• Elcca

IVF - Sahlgrenska

Vildismamma skrev 2018-10-02 11:43:13 följande:

Vet ni om det hjälper att ta värktabletter när man har ont pga lutinus? Vet ju inte om det är det men antar bara

Jag tror att paracetamol kan vara till hjälp om man har mycket besvär från Lutinus. Har iofs inte provat, men är det molvärk så borde det hjälpa lite. Jag försöker härda ut, men ibland gör det riktigt ont där nere.

Vad det gäller kaffe så dricker jag det restriktivt, men som det skrivs här så har jag inte heller lika mycket sug på kaffe för tillfället. Är nog för fokuserad på annat! :)
  • Elcca
    BinniBoo skrev 2018-10-03 13:31:10 följande:

Hej

Hoppar in här i all hast.

För att försöka göra en lång historia kort:

Har en son från tidigare förhållande på 10,5 år

Har en son på 3,5 år med nuvarande som blev till genom ivf. Anledningen till ivf beror på en kopparspiral jag satte in efter första sonen som gav mina äggledare inflammationer som läkarna kunde upptäckt i tid och behandlat men istället tog dom bara ut spiralen utan att ta reda på varför jag hade ont. Och det dröjde ytterligare 2 månader innan jag togs på allvar för en undersökning och då var det försent. De sa att jag hade 10 cm cysta som var elakartad, alltså cancer och skulle akutopereras och vara beredd på att de skulle ta bort allt, livmoder, ledare och stockar. Jag var då 20 år gammal. Men vid operation fanns ingen cysta. Utan cysta var i själva verket inflammationen av mina äggledare. Så dessa var tvungna att tas bort. Därav kan jag inte få barn på naturlig väg. Så vi behöver en mötesplats som en läkare en gång sa ????

Första IVF försöket tog sig alltså och fick även 2 ägg till frysen. Vi försökte stoppa in ett i november förra året men det blev tyvärr missfall vilket knäckte mig rejält. Men nu är det dags att försöka igen med sista ägget. Närmare bestämt idag ska det sättas in. Nervös som sjutton!

Vilken resa du gjort!

Men välkommen hit och vi ska peppa varandra! Hoppas insättningen gick bra idag!
  • Elcca
    Vildismamma skrev 2018-10-03 20:57:08 följande:

Någon mer än jag som undrar om man kommer få några gravidsymtom eller så?? Just nu känner jag ingenting överhuvudtaget.. känner mig som vanligt och känner inte alls att det rinner för mycket från tabletterna heller... kanske är att man tänker för mycket...

Har håller igång hela dagen idag, först med jobb sen har jag tapetserat i mitt kök som vi håller på att renovera... så sysselsatt försöker jag att vara för att till tänka...

Nä, jag känner inte heller något direkt. Eller snarare att det jag känner är biverkningar från Lutinus. Haha. Jävla Lutinus!

Jag försöker oxå fördriva tiden med diverse sysslor, men man kan ju inte låta bli att känna efter hela tiden. Och snart kommer dagarna som jag fasar för. Dagarna då man bara går och väntar på att mensen INTE ska komma! Usch.
  • Elcca
    Vildismamma skrev 2018-10-03 21:42:25 följande:

Jag har inte räknat ut denna gången när min mens ska komma och tänker inte göra det heller... för då tänker jag bara på den dagen... enda dagen jag har i sikte är testdagen... inte långt kvar nu... hahaha

Nä, det gör du helt rätt i! Haha. Jag ska oxå försöka tänka så!
  • Elcca

Jag vågar inte heller testa innan. Gjorde det första gången, fick då svagt positivt redan på dag 7 (gjorde frysåterföring så hade inte tagit några hormoner innan) och va då såååå glad i några dagar. Tills jag dag 14 fick en blödning och då va det kört. Då hade jag redan hunnit gå runt och berättar för mina närmsta om det postitva resultatet. Gången efter fick jag min mens innan testdag, så jag hann inte ens tänka tanken att testa tidigt.

Nu den här gången vågar jag inte testa. Vågar knappt testa på testdagen, om nu inte mensen kommer innan igen. Usch! Detta är jobbigt.

• Elcca
    Vildismamma skrev 2018-10-04 11:07:22 följande:

Ja verkligen... men vi ska försöka att tänka positivt här... kanske får hitta på annat att prata om och inte bara IVF frågor... eller jag vet inte

Bra idé! :)

Vi håller på och göra om här hemma, så det är ett litet projekt vi kommer ta oss an denna höst/vinter. Hade gärna också åkt iväg på en resa till värmen. Men vi får se.
  • Elcca
    Kawi skrev 2018-10-06 20:21:15 följande:

Vi är på landet över helgen, skönt att skingra tankarna och göra annat. Planterat lökar idag som jag hoppas ska bli en fin vårrabatt :)

Vet inte hur det är för er, men Lutinus har gjort min mage så extremt svullen? Ser ut att vara gravid i fjärde månaden. Och hård som betong känns magen. Sjukt otymplig och lyckades inte gräva en grop i rabatten själv eller stoppa ner lökar, får be min man om hjälp med allt. Långsam, vankande gång är det som gäller :)

Det jobbiga är att sonen har börjat peka på min mage och säga att det ligger en bebis där inne. Inte alls kul, om man är på förskolan eller bland bekanta. Fler med stora

magar..??

Ja!! Min mage är gigantisk och det känns precis som du skriver, att jag vaggar fram. Känns väldigt jobbigt då man känner sig supergravid men man har ingen aning om man är det. Så mycket blandade känslor.

Har sedan igår börjat få molvärk o magen och längst ner i ryggen. Inget bra tecken. Brukar alltid få ont såhär innan mens, så nu är jag livrädd att det ska vara pågång!
  • Elcca
    Kawi skrev 2018-10-08 10:17:59 följande:

Ja dagarna har aldrig gått så långsamt i hela livet känns det som? och så lätt att fundera och grubbla mer än man borde och känna efter alldeles för mycket.. Det här är det enda som cirkulerar i  mitt huvud just nu 

Har ni tänkt tjuvtesta..?

Jag vågar inte tjuvtesta. Har gjort detta tidigare och fick då positivt på dag 7 och tog ut lyckan i förskott. Blev en blödning precis innan testdagen och då ett negativt test. Senaste gången hann jag få mensen innan testdagen, så det var inte så mycket o fundera på. Tänker att jag helt enkelt väntar in testdagen och kommer mensen så kommer den.

Mår mest dåligt just nu. Svullen överallt känns det som och värk i både mage/rygg och upp i fiifi. Plus att det rinner heeeeela tiden. Så äckligt!

Vill bara att tiden ska gå! Snabbt. Så man vet.
  • Elcca
    Kawi skrev 2018-10-08 06:41:38 följande:

Vi tjuvtestade i morse.. 14 dagar sedan äggplock och nionde ruvardagen. Min man ville inte eftersom kliniken sa att testet kan visa fel, men jag stod på mig.. :)

Hjärtat hoppade ett extra slag eftersom det är ett tydligt streck (efter typ 200 gjorda test de senaste 2 åren), men ingen aning om man ska våga tro..

Grattis!! Håller alla timmar och tår att det håller i sig!
  • Elcca
    Kawi skrev 2018-10-09 10:23:35 följande:

Jag har ju haft så stora problem med svullen mage, och igår började det bli outhärdligt. Så jättestor och hård som betong, ser ut att vara i 4-5 månaden och kunde knappt andas, inte sitta/ligga/stå på ett bra sätt pga denna enorma uppsvällda stenhårda jättemage.. svårt att sova också. Ringde kliniken igår em och fick en läkartid idag på morgonen. Hon sa att jag troligtvis är överstimulerad, och efter UL sa hon att de ville lägga in mig direkt, för att tömma mig på vätska. Det är massor av vätska plus att äggstockarna är som två stora apelsiner i storlek, sa hon.

Så hipp som happ ligger jag här nu på ett rum i sjukhuskläder och har fått en port i armen och väntar på tömning...

Fy vad jobbigt för dig! Men skönt att du blev tagen på allvar och att du fick snabb hjälp! Hoppas på snabb bättring för dig nu. :)

Tips för att minska obehaget vid spruttaging är Tapinkräm (bedövningskräm). Finns som plåster oxå, men det är dyrare. Kräm funkar lika bra och räcker längre!
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska