Inlägg från: emilia05 |Visa alla inlägg
  • emilia05

Konsekvens för 12-åring?

Hjälp mig.

Min 12-åriga son. En snäll kille som läser på läxor(efter påminnelse) bra resultat i prov.

Hittar på saker ibland som han förstår att är fel, men tänker inte förän efteråt.

Idag fick jag samtal av rektorn.

Han hade hårspray med till skolan( jag skicka med det att han fick fixa håret i skolan) Han hade fått hjälp med att sätta på nya handtag på sin cykel, då användes sprayet.

Sedan hade en annan kompis tagit fram en tändare(!) och hade sagt spraya, vilket min son gjorde. Han visste att det sku bli en reaktion men inte att det var farligt.

Jag blev tokig(alltså inte på rektorn) jag grät först i min ensamhet, sedan arg och galen. Hur kan man vara så .... och tanklös.

Jag sa åt honom att nu blir det i en månads tid mobil en stund om dagen och ingen skateåkning.

Typ liknande konsekvens har jag haft tidigare och det har tagit på.

Min mamma tyckte att jag inte ska ge konsekvens denna gång utan istället säga att : lev upp till att du sköter dig annars blir det ngn strängare konsekvens.

Jag fattar inte!!! Hur kan han vara så tanklös. Och vad ska jag göra/ säga??

Ledsen och besviken mamma.

• Svar på tråden Konsekvens för 12-åring?
  • emilia05
    Alessia skrev 2017-09-28 21:01:05 följande:

Är du säker på att han förstod den ENORMT farliga följden av att tända på hårspray? Och varför skickar du med killen hårspray? Du är faktiskt lite medansvarig här och det bör du också erkänna. Han kan nog klara frillan med en liten burk vax eller annat gojs som gelé  att ha i håret.

Jag skulle ta fram en serie riktigt otrevliga bilder på brännskador där t ex spray eller andra lättflyktiga vätskor varit inblandade och visa dem samt ta en allvarlig diskussion om det som inträffat och om vad som verkligen kunnat hända om olyckan varit framme.. Jag skulle förklara att nu är det slutsprayat utanför hemmets badrum för hans del. Jag skulle nöja mig med det.

Nu förstår du inte riktigt mitt inlägg ser jag.

Så förklarar: Min son är 12 år tjejer i den åldern börjar intressera sig om sitt utseende, så även killar.

Han ska klippa sig imorgon, håret börjar bli långt. Han cyklar till skolan och använder hjälm. Jag sa åt honom, ta med spray så kan du fixa håret i skolan.

Därav var sprayet med. Absolut INGET fel i det.

Bra ide annars av dig att visa bilder vad som kan ha hänt.
  • emilia05

Han visste att det sku bli en reaktion "eldslåga "

Men han tänkte inte på att det hade kunnat gå illa, mist syn, skadat handen osv

Eftersom han vet att det skulle hända nått och borde veta att sådant gör man inte i skolan. Så ville jag att han sku förstå att det han gjort var fel.

Nu kommer det alltså inte att bli mobilförbud/ skateförbud denna gång.

Det jag efterlyste i denna tråd var råd.

Ska jag dra in nått eller inte.

Dvs konsekvenser av handlande som inte varit ok.

• emilia05
    v i r r a skrev 2017-09-28 21:41:58 följande:

Jag skulle ha kramat min unge hårt och varit överlycklig att det gick bra. Era och skolans reaktioner borde väl räcka för att han ska förstå allvaret och inte inte göra om det?

Väldigt fint.

Det är nog så jag ska göra.
Svar på tråden Konsekvens för 12-åring?