Musetti skrev 2018-02-01 18:20:50 följande:
Ilse har en del rinnsnuva på morgonen men inte under dagen, hoppad det inte är så farligt. Är dock rädd att hon börjar få tänder för hon gnager på grejer och slemmar ner överallt. Har varit lite varm också men aldrig över 38 grader. Har listat henne på en BVC i närheten som ska vara superbra- äntligen kommer vi in i det svenska systemet! Och nu kommer vi även få klarhet i vikt och längd, har ingen våg men gissar på ca 6,5 kg, och kanske runt 62 cm lång (den strl passar iaf perfekt).
Äter gör hon varannan timme fortfarande. Helammar men ser fram emot smakisarna som vintänkte introducera på fyramånadersdagen (snart ju!).
Försöker även få henne att somna tidigare men då bara vaknar hon snabbt igen. Runt kl 22 funkar bra för henne nu (då sover hon till iaf kl 5), men det kommer ju inte att hålla i längden. De säger att sovmönstret sätter sig snart och att det kan vara svårt att ändra på sedan, stämmer det? Det här är ju vårt första barn och vi kör mest på känn...
Edvin håller också på och tuggar och mosar allt mot tandköttet, gnäller då och dreglar MASSOR. Har han gjort många veckor visserligen, men det kan dem tydligen göra redan 2 månader innan tänderna kommer. Så det är säkert tänder även om de kommer senare!
Länge sedan ni vägde och mätte? Kul och se vad det visar sig vara :)
Vi har introducerat lite smaksensation redan. Men eftersom jag märkte att der var ganska intressanta för Edvin så vill jag inte gå för snabbt fram eftersom äldsta sonen ÄLSKADE fast föda så ratade han flaskan redan vid 4,5månader ungefär och åt väldigt snabbt fullstora portioner. Sen började han vilja ha välling men vägrade ersättning.. är väl inte farligt då, men värre om de nöjer sig mättnadsmässigt på mindre än hela portioner mat. Då blir det ju inte komplett näringsmässigt.
Skönt att amma helt och bara sticka fram ett finger doppat i något för att se reaktionen! Han blir alltid glad då. Hur arg han än är.
Jag tror att du kan vara lugn göllande rutinerna än. Många är väldigt flexibla med tider osv först halvåret, men sen börjar de vilja ha mer fasta rutiner (är min erfarenhet av vad andra med fler barn berättat!). VI körde snabbt på fasta rutiner med första barnet, och ?redan? Redan 2-2,5 månader med Edvin. Men körde mest på vad han visade, läggdags vid 19 alltså. Sovtider under dagen är fortfarande olika, även längden av sovtid. Han äter varannan timma och ibland en slurk emellan om han är gnällig eller jag erbjuder för att mysa!
Optimala är att han sover ca en timma, eller 45min på förmiddagen, runt 10-10.30 sen vid 13. Och vid 15.30 ungefär. Men sällan det blir så bra. Men kvällen blir ofta gnällig on han sover vid 14 (vilket tyvärr händer..) och därmed inte blir jättetrött och sonnqr förrän närmare 17. Alt. Inte alls och gnäller massor fram till 18 och är då sååå trött. Somnar för natten tror vi, men vaknar vid 19 igen och börjar oftast då den riktiga nattningen. Haha.. så rörigt ibland!