Anonym (Fff) skrev 2017-09-29 05:49:22 följande:
Att skvallra till arbetsgivaren är det enda sättet att tvinga en person att genomgå behandling. Arbetsgivaren har nämligen ett extremt stort ansvar när det gäller just alkoholproblem, och är skyldiga att erbjuda behandling. AG kan dessutom tvinga igenom behandlingen genom att arbetstagaren får välja mellan behandling eller uppsägning.
Så om ts verkligen vill få sin pappa att se sanningen i vitögat så är vägen genom arbetsgivaren den enda som funkar i praktiken.
Mmm, men du utgår från att TS pappan har en arbetsgivare...
Jag tolkar beskrivningen helt annorlunda. Jag får snarare vibbar av att TS pappa är "egenföretagare", alternativt "högre chef". Han jobbar ofta hemifrån, han dricker på "sitt företag" (hade möjligen tolkat det lite annorlunda om TS skrivit att han dricker när han är på "jobbet".) Han är 60bast, kanske har han jobbat hårt med sitt företag, företaget går bra, företaget "klarar" sig utan att TS pappa är närvarande fysiskt varje dag, blir det "kris tar han taxi".
Min bild är snarare att detta är ett klassiskt "socialgrupp 1" alkoholbeteende.
Möjlighet att dricka alkohol i princip dagligen, och gör så. Sällan stupfull men "konstant" småberusad. Pappan har troligen byggt upp en hög toleransnivå under många år, mamman "hakar på" i beteendet för det är "social kutym", men som ofta är vanligt, så tenderar kvinnor att bli "mer" berusade eller fulla (längd, vikt, kroppsvolym etc).
my 2 cents