• Akilla

Gråter när pappan lämnar, men inte när jag gör det?

Jag separerade från min sons pappa för 6 månader sedan. Sonen är nu 2 år. Pga olika orsaker valde pappan att vara hemma så lite som möjligt under sonens första levnadsår, och även om det sedan blev lite bättre fortsatte han vara "pappa när det passar". Det har då lett till att mitt liv till 100% kretsat kring sonens välbefinnande och allt som hör till - stundtals har det nästan tagit kål på mig.

Sedan jag flyttade har sonen varit hos honom varannan helg. Det har alltid fungerat bra att lämna / hämta (han är inte särskilt mammig och har aldrig varit).

När pappan lämnade idag hände dock något som satte mig i chock. Sonen ville inte gå in, utan följa med pappa i bilen. Han tittade på mig som om han inte ens gillade mig, visste vem jag var. Gråten brände i halsen. Till slut fick jag bära in honom under vilda protester och stänga dörren. Vinkade i fönstret och sen var han som vanligt efter en stund.

Men jag får inte bort klumpen i magen... "Efter allt jag gjort, så föredrar han sin pappa - borde inte jag vara personen han väljer framför ALLA andra". Tänk om han snart inte vill vara hos mig ens?

Försöker jag för mkt, så sonen känner av det? Vet att helgerna hos pappan säkert är roligare än vardagen hos mamma jämt. Men hur vänder jag mina tankegångar nu...

Finns någon därute som varit med om samma sak och kan berätta?

• Svar på tråden Gråter när pappan lämnar, men inte när jag gör det?
  • LeyasMamma

Det blir bättre med tiden. Kanske är sonen rädd att pappa ska lämna honom och inte komma tillbaka? Dig vet han ju att du finns där för honom men pappa har ju valt att hoppa lite in och ut i hans liv. Nästa gång kanske han inte kommer igen?

När min dotter va mindre (hon bor varannan vecka) så va hon alltid lite ledsen oavsett vem hon skulle ifrån till den andra, detta avhjälpte vi med att istället för att "byta i dörren hemma" så bytte vi på måndagar vid dagis, den ena lämna och andra hämta (Tror att det va separationsångest att lämna ena föräldern). Funkade väldigt bra för oss och vår dotter och så gör vi fortfarande :)

• MrsP79

Jag tror att det kan vara precis tvärtom, håller med det som LeyasMamma skriver. Sonen känner sig trygg hos dig och gråter inte när du lämnar bort honom eftersom han vet att du alltid kommer tillbaka. Med pappa däremot (som han ju också älskar) vet han inte riktigt. När får han träffa pappa igen?

Jag skulle i alla fall inte vara orolig för att han inte vill vara hos dig. Såklart är det säkert roligt hos pappa på helgen, men hos dig känner han trygghet. Hoppas stt pappa gör sitt bästa för att sonen ska känna sig trygg även där!

• Mullvaden

Håller med båda ovanstående: förmodligen är barnet osäker på om pappa kommer tillbaka eller inte, så det blir jobbigare för honom. Med dig är han trygg, han vet att du alltid kommer att finnas där.

• Akilla

Vad fint av er att ni tog er tid att svara!

Och båda svaren känns väldigt lugnande, och ganska logiska...

• Almina

Håller med ovanstående. Troligtvis är det just att han inte vet när han får se pappan igen. Två veckor är ju en väldigt lång tid för en 2-åring. Så i hans värld träffar han sin pappa otroligt sällan.

• Akilla

Enligt rekommendationer bör barn vid så låg ålder inte bo växelvis, utan lämpligen varannan helg + någon dag den andra veckan (vilket vi har nu) Just för att de har så dåligt tidsperspektiv och växelvis boende blir hattigt.

Jag gissar att sånt här säkert uppkommer oavsett hur mkt barnet bor hos ena/andre föräldern, men det slog hårt åt mig att bli "bortvald" idag - så min känsla är extremt egoistisk inser jag när jag läser...

• lilleeeeen

Mycket vanligt fenomen. Tänk dig att du är morsa 100%, du läxar upp, rättar till, säger ifrån och fostrar ditt barn. Fadern som inte är med i vardagen blir som en minisemester för ditt barn, då fadern förmodligen passar på att göra massa kul med erat barn och ger ungen förmodligen lösare tyglar då fadern är mycket medveten om att han inte behöver ta hand om konsekvenserna i uppfostran resten av tiden.

• Wilbo80

Hörde nyligen om en mamma som undrade över typ samma sak om en "pappig" 13 månaders dotter (där mamman varit hemma 100% med dottern och pappan kommit och gått.. Hon undrade varför dotter grät och ville till pappan men visade aldrig samma tendenser mot mamman.. (Det funkade dock alltid bra med mamman men hon visade aldrig den där extrema mammigheten som hon gjorde mot pappan ibland) och svaret var typ: "Mamman är så självklar som luften. Vem frågar efter luften som man andas?" <3

Svar på tråden Gråter när pappan lämnar, men inte när jag gör det?