• Anonym (Orolig anhörig)

Skall man ingripa när det är en "städad" alkoholist?

Jag har sett mamma berusad, göra bort sig, bli obehaglig på fyllan mer gånger än jag sett pappa göra samma. Jag har faktiskt aldrig sett pappa göra något som jag skulle skämmas över, aldrig sett honom otrevlig osv. Ändå är det pappas alkoholintag jag är orolig för, inte mammas.

Pappa är charmig, rolig, snäll, generös, supersmart, social och han är alltid i "centrum" i varje situation, men inte på ett otrevlig sätt. Han var en fantastisk pappa på många sätt, alla sätt, men han drack alltid sprit. Han kunde hjälpa oss barn med läxorna och "ta sig en whiskey", eller läsa godnattsaga samtidigt som han drack cognac och rökte cigarr.

Han raglar aldrig, sluddrar inte, men han är alltid berusad. Återhållsamt salongsberusad, fast konstant. När han jobbar, när han är ledig, varenda dag. Han har ALLTID något alkoholhaltigt att smutta på. Ibland öl eller vin, men oftast någon dyr starksprit. Whisky, cognac, osv. Han startar dagen med en drink/grogg redan innan han äter frukost. "Nattfösare" efter kvällsmat. Vin till middagen, grogg efteråt, drinkar, öl osv.

Han röker cigarrer, äter alldeles för mycket och är jättetjock utöver det dagliga supandet. Han har vad jag vet inte haft en enda vit dag på över 30 år. När man tar upp ämnet så kallar han sig för "livsnjutare", eller "Jag tjänar bra, och som jag ser det är det otacksamt att inte njuta av det".

Hur ställer man den typen av alkoholist mot väggen? Han är inte odräglig, inte otrevlig, gör inte bort sig. Så det finns liksom inget att argumentera med annat än att det är ohälsosamt att leva som han gör. 

• Svar på tråden Skall man ingripa när det är en "städad" alkoholist?
  • smulpaj01

Spelar ingen roll hur mycket du än "ställer honom mot väggen", han kommer med största sannolikhet inte vilja (kunna) sluta eller ens dra ner på alkoholen så det är (tyvärr) lönlöst!

• ciann

Hur gammal är din pappa? Vilka åtaganden har han i form av jobb och hemmavarande barn? Kör han bil?

Jag tänker att så länge han sköter sig, tar sitt ansvar och inte påverkar någon annan negativt så är det OK att leva som han gör. 

• Anonym (Rationell)

Så hans drickande påverkar egentligen ingenting alls i hans liv? Vad är problemet då?

ciann skrev 2017-09-27 09:30:31 följande:

Hur gammal är din pappa? Vilka åtaganden har han i form av jobb och hemmavarande barn? Kör han bil?

Jag tänker att så länge han sköter sig, tar sitt ansvar och inte påverkar någon annan negativt så är det OK att leva som han gör. 

Han är c:a 60. Han kör inte bil, jobbar ofta hemifrån (men dricker även på kontoret på hans företag). Han har körkort men kör väldigt sällan. Då är han nykter, men när han har kört dröjer det inte många minuter innan han dricker alkohol. Just när han gör det blir hans alkoholism tydlig, man märker på honom att han blir abstinent och väldigt sugen och det är liksom direkt efter han kört som han dricker alkohol. Är han full och det blir kris tar han taxi.

Alla barn är vuxna, ingen bor hemma men min mamma är på många sätt ett barn så han har ju ett ansvar för henne. Inte så att hon inte skulle kunna ta hand om sig själv om hon var tvungen, det tror jag hon hade klarat men hon är väldigt bortskämd och osjälvständig och har svårt att ta ansvar.
    Anonym (Rationell) skrev 2017-09-27 09:33:30 följande:

Så hans drickande påverkar egentligen ingenting alls i hans liv? Vad är problemet då?

Hälsan. 
  • Långbenopluto
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2017-09-27 09:42:30 följande:
    Hälsan. 
    Låt han vara, han tycker själv att han njuter av livet, då kan du inte lägga dig i det.
  • Anonym (dontmindthealkohol)

Då skulle jag göra så här TS, "strunta" i alkoholen, och fokusera istället på hälsan som du säger (kost, "träning", övervikt, rökning, och ålder). Det är i sig "större" fog för din oro. Sen är givetvis inte ett dagligt alkoholintag något som hjälper till...

Styr in samtal på hjärt-kärlsjukdomar istället för att "ställa han mot väggen vad gäller alkohol".

• Deceree1
    Anonym (Rationell) skrev 2017-09-27 09:33:30 följande:

Det är väl klart att man blir orolig om ens förälder har druckit så gott som varje dag. Jag förstår din oro men förmodligen kommer han att fortsätta att dricka ända till det dyker upp någon sjukdom som är alkoholrelaterad. Ett förslag kan ju vara att du letar upp en bra dokumentär där de visar på hur farlig alkoholen är för kroppen och sen säger tull honom att du vill att ni ska se den tillsammans. Jag kan nog inte komma på nåt annat sätt.
  • NELJ
    Anonym (dontmindthealkohol) skrev 2017-09-27 10:18:31 följande:

Då skulle jag göra så här TS, "strunta" i alkoholen, och fokusera istället på hälsan som du säger (kost, "träning", övervikt, rökning, och ålder). Det är i sig "större" fog för din oro. Sen är givetvis inte ett dagligt alkoholintag något som hjälper till...

Styr in samtal på hjärt-kärlsjukdomar istället för att "ställa han mot väggen vad gäller alkohol".

Håller med ovanstående. Och gå inte på hårt utan förklara att du älskar honom och är orolig för honom. Säg att du vill att han ska ha ett långt, friskt liv, hinna se barnbarn växa upp osv.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2017-09-27 09:42:30 följande:
    Hälsan. 
    Jo fast... det är ju ändå ett personligt val som jag inte tycker du har med att göra riktigt. Vissa finner njutning i att träna, skippa kolhydrater och ta selfies, andra trivs bättre med en cigarr och en konjak på en veranda i Versaille. 

Istället för att ställa din pappa mot väggen och ge honom dåligt samvete, se till att njuta av er tid tillsammans. Häll upp en konjak du med och sätt dig ner och prata med honom om nåt trevligt. 
Svar på tråden Skall man ingripa när det är en "städad" alkoholist?