Inlägg från: zdudmwml |Visa alla inlägg
  • zdudmwml

Konsekvens för 12-åring?

Konsekvenser är sådant som bara händer, tex om han hade bränt sig hade det varit en konsekvens.

Straff är sådant man hittar på för att ... straffa/hämnas/skrämma till lydnat. Att ta bort mobilen en månad för något han inte förstod är således ett straff och inte en konsekvens.

Jag tycker såhär att OM man som vuxen inte riktigt vill stå för att man straffar sina barn till lydnad utan försöker kalla det för konsekvens så tar man som vuxen inte sitt normala föräldraansvar. De flesta föräldrar försöker få sina barn att stå för "konsekvenserna" för sina beslut men klarar inte av det själv  och kallar straff för konsekvens. Så varför ska barn tvingas stå för sina beslut när inte vuxna gör det?

emilia05 skrev 2017-09-28 21:56:30 följande:
    Han visste att det sku bli en reaktion "eldslåga "
    Men han tänkte inte på att det hade kunnat gå illa, mist syn, skadat handen osv

Eftersom han vet att det skulle hända nått och borde veta att sådant gör man inte i skolan. Så ville jag att han sku förstå att det han gjort var fel.

Nu kommer det alltså inte att bli mobilförbud/ skateförbud denna gång.

Det jag efterlyste i denna tråd var råd.

Ska jag dra in nått eller inte.
    Dvs konsekvenser av handlande som inte varit ok.
    Du pratar inte konsekvenser. Du pratar om hur du ska bestraffa honom för att han gör fel.
    Blir du alltid bestraffad när du gör fel? Om inte, varför ska ditt barn bli det?

Barn har inte vuxnas hjärnor. Du pratar som om han har samma konsekvenstänk som en vuxen. Hade du en vuxens konsekvenstänk som barn?
Svar på tråden Konsekvens för 12-åring?