• Anonym (Undrar)

Kan jag neka

Jag har en son som håller på med sport. Pappan är den som har tar alla beslut kring sporten utan samråd med mig. Kan jag neka till att sonen får åka på en 3 dagars cup under min vecka?

• Svar på tråden Kan jag neka
  • LFF

Ja, men varför vill du neka sonen att få göra något han tycker om? 

Sen får väl du och pappan ta och sätta er ner och samtala om ert samarbete och hur ni ska lägga upp saker och ting rörande sonens sport.

• Anonym (Förälder)

Ja det kan du men varför?

Helt sonika får ni ju byta vecka så du får din tid med sonen.

Enkel lösning.

Klart, slut.

• Anonym (Undrar)

Det går inte samtala med pappan om något. Vi samtalar inte alls. Han går över allas huvud. Undrar om mina rättigheter som förälder.

• Kjell2

Är umgänget fastställt?

Vad kommer sonen säga om du ställer in?

• Anonym (Undrar)

Det finns flera anledningar som tex att han missar sin skolgång. Vilket i hans situation är inte ok då han har svårt med skolan.
    Att det ligger långt bort (flera timmars resväg).
    Som förälder är jag skyldig att infinna honom på plats en viss tid. Det betyder att jag måste ta ledigt från jobbet och eftersom jag är nyanställd så kommer det bli utan lön. Plus 2 hotellnätter på det. Och jag har faktist flera barn att ta hand om...
    Vill inte ha pekfinger om varför jag ska göra det.
    Vill veta om jag får säga nej när det gäller min vecka. Självklart diskutteras detta med barnet i första hand.

I pappans värld finns inte på kartan att byta veckor eller dagar eller något annat.
    Vem vänder jag mig till om jag vill fira jul med mina barn? Eller deras födelsedagar? De har infallit på hans vecka i två års tid. Hur gör ni andra?

• Almina
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:08:38 följande:

Det finns flera anledningar som tex att han missar sin skolgång. Vilket i hans situation är inte ok då han har svårt med skolan.

Som förälder är jag skyldig att infinna honom på plats en viss tid. Det betyder att jag måste ta ledigt från jobbet och eftersom jag är nyanställd så kommer det bli utan lön. Plus 2 hotellnätter på det. Och jag har faktist flera barn att ta hand om...

Vill veta om jag får säga nej när det gäller min vecka. Självklart diskutteras detta med barnet i första hand.

I pappans värld finns inte på kartan att byta veckor eller dagar eller något annat.

Vem vänder jag mig till om jag vill fira jul med mina barn? Eller deras födelsedagar? De har infallit på hans vecka i två års tid. Hur gör ni andra?

Har sonen fått ledigt från skolan?

Självklart kan inte pappan boka in aktiviteter på din vecka, utan att ni är överens.

Har ni något umgängesavtal? Annars kanske ni behöver det, och att reglera där hur ni gör med jul och födelsedag.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:08:38 följande:

Finns det ett fastställt umgängesschema har du väldigt svårt att göra avsteg från det utan ok från pappan. Då är det lagt kort som gäller, dvs jul, nyår, påsk, födelsdagar osv. Vill du få till en ändring så är det tingsrätten som gäller.

Motsvarande gäller också. Du har full rätt att göra vad du vill med sonen under dina veckor.

Problemet som kan uppstår om du vägrar cupen är att pappan kommer skylla på dig inför sonen. "Det är din mammas fel att du inte får vara med på roliga cupen." Kan du hantera det?

Samtidigt kan detta var kanske vara en öppning mot pappan. Var stenhård med att på dina veckor är det du som bestämmer. Vill han göra något med sonen på dina veckor är det byte 1-1 som gäller.

• Anonym (go)

Kontakta familjerätten. Så här kan du ju inte ha det.
    Skolan går självklart före fritidsintressen.

• Anonym (Undrar)
    Almina skrev 2017-09-19 09:20:57 följande:
    Har sonen fått ledigt från skolan?

Självklart kan inte pappan boka in aktiviteter på din vecka, utan att ni är överens.

Har ni något umgängesavtal? Annars kanske ni behöver det, och att reglera där hur ni gör med jul och födelsedag.
    Han får ledigt endast om båda vårdnadshavare skriver under. I samråd med hans mentor så tycker varken hon eller jag att han ska ta ledigt för en sådan sak.

Inget umgängesavtal.

• Minimalen

Ja du kan neka sonen. Nej du bör inte neka sonen men är det pappan som får fixa allt som behövs runt Cupen. Han får följa med sonen dit. Det är ju han som vill att sonen ska dit.

Svar på tråden Kan jag neka