• Kjell2

Kan jag neka

Är umgänget fastställt?

Vad kommer sonen säga om du ställer in?

• Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:08:38 följande:

Det finns flera anledningar som tex att han missar sin skolgång. Vilket i hans situation är inte ok då han har svårt med skolan.
    Att det ligger långt bort (flera timmars resväg).
    Som förälder är jag skyldig att infinna honom på plats en viss tid. Det betyder att jag måste ta ledigt från jobbet och eftersom jag är nyanställd så kommer det bli utan lön. Plus 2 hotellnätter på det. Och jag har faktist flera barn att ta hand om...
    Vill inte ha pekfinger om varför jag ska göra det.
    Vill veta om jag får säga nej när det gäller min vecka. Självklart diskutteras detta med barnet i första hand.

I pappans värld finns inte på kartan att byta veckor eller dagar eller något annat.
    Vem vänder jag mig till om jag vill fira jul med mina barn? Eller deras födelsedagar? De har infallit på hans vecka i två års tid. Hur gör ni andra?

Finns det ett fastställt umgängesschema har du väldigt svårt att göra avsteg från det utan ok från pappan. Då är det lagt kort som gäller, dvs jul, nyår, påsk, födelsdagar osv. Vill du få till en ändring så är det tingsrätten som gäller.

Motsvarande gäller också. Du har full rätt att göra vad du vill med sonen under dina veckor.

Problemet som kan uppstår om du vägrar cupen är att pappan kommer skylla på dig inför sonen. "Det är din mammas fel att du inte får vara med på roliga cupen." Kan du hantera det?

Samtidigt kan detta var kanske vara en öppning mot pappan. Var stenhård med att på dina veckor är det du som bestämmer. Vill han göra något med sonen på dina veckor är det byte 1-1 som gäller.

• Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:37:23 följande:
    Han får ledigt endast om båda vårdnadshavare skriver under. I samråd med hans mentor så tycker varken hon eller jag att han ska ta ledigt för en sådan sak.

Inget umgängesavtal.
    Har ni inget umgängesavtal är det lite vilda västern som gäller. Ni kan båda gör lite som ni vill, inte hämta, inte lämna, om ni känner för det.

Då ni verkar ha svårt att samarbeta tycker jag ni bör fixa ett fastställt umgängesavtal, via i första hand familjerätten och i sista fall Tingsrätten.

• Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:43:25 följande:
    Det är ju det som är så spännande. Han bokar in saker och så är det andra föräldrar som tar mitt barn när han inte kan. Det har även hänt under min vecka.
    Kan jag neka till att under min vecka någon annan hämtar/lämnar min son? Oftast händer det under hans vecka dock. Och även det tycker jag är fel. För han frågar ju inte mig om jag kan skjutsa sonen fram och tillbaka. Jag är med på alla matcher som spelas dock inte träningarna då dessa är nära hemmet.
    Hur han sköter allt under sina veckor är upp till honom. Inget du bör lägga dig i.

Men så länge det inte finns ett fastställt umgängesschema kan ni båda göra lite hur som helst.
Svar på tråden Kan jag neka