• kiario

Vuxen son bor hemma och missbrukar, Vad göra?

Hej,

Vi har en son som är 21. Bor hemma gått ur gymnasiet, har inget jobb och missbrukar cannabis eller hasch.

Han är deprimerad. Psykiskt ostabil. Får lätt ångest.

Började med droger för något år sedan och vi har kämpat för att tala honom till rätta bland annat.

Men han umgås med fel personer och har väldigt dåligt självförtroende och blir lätt påverkad av hans kompisar.

Sitter hemma hela dagarna och gör inget i hemmet. Ställer mest till och vi får städa och röja upp efter han när vi kommer hem från jobbet.

Kan inte lämna han ensam hemma för han ställer till eller tar hem fel kompisar.
    Han lyssnar inte på oss alls.

Vi har kontakt med Socialen.
    Men han vill inte ta tag i sin situation själv. Orkar inte gå till öppen vården eller till behandlingshem för att få hjälp. Vi har sagt att slutar du inte med droger och börjar sköta dig åker du ut.

Men det känns fel att "kasta" ut sin son.
    Vad gör man med en vuxen son som inte vill ha hjälp och fortsätter ner i träsket.
    Vad kan man göra? Vilka kan hjälpa till? Socialen säger att han måste ta ansvar annars är det gatan som gäller.

Men jag tycker inte det låter speciellt bra sätt.

• Svar på tråden Vuxen son bor hemma och missbrukar, Vad göra?
  • Anonym (Tjej 30år)
    klyban skrev 2017-10-02 15:47:05 följande:

2-3 dagar stämmer inte för dig kanske, men det är oftast ett fåtal dagar som man har problem.

Kanske du pratar om suget att ta en sig en röka?

Abstinens så pratar jag om fysiska manifesteringar, som man kan se på andra psykiska missbruk/beroende.

Som sex, spel och shopping, svettningar,s vårt och sova och såna saker.

Men tänker inte säga emot hur det var för just dig, utan bara undrar.

Enligt avvänjningsguider varar första steget i ca 12dagar, det fysiska. Det psykiska som kommer efteråt är vanligt att det varar i ca 3-4veckor.

Jobbar dagligen med ungdomar idag med liknande problem. Varar problemen i 2-3 dagar har man nog tur :) Men det är individuellt och pga hur mycket man rökt. Bör tillägga att jag bara erfarenhet av tyngre missbruk, mellan 1,2g till 5g+ per dag under längre tid. Röker man en nattis eller då och då kan jag tänka mig att det värsta är över efter några dagar.

Dock farligt att som du skriva 2-3 dagar om någon stackare som läser upplever problem längre och då tror att det är fel på dem :)
  • klyban
    Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-02 15:59:58 följande:
    Enligt avvänjningsguider varar första steget i ca 12dagar, det fysiska. Det psykiska som kommer efteråt är vanligt att det varar i ca 3-4veckor.

Jobbar dagligen med ungdomar idag med liknande problem. Varar problemen i 2-3 dagar har man nog tur :) Men det är individuellt och pga hur mycket man rökt. Bör tillägga att jag bara erfarenhet av tyngre missbruk, mellan 1,2g till 5g+ per dag under längre tid. Röker man en nattis eller då och då kan jag tänka mig att det värsta är över efter några dagar.

Dock farligt att som du skriva 2-3 dagar om någon stackare som läser upplever problem längre och då tror att det är fel på dem :)

Från sjukvården?

Man får liksom inget fysiskt beroende av cannabis, så AT i dess rätta bemärkelse kan man glömma.
    Cannabis kan likställas med beroende/missbruk av sex, spel och shopping.
    Där suget är det värsta, inte att sluta med substansen i sig självt(eller sex, spel, shopping).

Vet inte det farliga i att säga 2-3 dagar, mer än att en person inser att det blir mer tid.
    Även har jag redan tänkt upp denna med suget efter cannabis, som är det svåraste med att sluta.
    Då det mesta sitter i huvudet, inte i kroppen.

hur många meter var det?
  • Anonym (Tjej 30år)
    klyban skrev 2017-10-02 16:05:37 följande:

Från sjukvården?

Man får liksom inget fysiskt beroende av cannabis, så AT i dess rätta bemärkelse kan man glömma.

Cannabis kan likställas med beroende/missbruk av sex, spel och shopping.

Där suget är det värsta, inte att sluta med substansen i sig självt(eller sex, spel, shopping).

Vet inte det farliga i att säga 2-3 dagar, mer än att en person inser att det blir mer tid.

Även har jag redan tänkt upp denna med suget efter cannabis, som är det svåraste med att sluta.

Då det mesta sitter i huvudet, inte i kroppen.

Vet inte riktigt vart du vill komma? AT är individuellt och de flesta med kunskap vet att det är skillnad på cannabis och heroin eller sub och hur ATn ser ut. Jag pratar om besvär, du pratar avtändning i ordets bemärkelse.

Lycka till med din son TS :)
  • klyban
    Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-02 16:16:42 följande:
    Vet inte riktigt vart du vill komma? AT är individuellt och de flesta med kunskap vet att det är skillnad på cannabis och heroin eller sub och hur ATn ser ut. Jag pratar om besvär, du pratar avtändning i ordets bemärkelse.

Lycka till med din son TS :)

AT beror på en fysisk respons på en substans, detta saknas i cannabis.
    Men det i sig innebär inte att det är enkelt och sluta.

Jag även tagit upp de besvär som är aktuella, som suget efter röka som är ett psykiskt beroende/missbruk.
    Som inte heller underskattas, då det skapar en del besvär dock inte av en fysisk reaktion i kroppen utan av en psykisk.

Den som vill sluta med cannabis, så är avgiftning helt redundant.
    Prata med psykolog eller liknande, det är dock supervitkigt för klara sluta.

Inser det börjar likna semantik nu, men det är bara detaljer i nått vi i stort håller med om.

hur många meter var det?
  • Anonym (Soc.)
    klyban skrev 2017-10-02 16:36:35 följande:

AT beror på en fysisk respons på en substans, detta saknas i cannabis.

Men det i sig innebär inte att det är enkelt och sluta.

Jag även tagit upp de besvär som är aktuella, som suget efter röka som är ett psykiskt beroende/missbruk.

Som inte heller underskattas, då det skapar en del besvär dock inte av en fysisk reaktion i kroppen utan av en psykisk.

Den som vill sluta med cannabis, så är avgiftning helt redundant.

Prata med psykolog eller liknande, det är dock supervitkigt för klara sluta.

Inser det börjar likna semantik nu, men det är bara detaljer i nått vi i stort håller med om.

Finns gott om människor som får väldigt fysiska symptom.

Hursomhelst så är fysisk symptom det minsta problemet. Det största och svåraste vid alla typer av beroenden är alltid det psykiska beroendet, så detta skall knappast avfärdas. Även när det gäller bens eller opiater som har gräsliga fysiska symptom vid AT så är det ändå just det psykiska beroendet som är värst och som gör att människor ej förmår bryta eller återfaller även efter lång tids drogfrihet. Och min erfarenhet är att just det psykiska beroendet är extremt starkt vid cannabismissbruk.
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2017-10-02 22:06:54 följande:
    Hursomhelst så är fysisk symptom det minsta problemet. Det största och svåraste vid alla typer av beroenden är alltid det psykiska beroendet, så detta skall knappast avfärdas. Även när det gäller bens eller opiater som har gräsliga fysiska symptom vid AT så är det ändå just det psykiska beroendet som är värst och som gör att människor ej förmår bryta eller återfaller även efter lång tids drogfrihet. Och min erfarenhet är att just det psykiska beroendet är extremt starkt vid cannabismissbruk.

Som jag sagt många ggr, det fysiska beroendet finns inte.
    Men det psykiska beroendet är svårt bemästrat.
    Ofta kan det ta upp till par år att utveckla ett djupare psykiskt beroende.
    Men även här så saknas de fysiska abstinensen.

Kan du definiera missbruk?(frågar detta, då en hel del inbillar sig polisens version är den som ska avgöra en medicinsk diagnos.)

Jag har begränsad erfarenhet på de som har psykisk ohälsa, kanske det manifesterar sig djupare där.
    Och svårare för dom att släppa cannabis.
    Men samtidigt en person som mår så illa att den inte går till sjukvården längre(vilket den antagligen inte fått adekvat hjälp med från början)
    Att denna kommer känna en extrem rädsla att återgå till de psykiska problem som existerade före drogdebuten, och därmed är mer trolig att inte sluta.

hur många meter var det?
  • Anonym (Soc.)
    klyban skrev 2017-10-02 22:22:53 följande:

Som jag sagt många ggr, det fysiska beroendet finns inte.

Men det psykiska beroendet är svårt bemästrat.

Ofta kan det ta upp till par år att utveckla ett djupare psykiskt beroende.

Men även här så saknas de fysiska abstinensen.

Kan du definiera missbruk?(frågar detta, då en hel del inbillar sig polisens version är den som ska avgöra en medicinsk diagnos.)

Jag har begränsad erfarenhet på de som har psykisk ohälsa, kanske det manifesterar sig djupare där.

Och svårare för dom att släppa cannabis.

Men samtidigt en person som mår så illa att den inte går till sjukvården längre(vilket den antagligen inte fått adekvat hjälp med från början)

Att denna kommer känna en extrem rädsla att återgå till de psykiska problem som existerade före drogdebuten, och därmed är mer trolig att inte sluta.

Missbruk är det när man får negativa resultat av något man sysslar med. Kan handla om att man super till en gång om året fast man vet att man kommer att ställa till det för sig själv och andra. Eftersom cannabis ÄR olagligt så ligger det i sakens natur att bruk=missbruk då det är ett icke accepterat socialt beteende som kan få stora konsekvenser socialt (jobb familj etc)

Det är arrogant att hävda att folk inte får fysiska symptom. Ett hån mot alla de som faktiskt upplever detta. Sömnproblem tillhör de vanligaste exempelvis.
  • Anonym (Herregud!)
    Anonym (Tjej 30år) skrev 2017-10-02 15:12:33 följande:

Tja. Gammal "missbrukare" själv av just cannabis. Nu gjorde jag tvärtom mot din son, jag flyttade hemifrån när jag var 16 för att kunna punda ifred men har tagit mig ur det och kan ge dig lite råd. För det första läs på om cannabis. Du behöver ha fakta, fakta, fakta och åter igen fakta för att kunna hjälpa honom. Lägg dina åsikter om drogen åt sidan för ett tag och möt honom på en nivå där ni kan prata om det utan att han får höra att du tycker att det är fel. Uppmuntra inte, men hamna heller inte i en situation där du bara är emot det. Annars blir det bara fel i er kommunikation. Du behöver inte tycka om det, men du måste försöka förstå honom för att hjälpa honom.

För det första, är ångesten i samband med att han röker, alltså under ruset eller är det i nyktra stunder? Nu förenklar jag det väldigt mycket, men det finns två olika håll cannabis kan få ruset att gå. Antingen uppåt (Sativa, oftast gräs) eller neråt (Indica, oftast hash). Ett sativa rus gör det väldigt flummigt och uppåt och har du ångest i dig framkallar detta ofta starka känslor av ångest eller panikattacker då ruset är svårhanterat när man redan bär på dessa känslor. Ett indica rus är oftast mer tungt fysiskt, kroppen blir tung, hjärtat slår sakta och man blir "zombie" = skönt vid ångest. Under tiden man röker kan det vara svårt att själv förstå vilket rus som är dåligt för än. Jag mådde väldigt dåligt på gräs pga att det kickade igång min ångest men för mig var weed "weed" så jag rökte ändå. Först efteråt jag förstått hur olika strains påverkat mig. Försök prata med honom om detta. Vad händer när han röker? Hur känns det? Blir han rädd? Lugn? Paranoid?

Att sluta röka efter ett långt missbruk är ett HELVETE och man går därför lätt tillbaka även om man själv vill sluta. Vanliga känslor när man slutar är ångest, influensa liknande symptom, mardrömmar, svettningar, koncentrationssvårigheter, lättretlig, svårt att äta, svårt att sova. Man väljer därför att röka igen, men om man i det läget vill sluta så brukar återfallen resultera i extrema ångestkänslor både i ruset och efteråt.

Min mamma hjälpte mig genom att acceptera att i 3-4 veckor var jag helvetet på jorden. Hon fanns där hela tiden dock och vi stängde in oss, åt tillsammans, såg på film osv osv och jag fick helt enkelt ha mina abstinens besvär i en trygg miljö. Väldigt viktigt för mig i det läget var att jag kunde prata om det jag kände utan att bli bemött med skäll osv. Man upplever väldigt starka jobbiga känslor när man slutar om man haft problem med det.

Din son kommer till en början troligen kontra med att det är ofarligt och "alla" gör det. Prata då om att det är meningen att man ska må bra och ha kul när man röker, när det gått så långt att man har ångest, isolerar sig och allting känns dåligt är det tyvärr fel. Fråga om det är det han kände i början och om det är det han vill ha ut av ruset. Känslan av att "aldrig mer" få bli bäng kan vara skrämmande, uppmuntra istället till 4 rena veckor i början och koncentrera er på att klara de 4 veckorna så kommer resten av sig själv.

Soc och sjukvården gör ingenting med cannabisbruk, så det där kan du sluta med. Jag har testat den vägen, händer ingenting. Testade t.o.m positivt på kokain, cannabis och benzo samtidigt utan att få det minsta hjälp.

Och du - släng inte ut honom om du på riktigt vill hjälpa honom. Cannabis är hans fiende, men också hans trygghet och det är dit han kommer vända sig.

Det är säkert så att DU och ni andra som röker på vill ha det så som du beskriver.

MEN, herregud!

Det finns faktiskt även förälderar som har känslor, vill leva sitt liv! Som alla missbrukare, så är det bara DE som finns på hela jordklotet, allt ska kretsa kring dem. Med andra ord- mamman och pappan ska sluta jobba, de ska ägna hela sitt liv åt den som missbrukar. Ett helvete!

Eller så väljer man kasta ut den som missbrukar. Oftast är det också deras räddning. Efter ett tag kryper de tbx. Och tar tag i sitt liv.
  • Anonym (Tjej 30år)
    Anonym (Herregud!) skrev 2017-10-03 00:24:49 följande:

Det är säkert så att DU och ni andra som röker på vill ha det så som du beskriver.

MEN, herregud!

Det finns faktiskt även förälderar som har känslor, vill leva sitt liv! Som alla missbrukare, så är det bara DE som finns på hela jordklotet, allt ska kretsa kring dem. Med andra ord- mamman och pappan ska sluta jobba, de ska ägna hela sitt liv åt den som missbrukar. Ett helvete!

Eller så väljer man kasta ut den som missbrukar. Oftast är det också deras räddning. Efter ett tag kryper de tbx. Och tar tag i sitt liv.

Jag har varit ren i många år. Mamman skrev själv hur hon ville göra - INTE kasta ut sin son. Jag svarade utefter det.

Jasså. Jag känner inte många personer som blivit räddade från sitt missbruk på det sättet. Kan du ge mig några exempel på personer du känner som blivit hjälpa genom att bli utslängda? Blanda heller inte ihop missbrul och missbruk, här pratar vi cannabis en relativt lätt drog. Någon som missbrukar heroin, sub, amfetamin etc skulle jag ge andra tips till.

Sluta jobba...? För att ens barn kanske behöver ens stöd lite mer intensivt i några veckor? Kom ner på jorden. De behöver inte barnvakt dygnet runt, men det underlättar definitivt att ha någon i sin närhet under tiden speciellt tider på dygnet då man annars tar sin drog.

Du har ingen kunskap i ämnet, varför svarar du i en tråd där ts redan i starten skrivit hur hon vill hjälpa?
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2017-10-02 22:06:54 följande:

Man får även fysiska symtomer av att sluta med ett spelmissbruk, är då spelmissbruk fysiskt beroende?

Knappt avfärdas?
    Jag säger ju det är ett problem, så varför får jag den på mig?

Om det hade varit så extremt starkt psykiskt beroende, så kan man undra varför de problematiska konsumenterna är få å cannabis mot andra substanser.
    ~4% får en problematisk konsumtion(Källa:NIDA), och det finns inga missbrukare utanför det epitetet "Problematisk konsument".

Cannabis är meningslös att avgifta, då cannabis inte fungerar så.
    Utan all kraft ska läggas på samtal av en som är utbildad.

Sen är min erfarenhet att soc mer och mer struntar i att ta tag i de som tar cannabis, knappt när de är kraftigt minderåriga
    I samhället i övrigt så har man noll intresse och hjälpa brukaren med vård(gäller alla droger).

hur många meter var det?
Svar på tråden Vuxen son bor hemma och missbrukar, Vad göra?