ville inte ha kontakt med oss, men jag tror inte det hade med saken att göra heller.

Min mamma var ganska vanlig, hon gillade att träffa sina vänninor och hade normala intressen, typ att baka, dansa och läsa. Min pappa var periodare.

Jag har en syster, vi har en bra relation. Jag hade inga psykiska sjukdomar då, nu har jag varit utbränd en gång.

Mina kompisar var bra och vettiga, men vi var unga och dumma, vi skärpte till oss massor då vi började gymnasiet. Jag tror det här var en sak som hände just för att vi var tonåringar och det är hyfsat vanligt att tonåringar gör saker de inte får.

• Anonym (Snattaren)
    Anonym (T) skrev 2017-10-03 05:58:56 följande:

Vem är du och vad för arbete är det du gör? Vilken nivå är det på? Vem kommer ta del av det? Hur ska du bearbeta/använda det material du får in? Är det en kvalitativ eller kvantitativ studie du tänkt genomföra?

Du får gärna förtydliga.

Med tanke på hur det presenteras här och att man ska svara på frågorna här direkt är det troligast att ts går i gymnasiet. Hur bearbetning etc kommer gå till beror på vilket betyg ts satsar på.
  • Anonym (-)

Snattade en gång när jag var 14. Fick smisk av pappa och vågade aldrig göra om det. Fortkörning och felparkering tror jag är de enda brott jag begått sedan dess. Men kan mycket väl missa något.

• Mandel

Begår väl brott dagligen då med tanke på att jag har en alldeles för tung högerfot och kör efter omgivning och inte hastighetsskyltarna.
    Kör inte för fort utanför skolor osv. men på landsbygden utan bebyggelse eller skog med rak bred väg utan medtrafikanter håller jag inte de 80 som det står på skylten om det är ljust ute och torr vägbana. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (BrB)
    emmadesiree skrev 2017-10-03 02:55:10 följande:

Hej! Jag håller på med ett arbete då jag ska prata om orsaker till olika brott. Det kan vara brott av vilka slag som helst. Det spelar ingen roll om det har hänt när du var yngre eller om det fortfarande pågår. Jag kommer bara nämna det du vill att jag nämner och du behöver inte svara på något som gör att du blir obekväm.
    Jag skulle alltså vilja ha svar på frågorna nedanför: 
    DU FÅR VARA ANONYM

Vad var det för brott?
    Hur var din barndom?
    Hur var du som person?
    Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc.
    Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer?
    Hade du några syskon? Bra relation?
    Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra?
    Hur var ditt umgänge?
    Hur skötte samhället allt?
    Egna tankar/ åsikter?

De allra flesta ha begått ett brott någon gång, det kan vara fortkörning, skattefusk, svartjobb, bidragsfusk, ringa misshandel, snatteri osv.

Vad var det för brott? Fortkörning
    Hur var din barndom? Bra
    Hur var du som person? Korthårig
    Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc. Nej
    Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer? Gifta, de är döda
    Hade du några syskon? Bra relation? ja, ja
    Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra? Nej
    Hur var ditt umgänge? Med vem? 
    Hur skötte samhället allt? Skötte vadå? Mitt brott upptäcktes inte
    Vad tror du hände? Varför tror du att du gjorde det du gjorde? Jag trycket hårt på gasen. Hade bråttom hem
    Egna tankar/ åsikter? Kommer göra det igen. Är alltså återfallsförbrytare
  • Anonym (Brott)

Vad var det för brott? Grov förskinring

Hur var din barndom?ensam väldigt mycket.

Hur var du som person? Duktig men mobbad från 3e klass.

Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc. Blev sexuellt antastad av en lärare och mammas ex.

Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer? Skilda dom är egoistiska båda två.

Hade du några syskon? Bra relation? Bror nej

Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra?ja!!

Hur var ditt umgänge? Med vem?

Hur skötte samhället allt? Ja hade ok umgänge aldrig sysslat med droger eller dyl. Jobbade mig upp bra. Ja fick skyddstillsyn.

Vad tror du hände? Varför tror du att du gjorde det du gjorde? Psykisk ohälsa beroende av att slösa.

Egna tankar/ kämpar med att bli en bättre människa.

• Anonym (tja)

Vad var det för brott?   Rån/mord/mordbrand
    Hur var din barndom?  Jättebra/urdåligt
    Hur var du som person?  Helt ok 
    Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer? Sambos helt ok
    Hade du några syskon? Bra relation? Ja
    Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra?  Nej
    Hur var ditt umgänge?  Helt ok
    Hur skötte samhället allt? För djävligt
    Egna tankar/ åsikter?

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2017-10-03 08:32:14 följande:

Snattade en gång när jag var 14. Fick smisk av pappa och vågade aldrig göra om det. Fortkörning och felparkering tror jag är de enda brott jag begått sedan dess. Men kan mycket väl missa något.

Glömde svara på resten av frågorna.

Barndomen var bra, var öppen glad och nyfiken som person. Föräldrarna var gifta. Har en syster. Ingen psykisk ohälsa. Umgänget med kompisar var bra. Hade ett trist poänglöst samtal med socialen rörande snatteriet. Föll för grupptrycket, därför snattade jag.
  • emmadesiree
    Anonym (T) skrev 2017-10-03 05:58:56 följande:

Du får gärna förtydliga.

Hej! Jag går i sista året på gymnasiet och det är om sagt ett arbete för att se vad för orsaker det kan vara till olika typer utav brott. Jag kommer att göra en muntlig redovisning av arbetet när det är klart, alltså kommer mina klasskamrater och min lärare ta del av det. Beroende på de material jag får in så kommer jag se vilket brott som är vanligast och göra jämförelser med de som inte är lika vanligt.

Tack för svar!
  • emmadesiree
    Anonym (Snattaren) skrev 2017-10-03 06:28:21 följande:

Jag snattade då jag var 15 år...''

Jadu snattning verkar vara väldigt vanligt runt unga och dumma haha!

tack för svar!
  • Kjell2
    emmadesiree skrev 2017-10-03 14:34:06 följande:
    Hej! Jag går i sista året på gymnasiet och det är om sagt ett arbete för att se vad för orsaker det kan vara till olika typer utav brott. Jag kommer att göra en muntlig redovisning av arbetet när det är klart, alltså kommer mina klasskamrater och min lärare ta del av det. Beroende på de material jag får in så kommer jag se vilket brott som är vanligast och göra jämförelser med de som inte är lika vanligt.

Tack för svar!
    Kolla med BRÅ för att få fram statistik över olika brott.

Nu vet jag inte hur petig din lärare är men ditt urval har lite brister. Många som begår brott, t ex narkotika, våld, är inte medlem på FL. Här hittar du nog i huvudsak fortkörning, bidragasbrott, skattebrott och snatteri
  • emmadesiree
    Mandel skrev 2017-10-03 09:02:16 följande:

Begår väl brott dagligen då med tanke på att jag har en alldeles för tung högerfot och kör efter omgivning och inte hastighetsskyltarna.
    Kör inte för fort utanför skolor osv. men på landsbygden utan bebyggelse eller skog med rak bred väg utan medtrafikanter håller jag inte de 80 som det står på skylten om det är ljust ute och torr vägbana. 

Har du blivit stannad av polis någon gång? Tror du inte att det finns något för att hjälpa din högerfot så att du kan hålla hastigheterna bättre?

Tack för svar!
  • emmadesiree
    Kjell2 skrev 2017-10-03 14:40:58 följande:
    Kolla med BRÅ för att få fram statistik över olika brott.

Nu vet jag inte hur petig din lärare är men ditt urval har lite brister. Många som begår brott, t ex narkotika, våld, är inte medlem på FL. Här hittar du nog i huvudsak fortkörning, bidragasbrott, skattebrott och snatteri
    Jo det var de jag var rädd för. Och jag vill helt samla så mycket information själv om helst, och det vill nog min lärare också. Jag tänkte att jag skulle ge det ett försök i alla fall.

Tack för förslag och svar!
  • emmadesiree
    Anonym (Brott) skrev 2017-10-03 09:38:11 följande:

Vad var det för brott? Grov förskinring

Hur var din barndom?ensam väldigt mycket.

Hur var du som person? Duktig men mobbad från 3e klass.

Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc. Blev sexuellt antastad av en lärare och mammas ex.

Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Hur var de som personer? Skilda dom är egoistiska båda två.

Hade du några syskon? Bra relation? Bror nej

Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra?ja!!

Hur var ditt umgänge? Med vem?

Hur skötte samhället allt? Ja hade ok umgänge aldrig sysslat med droger eller dyl. Jobbade mig upp bra. Ja fick skyddstillsyn.

Vad tror du hände? Varför tror du att du gjorde det du gjorde? Psykisk ohälsa beroende av att slösa.

Egna tankar/ kämpar med att bli en bättre människa.

Skulle du vilja utveckla svaret med psykisk ohälsa? Känn dig inte tvingad.
    Lycka till och tack för svar!
  • Aniiee

Räknas j-walking?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Laglydig)

Vad var det för brott? Div trafikbrott som fortkörning, inte lämnat företräde vid övergångsställe, cyklat där jag inte får, cyklat utan lyse etc. Hittade även på en del bus som student, typ plankade in på nationen osv.

Hur var din barndom? Jättebra

Hur var du som person? Förhållandevis laglydig

Hände något stort om ändrade något? tex. Tappade kontakten med någon speciell eller någon gick bort etc. Nej inte som påverkade mig på det sättet iaf

Var föräldrarna gifta och hade det bra eller tvärt om? Ja

Hur var de som personer? Trygga

Hade du några syskon? Bra relation? Ja och ja

Hade/har du någon psykisk ohälsa? Tror du att de kan ha något med det som hände att göra? Nej

Hur var ditt umgänge? Trivs bra själv men har alltid haft vänner

Hur skötte samhället allt? Har aldrig blivit lagförd för något brott. Inte ens en p-bot.

Vad tror du hände? Varför tror du att du gjorde det du gjorde? Försöker vara laglydig men ibland klantar man sig.

Egna tankar/ åsikter?

• Mandel
    emmadesiree skrev 2017-10-03 14:42:32 följande:
    Har du blivit stannad av polis någon gång? Tror du inte att det finns något för att hjälpa din högerfot så att du kan hålla hastigheterna bättre?

Tack för svar!
    Aldrig blivit stoppad i en fartkontroll eller tagen i en kamera.

Det enda som skulle kunna få mig att hålla hastigheten vore väl en moppebil eller något. En bil som det bara inte går att köra fort med.

Helt ärligt så mår jag dåligt av att köra med husvagnen på ex E4 där hastigheten är 110 och jag blir omkörd hela tiden...
    Undviker att köra med husvagnen där!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • emmadesiree
    Mandel skrev 2017-10-03 15:39:09 följande:
    Aldrig blivit stoppad i en fartkontroll eller tagen i en kamera.

Det enda som skulle kunna få mig att hålla hastigheten vore väl en moppebil eller något. En bil som det bara inte går att köra fort med.

Helt ärligt så mår jag dåligt av att köra med husvagnen på ex E4 där hastigheten är 110 och jag blir omkörd hela tiden...
    Undviker att köra med husvagnen där!
    Aah, jag förstår. Det blir stressig miljö när man blir omkörd!
Svar på tråden Har du någonsin begått ett brott?