• Mamman8

Vattenavgång

När har erat vatten gått?

Vilken tid på dygnet och vad gjorde ni när vattnet gick? :) lägg gärna till vilken grav. Vecka ni var i :)

Har bara hört att vattnet gått på natten när man sover eller typ ska upp o kissa för 70-11 gången..

Hade varit kul att höra om någon som har en annan upplevelse? Kanske i mataffären? På dagis när man hämtar syskonen?

• Svar på tråden Vattenavgång
  • Annelie 76

Vid lunchtid (halv tolv) i köket hemma. Försökte gå till toan men för varje steg rann det mer. Fick be sonen hämta ett badlakan att stå på.

• Nix

Första barnet i v 40+5: Vaknade kl 6 på morgonen och något knäppte till. Reste mig snabbt upp från sängen och vattnet forsade. Värkarna kom direkt och 10 timmar senare var han ute.

• Anonym (Mamma S)

Med första barnet gick vattnet på kvällen hemma ca kl 22 i vecka 38+6. Värkarna började inom en timme och barnet föddes kl 6.30.

Med andra barnet gick vattnet kl 6 på morgonen hemma i vecka 38+4 när jag låg och slumrade. Då läckte jag massor av vatten hela dagen innan värkarna började kl. 20. Barnet föddes kl 23.

Med tredje barnet blev jag igångsatt i vecka 38+2 genom att barnmorskan tog hål på hinnorna. Värkarna startade kl 12 och barnet är fött kl. 13.50.

Med fjärde barnet gick vattnet kl 6.45 hemma när jag hade varit uppe på toa. Då var jag i vecka 34+1 och fick aldrig någon förklaring till varför det satte igång så tidigt. Värkarna startade kl 9 och barnet är fött kl. 13.45.

• Mamman8
    Anonym (Mamma S) skrev 2017-09-25 22:31:37 följande:

Med första barnet gick vattnet på kvällen hemma ca kl 22 i vecka 38+6. Värkarna började inom en timme och barnet föddes kl 6.30.

Med andra barnet gick vattnet kl 6 på morgonen hemma i vecka 38+4 när jag låg och slumrade. Då läckte jag massor av vatten hela dagen innan värkarna började kl. 20. Barnet föddes kl 23.

Med tredje barnet blev jag igångsatt i vecka 38+2 genom att barnmorskan tog hål på hinnorna. Värkarna startade kl 12 och barnet är fött kl. 13.50.

Med fjärde barnet gick vattnet kl 6.45 hemma när jag hade varit uppe på toa. Då var jag i vecka 34+1 och fick aldrig någon förklaring till varför det satte igång så tidigt. Värkarna startade kl 9 och barnet är fött kl. 13.45.

Får man fråga varför du blev igångsatt med tredje barnet? :)
  • Bladguld

Med första barnet startade förlossningen med vatrenavgång. Då vaknade jag utvilad efter en hel natt sömn utan att ha varit uppe och kissat. Låg kvar i sängen, och typ halv 8 när jag vände på mig så knäppte det till i magen. Sen började jag få lite sammandragningar. När jag ställde mig upp en halvtimma senare rann det så trosorna blev blöta, men inte mer än så. Barnet kom ca 8 timmar efter vattenavgången. Vecka 40+5.

Med andra barnet gick vattnet när jag var inne på förlossningen och var öppen typ 7 cm, hade precis varit på toaletten. Vattnet gick under en värk, jag stod upp. Då öppnade jag mig helt och bebis åkte ner, nästa värk var en krystvärk och barnet kom 20 minuter senare. Han är född 19:57 i vecka 41+2.

• Anonym (Mamma S)
    Mamman8 skrev 2017-09-25 22:39:24 följande:

Får man fråga varför du blev igångsatt med tredje barnet? :)

Barnet hade hög puls och verkade stressat. Jag hade varit inne tre gånger på en vecka för att jag inte tyckte att han rörde sig som han borde. Så det var nog jag som stressade upp honom :)
  • Viimsan

Första barnet gick vattnet i vecka 39 när jag satt i soffan och pratade med sambon

Andra barnet gick vattnet i vecka 41 när jag stod i köket och lagade middag tillsammans med svärmor

• Tjarls

Min fru vaknade en morgon i vecka 40 och var helt säker på att vattnet hade gått. VI började härja runt och ringa förlossningen och förbereda oss på att bli föräldrar. Sen visade det sig bara vara en riklig flytning och vi blev båda mäkta chockade. VI hade aldrig hört att det kunde förekomma. Vi pratar mer om det hela i vår podd för den som är intresserad: metzmaa.se/podcast/15-servicehuset-stohagen/ 

Slutligen så tog de helt enkelt hål på fostersäcken när det var dags på riktigt.

• gröna L

När jag lyfte upp min då 2-åring, kanske vid 20-tiden på kvällen, v 39+3.

• Erla

Vattnet gick i vecka 38+5 i bilen på väg till förlossningen :P klockan bör ha varit runt 14 på eftermiddagen. Svårt att avgöra då jag var mitt uppe i täta värkar och blundade mesta delen av resan. Sedan föddes barnet klockan 16:40.

Det roliga var att vi bara några dagar innan hade skämtat om att ha en extra plastad frotté i bilen för säkerhets skull. Min sambo saftade på med att vi kanske till och med skulle ha en balja haha.

• Anonym (M)

Med de första två gick vattnet strax innan de kom ut. Med sista gick det när jag gått och lagt mig, runt midnatt. Var då i v 30+6. Hon kom 4 dagar efter.

• Lavas mamma

Med nr 1 vattenavgång 36+1. Satte mig i soffan och poff så gick vattnet kl var ca 13

Med nr 2 vattenavgång 26+5. Kom hem från jobbet och satte mig i soffan kl var ca 17 tiden.

Med nr 3 vattenavgång 26+5. Var nere på stan och skojade med min syster att om jag klarar mig några timmar till så har jag kommit längre i graviditeten än med nr 2. Gick in på lindex och puff så gick vattnet. Kl var då ca 14

• Anonym (mor)

På toa mitt i natten. Tre timmar senare kom mitt andra barn. Pappan sa -"Det där gick ju snabbt och smärtfritt"! hahahahaha ja snabbt men smärtfritt bara för honom.

• FruHolmli

1:a, mitt i en värk på förlossning. 2 på natten. V.40+4

2:a föddes med vattenavgång så det vart "finger på slang effekt" var vatten ÖVERALLT, golv och på personal samt i påse de fäst på sängkant. Kl 00:14 V.40+5

3:e var på toa o kissa kl. 9 på morgonen, gick och lade mig och det knäppte till.. sedan hann jag tänka.. jag kissar ju på mig men kom DÅ på att jag varit på toa nyss och då slog det mig att vattnet gått. V.40+5

4:e så reste jag mig upp vid 21:00, i första steget så kände jag något "rann" till.. hade trosskydd och det var till bredden fullt med ljusrosa vatten.
    Men inget mer kom än det som kom när jag reste mig.
    Lade mig ner igen och 20 min senare skulle jag dricka, återigen när jag reser mig så händer samma sak.
    Så jag ringde in och de ville jag skulle komma in och visa upp.
    Det konstaterades vattenläckage. Antagligen högt upp eftersom det bara kom när jag legat och sedan reste mig.
    Så var det tills ett dygn senare när värkar satte igång och sedan gick det ordentligt strax innan hon föddes. Kl: 16 tiden. V.42+2

• Anonym (mor)
    Mamman8 skrev 2017-09-25 16:36:26 följande:

När har erat vatten gått?

Vilken tid på dygnet och vad gjorde ni när vattnet gick? :) lägg gärna till vilken grav. Vecka ni var i :)

Har bara hört att vattnet gått på natten när man sover eller typ ska upp o kissa för 70-11 gången..

Hade varit kul att höra om någon som har en annan upplevelse? Kanske i mataffären? På dagis när man hämtar syskonen?

Undrar ju verkligen VARFÖR du vill veta detta! MEN så tänker jag att Familjeliv är ju en jättekul sajt....om man jämför med Flashback...(t ex) och så undrar jag inte mer. Hoppas du får de svar du vill
  • Pikacha

Mitt vatten gick inte av sig själv utan bm fick ta hål på hinnan inne på förlossningen.

• Iden

Hemma i köket, kl 8 på kvällen när vi lagade middag. Fick en stark värk, hörde och kände ett knäpp i magen och gick på toa där vattnet forsade ut. Sen var värkarna regelbundna inom en kvart och (första barnet) föddes ca 3 1/2 timme efter den där första värken.

• Linaluzia

Den här sköna då;

I V.40+3 på förlossningen försökte en sköterska sticka hål på fostersäcken eftersom jag var fullt utvidgad & hade svåra värkar sedan två dygn. Ingenting händer..? Vi får reda på att jag är heeelt tom på fostervatten, och jag hör hur någon andas ett ord jag aldrig hört förut; torrfödsel. Det var lika förbannat träligt & segt som det låter, men något halvdygns fight senare var hon till världen kommen, min stjärna.

Nu, 13 år senare, hoppas jag på bättre tur med min efterlängtade #2.??

• Anonym (M)
    Linaluzia skrev 2017-10-04 02:52:16 följande:

Den här sköna då;

I V.40+3 på förlossningen försökte en sköterska sticka hål på fostersäcken eftersom jag var fullt utvidgad & hade svåra värkar sedan två dygn. Ingenting händer..? Vi får reda på att jag är heeelt tom på fostervatten, och jag hör hur någon andas ett ord jag aldrig hört förut; torrfödsel. Det var lika förbannat träligt & segt som det låter, men något halvdygns fight senare var hon till världen kommen, min stjärna.

Nu, 13 år senare, hoppas jag på bättre tur med min efterlängtade #2.??

Det är jättevanligt att det inte kommer något vatten när man försöker amniotomera. Ofta finns det vatten men det ligger bakom huvudet. Speciellt när man är helt öppen som du var.
  • basio

Nr 1: Vaknade vid 8:30 av en sammandragning, klev ur sängen och vattnet fullkomligt forsade ut. 8 timmar senare föddes sonen. Var i v36+0.

Nr 2: vaknade vid ca 02:30 av att det var blött i trosorna, vattnet sipprade ut. 06:35 föddes sonen. Var i v36+4.

Nr 3: Vaknade vid 23:53 av att det var blött i trosorna, kravlade ur sängen och vattnet forsade ut. Det var väldigt halt att kliva i! 02:34 föds dottern. Var i v37+3.

Nr 4: Vattnet togs på förlossningen för att sätta igång det hela kl 15:50. Sonen föddes 18:43. Var i v39+3.

Svar på tråden Vattenavgång