• emilia05

Konsekvens för 12-åring?

Hjälp mig.

Min 12-åriga son. En snäll kille som läser på läxor(efter påminnelse) bra resultat i prov.

Hittar på saker ibland som han förstår att är fel, men tänker inte förän efteråt.

Idag fick jag samtal av rektorn.

Han hade hårspray med till skolan( jag skicka med det att han fick fixa håret i skolan) Han hade fått hjälp med att sätta på nya handtag på sin cykel, då användes sprayet.

Sedan hade en annan kompis tagit fram en tändare(!) och hade sagt spraya, vilket min son gjorde. Han visste att det sku bli en reaktion men inte att det var farligt.

Jag blev tokig(alltså inte på rektorn) jag grät först i min ensamhet, sedan arg och galen. Hur kan man vara så .... och tanklös.

Jag sa åt honom att nu blir det i en månads tid mobil en stund om dagen och ingen skateåkning.

Typ liknande konsekvens har jag haft tidigare och det har tagit på.

Min mamma tyckte att jag inte ska ge konsekvens denna gång utan istället säga att : lev upp till att du sköter dig annars blir det ngn strängare konsekvens.

Jag fattar inte!!! Hur kan han vara så tanklös. Och vad ska jag göra/ säga??

Ledsen och besviken mamma.

• Svar på tråden Konsekvens för 12-åring?
  • Alessia

Är du säker på att han förstod den ENORMT farliga följden av att tända på hårspray? Och varför skickar du med killen hårspray? Du är faktiskt lite medansvarig här och det bör du också erkänna. Han kan nog klara frillan med en liten burk vax eller annat gojs som gelé  att ha i håret.
    Jag skulle ta fram en serie riktigt otrevliga bilder på brännskador där t ex spray eller andra lättflyktiga vätskor varit inblandade och visa dem samt ta en allvarlig diskussion om det som inträffat och om vad som verkligen kunnat hända om olyckan varit framme.. Jag skulle förklara att nu är det slutsprayat utanför hemmets badrum för hans del. Jag skulle nöja mig med det.

• gahadas

Hehehehe vilken 12-åring har inte gjort det? Det var med AXE-burken på min tid dock.

• Sarita

Jag tycker verkligen inte en förälder ska känna sig skyldig för att ha låtit barnet använda hårspray! Allt kan missbrukas. Han kunde strypt nån med skosnörena. Men det är lika orimligt..!

Att dra in mobil och skateboard, ts, är ingen konsekvens utan ett straff. Bara så du vet.

• cosinus
    Alessia skrev 2017-09-28 21:01:05 följande:

Är du säker på att han förstod den ENORMT farliga följden av att tända på hårspray? Och varför skickar du med killen hårspray? Du är faktiskt lite medansvarig här och det bör du också erkänna. Han kan nog klara frillan med en liten burk vax eller annat gojs som gelé  att ha i håret.
    Jag skulle ta fram en serie riktigt otrevliga bilder på brännskador där t ex spray eller andra lättflyktiga vätskor varit inblandade och visa dem samt ta en allvarlig diskussion om det som inträffat och om vad som verkligen kunnat hända om olyckan varit framme.. Jag skulle förklara att nu är det slutsprayat utanför hemmets badrum för hans del. Jag skulle nöja mig med det.

Håller med! Tror inte heller han riktigt förstod vad han gjorde.

Jag hade gjort liknande som du föreslår och nöjt mig med det.

En annan sak om barnet varit medvetet dum mot någon annan, snattat eller liknande men det här var farligast för honom själv (som höll i sprayen) och garanterat inte med den fullständiga riskbilden klar för sig.

Själv klättrade jag på livsfarliga höjder i den åldern. Finns nog inga ungar som inte kunnat ha ihjäl sig med kreativa idéer om det gått illa.
  • emilia05
    Alessia skrev 2017-09-28 21:01:05 följande:

Nu förstår du inte riktigt mitt inlägg ser jag.

Så förklarar: Min son är 12 år tjejer i den åldern börjar intressera sig om sitt utseende, så även killar.

Han ska klippa sig imorgon, håret börjar bli långt. Han cyklar till skolan och använder hjälm. Jag sa åt honom, ta med spray så kan du fixa håret i skolan.

Därav var sprayet med. Absolut INGET fel i det.

Bra ide annars av dig att visa bilder vad som kan ha hänt.
  • v i r r a

Jag skulle ha kramat min unge hårt och varit överlycklig att det gick bra. Era och skolans reaktioner borde väl räcka för att han ska förstå allvaret och inte inte göra om det?

• Tow2Mater
    emilia05 skrev 2017-09-28 20:49:33 följande:

Han visste att det sku bli en reaktion men inte att det var farligt.

Så vad menar du mer han ska lära sig av en "konsekvens" eller straff här? Att han inte får ha sin skateboard om han råkar gora nåt annat han inte vet att är farligt..?
  • emilia05

Han visste att det sku bli en reaktion "eldslåga "

Men han tänkte inte på att det hade kunnat gå illa, mist syn, skadat handen osv

Eftersom han vet att det skulle hända nått och borde veta att sådant gör man inte i skolan. Så ville jag att han sku förstå att det han gjort var fel.

Nu kommer det alltså inte att bli mobilförbud/ skateförbud denna gång.

Det jag efterlyste i denna tråd var råd.

Ska jag dra in nått eller inte.

Dvs konsekvenser av handlande som inte varit ok.

• emilia05
    v i r r a skrev 2017-09-28 21:41:58 följande:

Jag skulle ha kramat min unge hårt och varit överlycklig att det gick bra. Era och skolans reaktioner borde väl räcka för att han ska förstå allvaret och inte inte göra om det?

Väldigt fint.

Det är nog så jag ska göra.
  • Almina

En rimlig konsekvens vore väl att han inte får ha hårspray längre/ett tag... Och berätta varför man inte ska kombinera eld med sprayflaskor.

Om han inte visste att det skulle kunna vara farligt så känns ett straff rätt orättvist. Tror iofs inte att man lyckas spränga en sprayflaska med en tändare särskilt lätt. En annan sak om han hade kastat in den i eld... Men det är ju så klart ändå inget man ska experimentera med!

• zdudmwml

Konsekvenser är sådant som bara händer, tex om han hade bränt sig hade det varit en konsekvens.

Straff är sådant man hittar på för att ... straffa/hämnas/skrämma till lydnat. Att ta bort mobilen en månad för något han inte förstod är således ett straff och inte en konsekvens.

Jag tycker såhär att OM man som vuxen inte riktigt vill stå för att man straffar sina barn till lydnad utan försöker kalla det för konsekvens så tar man som vuxen inte sitt normala föräldraansvar. De flesta föräldrar försöker få sina barn att stå för "konsekvenserna" för sina beslut men klarar inte av det själv  och kallar straff för konsekvens. Så varför ska barn tvingas stå för sina beslut när inte vuxna gör det?

emilia05 skrev 2017-09-28 21:56:30 följande:
    Han visste att det sku bli en reaktion "eldslåga "
    Men han tänkte inte på att det hade kunnat gå illa, mist syn, skadat handen osv

Eftersom han vet att det skulle hända nått och borde veta att sådant gör man inte i skolan. Så ville jag att han sku förstå att det han gjort var fel.

Nu kommer det alltså inte att bli mobilförbud/ skateförbud denna gång.

Det jag efterlyste i denna tråd var råd.

Ska jag dra in nått eller inte.
    Dvs konsekvenser av handlande som inte varit ok.
    Du pratar inte konsekvenser. Du pratar om hur du ska bestraffa honom för att han gör fel.
    Blir du alltid bestraffad när du gör fel? Om inte, varför ska ditt barn bli det?

Barn har inte vuxnas hjärnor. Du pratar som om han har samma konsekvenstänk som en vuxen. Hade du en vuxens konsekvenstänk som barn?
  • DVQ
    Tow2Mater skrev 2017-09-28 21:46:56 följande:

Så vad menar du mer han ska lära sig av en "konsekvens" eller straff här? Att han inte får ha sin skateboard om han råkar gora nåt annat han inte vet att är farligt..?

Det här.

En konsekvens kanske kan vara att ni tar några kvällar den närmaste månaden där du förklarar hur man hanterar eld och eldfarliga saker, riskmedvetenhet, vad konsekvenserna kan bli om man är oförsiktig o s v.
  • volvo142
    DVQ skrev 2017-09-28 22:22:15 följande:
    Det här.

En konsekvens kanske kan vara att ni tar några kvällar den närmaste månaden där du förklarar hur man hanterar eld och eldfarliga saker, riskmedvetenhet, vad konsekvenserna kan bli om man är oförsiktig o s v.
    håller med.

Men alltså vilken 12/13 åring har inte haft en sådan period när man eldade lite med axe och smällde några överblivna smällare från nyårsafton det är helt normalt..
  • blomman 2

Jag hade nog reagerat med - HUR tänkte du??!! Sedan talat om allvaret med deras handlande och hur illa det hade kunnat gå!! De gjorde ett hyss,säkert inte den sista,tur att de inte skadade sig.

• ylle1
    För det första: att ta mobilen och förvägra skateåkning (!) för att han gjort en dum grej med en sprayflaska är inte en konsekvens det är ett straff! Det är väl en sak om du vill straffa honom för en ungdomlig dumhet, men kalla saker vid sitt rätta namn i alla fall.

För det andra: 12-åringar har tyvärr inte särskilt mycket konsekvenstänk även om man som förälder ibland tror det och framför allt önskar det.

Dessutom tror jag inte att han förstod hur illa det kunde gå och därmed inte kunde förutse konsekvensen av det han gjorde. 

Att rektorn kontaktade dig och att du blev så tokig arg och grät räcker säkert som konsekvens för den här förseelsen. Nu är det kanske dags för dig att besinna dig och hantera händelsen på allvar; lite samtal om vad som kan vara farligt, träna på att tänka efter innan man gör något, hur man står emot grupptryck om nån föreslå att man ska göra nåt som kanske blir fel. Sånt handlar fostran om.

Om du vill ha straff som involverar mobilen och nöje/motion så kanske du kan förvägra dig själv din mobil och förbjuda dig själv att cykla som straff för att du överreagerade och hanterade situationen mindre bra som förälder. 

Svar på tråden Konsekvens för 12-åring?