• zuces

IVF - Sahlgrenska

Jadu skrev 2017-11-23 07:01:26 följande:

Vad härligt :)

Vi kör också korta och icsi.

Jag kör på 150 på gonal f.

Har du varit på ultraljud än? Vilken läkare brukar du träffa förresten? :)
  • zuces
    Jadu skrev 2017-11-25 20:49:15 följande:

Idag var vi på ultraljud, 14 ägg tror jag det var. Så plock blir det på tisdag.

Fick först att vi skulle ta ägglossningssprutan 23.55 imorgon och jag trodde jag skulle dö för är aldrig vaken så sent men tänkte att jag får ställa klockan o snällt gå upp... får ett samtal när vi åkt därifrån att de kom på att förra plocket så hade ägg släppt tidigare och de ville inte riskera det så nya tiden blev 02, dog lite mer haha men bara gå upp och fixa det.

Går allt bra så sätter vi tillbaka 2 embryon på torsdag :)

Kom precis på att du skulle på ultraljud idag och kikade in här för att fråga dig! Så härligt med 14 ägg! Hoppas det går bra med allt nu, fortsätt uppdatera oss :) håller verkligen tummarna för dig och dina små framtida embryon.

Hur har din man presterat när du ska göra ägguttag? Är det inte jättesvårt att koncentrera sig på att få ut spermierna tänker jag.. stackarna. Sån press på sig.
  • zuces
    Jadu skrev 2017-11-26 09:12:59 följande:

Det har vart svårt för honom men det har gått. Det tar sin lilla tid men går tillslut.

Är inte riktigt avvis för måste va sjukt svårt att gå in i ett rum och samtidigt ha koll att de hamnar i röret..

Hahah jaa men jag skrattar lite nu för jag kom på att min man säger att han inte kan pricka in det där blåa röret så istället tar han en annan behållare som finns där också sen leker han att han inte visste :?)
  • zuces
    ESK1 skrev 2017-11-26 11:24:52 följande:

Hejhej!

Ny här på familjeliv och hittade precis denna tråd vilket gjorde mig överlycklig. Man känner sig så ensam i denna situation, så det känns underbart att få prata med några som är i samma sits!

Vi har fått våran första tid på Sahlgrenska den 21 december!

Så jag hänger gärna med i denna tråd! :D

Välkommen! Vad kul att ni fått tid! Då får vi nog starta samtidigt där i januari någon gång! ???? när förväntas din mens komma i januari?

Hur gamla är ni och vad har de hittat för komplikationer hos er? Berätta gärna lite om er resa hittills! :)
  • zuces
    ixi skrev 2017-11-26 11:26:16 följande:

Jag gör min ivf på Sahlgrenska, har gjort en misslyckad ET, och nu precis en FET för några dagar sedan.. hur går det för dig?

Välkommen hit! Vad kul då är du ruvare! När är testdag? :)
  • zuces
    ESK1 skrev 2017-11-26 11:37:33 följande:

Är så spänd inför mötet, men tänkte ställa er frågan som redan haft ert första besök. 

Vad händer och vad görs på första besöket? 

Vi fick först träffa en läkare som blir huvudansvarig för hela ens ivf och han förklarar massa som man redan vet om ifall man läst mycket här på familjeliv. Vår pratade om hur en ivf behandling går till och sen gjorde han en ultraljuds undersökning för att se att allt står rätt till och vilken behandling som blir bäst för oss.

Vi gjorde inte vår utredning via Sahlgrenska och han som skickade remissen till ivf hade tydligen inte skrivit våra värden osv och vi hade dem inte med oss så vi kommer få skicka in några papper nu i veckan. Men läkaren brydde sig inte om det utan sa att han litade på oss. Dessutom har vi manlig faktor och min man lämnade in ett spermaprov dagen innan så där kunde han ju se att simmarna var färre än vanligt..

Sen hade jag inte gjort en spolning vilket han först blev tveksam till och sa att det brukar man göra innan ivf men att han skulle kika på det under undersökningen. När vi väl undersöktes så såg han att äggledarna faktiskt var väldigt tunna och fina och sa att vi kan hoppa det. Och eftersom mitt AMH värde är bra och jag har regelbunden mens så blev vi ordinerade ganska låg dos av gonal-f så jag inte blir överstimulerad och så fick vi reda på att vi kör korta protokollet. Detta besök tog ungefär en timme.

Sen började nästa del av besöket vilket var hos en barnmorska, hon tog blodprover för att de gör en screening på alla som eventuellt kommer få frysa embryon så det inte är någon smittorisk som överförs på andras ägg/spermier/embryon. Sen gick hon igenom mediciner och hur man tar dem och preliminära datum för sprutstart och äggplock.

Vi är jättenöjda med de vi träffade och känner oss väldigt trygga. Nu vill jag bara njuta av december månad för att sen kommer det antagligen bli lite psykiska påfrestningar i januari då vi får börja!
  • zuces
    ixi skrev 2017-11-26 14:35:24 följande:

Tack ?

Jag har testdag 8/12 :) jag har fått tillbaka en 5 dagars blasto från frysen. Någon som har några erfarenheter? Har tidigare fått tillbaka en 2 dagars ET men som inte klarade sig. Är det egentligen någon skillnad för testning? När har ni pussat, nii som lyckats?

Det är störst chans med FET ju, det va tydligen 45% chans. Medan en färsk blastocyst har 40% chans att bli något. ET tror jag var 30% chans. Har ni fler i frysen?
  • zuces
    ESK1 skrev 2017-11-26 17:18:58 följande:

Åh tack snälla!

Vad härligt att vi förmodligen kommer starta samtidigt! Ser även att du är i samma ålder som mig. Har ni tagits seriöst även fast ni är "så pass unga" som man alltid får höra i detta sammanhang? 

Vi har försökt sen Maj 2015, och startade våran utredning i April detta år.

Jag har fått diagnosen PCOS och min kille hade färre simmare än vad som önskas, så manlig faktor hos oss - samtidigt som mitt tillstånd samtidigt ställde till det. 

Där av är min mens i januari aningen oklart. 

Men räknar jag någorlunda så runt 22 Januari, om man jämför med mina tidiga menscyklar. 

Har spolats i samband med utredning, och där såg allt väldigt bra ut.

Så efter detta första besök så planeras alltså behandlingen att starta, när allt passar? 

Så underbart att få följa er, inte känna sig så ensam i det hela. Att faktiskt få prata med några i samma sits, och samma hopp. Man behöver all sorts stöttning och peppning i denna situation. :)

Jaa precis efter detta möte så är det bara att invänta mensen och börja. Eftersom det inte passar bra med behandling i december med julledigheten och så, så kommer det bli i januari för oss. Annars hade vi fått starta i december säkert :)

Min utredning var i Malmö. Där får man inte landstingsfinansierad ivf förrän båda fyllt 25.. det är faktiskt de reglerna överallt förutom i Västra Götaland!

Under utredningen som vi börja februari detta år så tog alla oss seriöst men sa bara att det inte går med landstingsfinansierad.. vilket man kan tycka är väldigt konstigt. Vad spelar ålder för roll här när man haft en stabil relation flera år?... det var åldersdiskriminering tycker jag. Som tur var flyttade vi ändå hit i Maj och kollade av en slump om samma regler gäller här och det gör det inte :D vi ställdes då i Ivf kö!

Sen sa läkaren vi träffa på Sahlgrenska att dem är väldigt ovana med att 90talister kommer in och tänker lite ?ni har så lång tid på er? men sen sa han också att det är klart att man ska få hjälp om man försökt bli gravid i två år! Så jag känner att de på Sahlgrenska tar en seriöst. Oroa dig inte, vem har ni tid hos?

När skickades er remiss in förresten? :)
  • zuces
    ixi skrev 2017-11-26 17:45:03 följande:

Oj så tidigt, då kanske man vågar testa innan testdagen.

Åh, nej <3 va tråkigt att höra.

Jag bävar för att behöva genomgå ett äggplock igen då det gjorde så fruktansvärt ont :(

Har dock en chans till innan.

Åh det med äggplock är så individuellt! Om man inte gjort det innan så har man ingen aning om hur det kommer kännas heller, är faktiskt lite nervös för den. Men allt är ändå värt det i slutändan! Vi får hoppas att du slipper ett till äggplock :)
  • zuces
    Jadu skrev 2017-11-26 18:11:55 följande:

Hoppas detta tar sig för er:)

Jag vart inte super pepp för nytt plock, första kändes inte men hade ont i 2 dagar efter, nr 2 grät jag av smärta trots massa morfin men då va jag på gränsen till överstimulerad, de fick töma buken på vätska och frysa allt.

Men nu på tisdag får jag stesolid innan plocket så förhoppningsvis går det bra.

Oj då :( vad är stesolid?
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska