• Kawi

IVF - Sahlgrenska

Ja dagarna har aldrig gått så långsamt i hela livet känns det som? och så lätt att fundera och grubbla mer än man borde och känna efter alldeles för mycket.. Det här är det enda som cirkulerar i  mitt huvud just nu Rynkar på näsan

Har ni tänkt tjuvtesta..?

• Kawi
    Pannkakstarta skrev 2018-10-08 18:59:09 följande:

Hej alla!

Skrev i en annan tråd och fick tipset av en snäll själ att vända mig till denna istället.

Jag och min sambo fick remiss till IVF Sahlgrenska i maj. Fick ju höra att det är lång väntetid, men jag skulle såååå gärna vilja höra hur länge ni har stått i kö? Eller hur lång tid det gick från remiss innan ni fick påbörja behandling, ni som redan har startat? Att vänta så här tär ju på en lite... eller ganska mycket ???? Så vore liksom skönt att höra... har såklart ringt och frågat men får liksom bara väldigt svävande svar..

Tacksam för alla svar jag kan få!

Kram och lycka till till er alla!! ????????????

Hej och välkommen! Jag har ju nästlat mig in här fastän vi inte ens går på Sahlgrenska, utan på Nordic ivf här i Gbg. Tyckte bara den här gruppen var så himla bra med en trevlig ton och mycket omtanke :)

Vi har en snart fyraårig som som kom till spontant och vi har sedan dess försökt aktivt med syskon utan att lyckas. Kände att vi gav upp efter två år, både vi och sonen blir ju äldre och vi vill ju så gärna ha syskon.. så nu provar vi det här.

Äggplock 24/9, insättning 29/9 och testdag på fredag..

Stort lycka till och kram till dig!
  • Kawi

Jag har ju haft så stora problem med svullen mage, och igår började det bli outhärdligt. Så jättestor och hård som betong, ser ut att vara i 4-5 månaden och kunde knappt andas, inte sitta/ligga/stå på ett bra sätt pga denna enorma uppsvällda stenhårda jättemage.. svårt att sova också. Ringde kliniken igår em och fick en läkartid idag på morgonen. Hon sa att jag troligtvis är överstimulerad, och efter UL sa hon att de ville lägga in mig direkt, för att tömma mig på vätska. Det är massor av vätska plus att äggstockarna är som två stora apelsiner i storlek, sa hon.

Så hipp som happ ligger jag här nu på ett rum i sjukhuskläder och har fått en port i armen och väntar på tömning...

• Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-09 10:59:43 följande:

Oj vad händer nu då da?

Kan dom se om du är gravid samtidigt då??

Hoppas allting kommer att gå bra för dig.. vet ingenting om överstimulering..

Fy så ont det gjorde, det här var värre än äggplocket. De tömde ut 7,5dl vätska utanför livmodern, runt äggstockarna. Vilken lättnad att lätta på trycket.

Hon sa att det är för tidigt att se om jag av skulle vara gravid.. Nu ska jag vila på rummet och få fika och sedan hem och vila, dricka mycket och äta salt :)
  • Kawi

Och just det, ska även ta blodförtunnande sprutor varje dag :( samma format som den där hemska fyrmadel som gjorde så jäkla ont.. :o

• Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-09 11:28:49 följande:

Din stackare...

Se nu till att vila mycket, det behöver du säkert...

Om du inte gjorde det innan när du tog den sprutan så kan jag tipsa om emlaplåster eller salva... jag kände ingenting av sprutan när jag hade tagit det innan....

Hej och tack! Tyckte det var en plåga varje kväll den där fyrmadelsprutan, så jag gick på ditt råd och köpte emla-salva på vägen hem, så tack! Ska prova nu ikväll :)
  • Kawi
    lyckligast80 skrev 2018-10-09 12:42:26 följande:

Nämen oj! Hur mår du förutom svullen mage??

Har du blivit överstimulerade av tidigare medicin eller nu av tabletten? Vad är det som orsakar det?

Tänker på dig!

Alltså jag mår väl bra förutom svullen mage, men att den är så sjukt svullen gör att den trycker på andra organ, svårt att andas, svårt att sova osv., så det påverkar allt egentligen.

Alltså jag fattar inte riktigt det här; jag har inte blivit överstimulerad tidigare, samtidigt sa läkaren att det inte har med Lutinus att göra och att vi inte kan skylla på den. Man kan bli lite svullen av Lutinus men tydligen inte så här pass. De tappade ut 7,5 dl vätska med en liknande procedur som vid äggplocket. Så som jag förstod henne så släpper blodkärlen ifrån sig vätska, vilket gör att blodet blir tjockare och därför riskerar jag blodpropp - därav att jag ska ta blodförtunnande sprutor nu varje dag.

Tack för omtanken!
  • Kawi
    Elcca skrev 2018-10-09 12:57:20 följande:

Fy vad jobbigt för dig! Men skönt att du blev tagen på allvar och att du fick snabb hjälp! Hoppas på snabb bättring för dig nu. :)

Tips för att minska obehaget vid spruttaging är Tapinkräm (bedövningskräm). Finns som plåster oxå, men det är dyrare. Kräm funkar lika bra och räcker längre!

Ja det var snabba bud.. :) tack för tipset! Frågade på apoteket faktiskt, och hon gav mig Emla, ska testa det nu ikväll.
  • Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-10 10:10:59 följande:

När var det nu alla hade testdagar?? Det börjar väl närma sig nu va?? Känner ni er nervösa eller så...

From igår efter jag fått reda på att vi inte fick något ägg till frysen så har min mage varit lite konstig... orolig för att detta inte ska gå vägen och att jag ska få gå igenom det här med sprutor och skit igen.... och tänker oxå så långt att tänk om det inte funkar på dessa tre gångerna... eller någongång... vet att det är väldigt långsökt men mycket som snurrar i huvudet nu..,

Vi har testdag 12/10, och var ju strängt tillsagda att inte testa innan dess då man kan få felaktigt resultat..(?) tjuvtestade ju dock i måndags till min mans förtret.. Glad

Förstår att det är oroligt och jobbigt, det här är en fruktansvärt påfrestande process, och klart man blir otroligt besviken om det inte blir något! Men skönt ändå, att ni har fler försök Hjärta För oss blir det låna nya pengar om detta inte tar sig.. 

• Kawi

Vi fick testdag på plats efter insättningen, och det var 18 dagar efter äggplock. Konstigt kan man tycka, ja, att man inte räknar från insättningsdatum Förvånad

• Kawi

Det är klart, man blir mer och mer orolig ju närmare testdag man kommer. Tror man får tillåta sig att vara besviken, ledsen, förbannad, uppgiven, ja alla känslor som kommer om man åter igen blir besviken. Sen, kan man förhoppningsvis hitta motivationen och orken att satsa igen- längtan efter barn är ju så stark. Men, deppa och vara ledsen ett tag <3

• Kawi

Usch, påfrestande och jobbiga dagar för många Hjärta Vi har testdag idag och testade positivt igen, starkare streck än i måndags, så jag borde ju vara jätteglad, ändå vågar jag inte riktigt? så knäpp man är alltså .Har bara varit med om så mycket så det känns omöjligt att det ska lyckas. 

Min man är borta med jobbet i en vecka nu så jag är ensam med en 3.5-åring och två hundar, så man lär ju hålla sig aktiverad i helgen i alla fall.. det lär bli en del att stå i. Bra det på ett sätt, då rullar dagarna på utan att man behöver grubbla alltför mycket Förvånad

Jag vill så gärna att alla ska få ett plus, jag håller alla tummar och skickar en kram till er alla!  

• Kawi
    Elcca skrev 2018-10-12 12:17:39 följande:

GRATTIS till plus!! Jag förstår din rädsla över att något ska gå tokigt men det är ju faktiskt ingenting vi kan styra över. Så därför tycker jag att du ska fira pluset och att du idag faktiskt är gravid! ????

Tack, ja ån så länge är det faktiskt plus - eller så är jag lyckligt ovetande :)

Har inte blivit så mycket fira i helgen då jag är ensam hemma med treåring och två hundar.. :D

Hoppas alla haft en härlig helg i solen!
  • Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-12 13:26:13 följande:

Grattis till ditt plus... tycker verkligen att du ska fira lite extra u helgen... har du berättat det för din sambo eller ska det bli en liten överraskning när han kommer hem?? Jag funderar på om jag ska testa själv utan att säga något för att det ska bli en lite överraskning för honom... men först kanske man ska få ett plus..

Ja man fick veta i fredags morse, tyvärr är han borta med jobbet nu i en vecka, så man kan inte dela det på samma sätt, och inget direkt firande i helgen :) har mest försökt få det att gå runt med två hundar, treåring, städ och tvätt osv :D

Har du testat...? Överraskningar är ju alltid roligt :) kram!
  • Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-14 19:44:39 följande:

Nej jag har inte testat än... min testdag är ju på tisdag så vågar inte testa än... mensen har dock inte kommit men men den kan ju dyka upp när som helst egentligen...

så återstår fortfarande och se om jag lyckas mig fram till testdagen eller inte

Ja fy, det är jobbiga, påfrestande dagar. Man kan ju alltid hoppas att en sån här process i alla fall gör en starkare!
  • Kawi
    lyckligast80 skrev 2018-10-16 09:33:07 följande:
    Håller tummarna så hårt jag kan!!!! :)
    Lycka till! GladHjärta
  • Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-16 20:57:35 följande:

Kan det vara sant??

Wow så kul! Grattis! Jag lever själv i förnekelse så jag vet precis hur det är.. :) kan bara inte tro att det ska gå vägen, men man är ju knäpp som tänker så!

Kram!
  • Kawi

Oj, konstigt att man får så olika instruktioner..? Jag skulle ta Lutinus i tre veckor, om vi fick positivt test, annars sluta vid negativt test. Tre veckor blev till och med 3 dagar efter positivt test. 

• Kawi

Det var skönt, för då är det ju ungefär samma som de sa till mig (blev lite orolig där Glad), dvs om jag hade tagit resten av Lutinus två gånger per dag istället för tre, så hade de räckt 6 dagar efter plus.
    När fick du tid för UL? Vi fick den 1/11. Orolig tid, och svårt att leva utan att grubbla för mycket.. 

• Kawi
    Vildismamma skrev 2018-10-17 11:13:35 följande:
    Fick den 7/11.. känner mig ändå rätt så lugn nu faktiskt av någon konstig anledning... men det kan ju snabbt ändra sig... hur mår du då?? Jag känner ju inte av det så mycket mer än att jag kanske är lite trött... men det får man ju slå bort för man måste ju jobba och såna grejer.. har inte tid att vara trött

Jag är ganska lugn, men har någon slags hemsk grundinställning att det här aldrig kommer gå vägen Rynkar på näsan allt man har gått igenom har väl format en lite..

Jag mår bra, också lite trött och lite svullen om magen, annars inget. Dock hade jag inga direkta symptom alls när jag väntade sonen, så just det gör mig inte så orolig. Hade du mycket symptom tidigare graviditet..?

Svar på tråden IVF - Sahlgrenska