Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Förlossningsskador

Jag har fött två stora bebisar med sugklocka båda gångerna och har inte haft några problem ALLS. Vill bara säga det för man ska komma ihåg att det ju för det allra mesta går jättebra.

• Anonym (mor)
    Anonym (43) skrev 2017-09-28 06:54:18 följande:
    Grattis. Det är klart att det går bra ibland. Men tyvärr blir det ju skador ibland, dessvärre mycket oftare än vad det pratas om.

Kvinnor får höra det där "trodde du att du skulle se likadan ut efter förlossningen?"

Alltså den frågan!

"Nä, jag trodde inte att jag skulle se likadan ut men hoppades ju inte på att det skulle rinna avföring nerför mina ben."

Jag kan inte fatta att det 2017 inte har kommit längre i förlossningsvården.
    Och jag tror att sådana svåra skador är EXTREMT ovanliga.
  • Anonym (mor)
    LaFontaine skrev 2017-09-28 08:05:59 följande:
    Det är fullkomligt irrelevant hur vanligt eller ovanligt det är. Så länge det inte behandlas utan negligeras, är det en skandal.
    Så om man har avföring rinnande efter benen så får man ingen hjälp? Man blir hemskickad med blöjor?
  • Anonym (mor)
    Guapa skrev 2017-09-28 11:03:00 följande:
    I den studie som genomfördes på sahlgrenska för ett par år sedan visade det sig att drygt 50% av kvinnorna hade bestående men i form av bäckenbottenskador efter sin första förlossning. I många fall kunde man endast se skadorna mha ultraljud då de var rent muskulära. Det innebar bl.a urinläckage, avföringsläckage, framfall och problem vid sex. Just nu genomförs en jättestudie hos alla de större sjukhusen i sverige av hur tillsynes mindre bristningar kan ge bestående men. Förhoppningen är att kunna motverka förlossningsskador samt bättre kunna hjälpa de kvinnor som drabbats.
    Förr så höll man sig i form och såg till att åtminstone ha NÅGRA muskler i kroppen som kunde hjälpa till.
  • Anonym (mor)
    Guapa skrev 2017-09-28 12:41:09 följande:
    Muskelbristningar är oerhört vanliga hos elitidrottare. En hälsena som gått av pga kraftig belastning opererar man och därefter följer ett gediget återhämtningsprogram. En muskel som gått av i bäckenbotten under en förlossning får inte alls samma uppföljning. Ofta upptäcks det inte öht. Är den helt av går det inte att knipa på rätt sätt, oavsett hur mycket man tränar.
    OT men jag har en släkting som jobbar som barnmorska och har gjort det i många år och är snart pensionär. Hon säger att det idag är mer regel än undantag att mammor har mer eller mindre övervikt och det är ett problem för självklart utgör det en extra belastning för den gravida kvinnan och det är väl därför som skadorna blir allt fler.
  • Anonym (mor)
    Anonym (K) skrev 2017-09-28 13:03:52 följande:
    Kan ju då även lägga till att jag inte är överviktig. Det är mycket möjligt att övervikt ökar risken för förlossningsskador men kan du eller din släkting visa någon källa på det? Eller är det bara en egen reflektion din släkting har gjort utifrån sina patienter?
    Jag har ingen aning om det gjorts några studier men alla vet väl att övervikt är en riskfaktor i ALLA sammanhang så självklart är det även så när man är gravid. T ex om det måste göras ett akut snitt så är det jätteallvarligt om man ska måsta skära sig igenom en decimeter fett innan man när livmodern. Risken för högt blocktryck och diabetes (t ex) är kopplat till övervikt och alla vet att just de två faktorerna är det väldigt mkt fokus på när man är gravid.
  • Anonym (mor)
    Cox Orange skrev 2017-09-28 17:34:03 följande:
    Sorry, men din släkting är en okunnig idiot.

Jag, vältränad, BMI 19,5 har flera vänner i exakt samma sits. Vältränade, välutbildade mammor runt 30 som fått sfinkterrupturer. Jag hade normalvikt även som höggravid skall jag förtydliga och det har ALLA andra jag känner också. Ingen över 35. Så det är totalt bullshit.
    Jag ska meddela henne på ett skonsamt sätt att hon är en "okunnig idiot"!
Svar på tråden Förlossningsskador