• Anonym (Undrar)

Kan jag neka

Jag har en son som håller på med sport. Pappan är den som har tar alla beslut kring sporten utan samråd med mig. Kan jag neka till att sonen får åka på en 3 dagars cup under min vecka?

• Svar på tråden Kan jag neka
  • Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2017-09-19 09:23:44 följande:
    Finns det ett fastställt umgängesschema har du väldigt svårt att göra avsteg från det utan ok från pappan. Då är det lagt kort som gäller, dvs jul, nyår, påsk, födelsdagar osv. Vill du få till en ändring så är det tingsrätten som gäller.

Motsvarande gäller också. Du har full rätt att göra vad du vill med sonen under dina veckor.

Problemet som kan uppstår om du vägrar cupen är att pappan kommer skylla på dig inför sonen. "Det är din mammas fel att du inte får vara med på roliga cupen." Kan du hantera det?

Samtidigt kan detta var kanske vara en öppning mot pappan. Var stenhård med att på dina veckor är det du som bestämmer. Vill han göra något med sonen på dina veckor är det byte 1-1 som gäller.
    Inget umgängesschema.

Jag tar aldrig ett beslut utan mina barns samtycke. Ibland är jag förälder dock och försöker förklara så gott det går att i detta fall är det skolan som går först.

Pappan har bokat in saker på mina veckor där han ringer barnen och säger att han står där nere för att hämta de. Jag får dock inte göra något på hans vecka.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:08:38 följande:

Det finns flera anledningar som tex att han missar sin skolgång. Vilket i hans situation är inte ok då han har svårt med skolan.
    Att det ligger långt bort (flera timmars resväg).
    Som förälder är jag skyldig att infinna honom på plats en viss tid. Det betyder att jag måste ta ledigt från jobbet och eftersom jag är nyanställd så kommer det bli utan lön. Plus 2 hotellnätter på det. Och jag har faktist flera barn att ta hand om...
    Vill inte ha pekfinger om varför jag ska göra det.
    Vill veta om jag får säga nej när det gäller min vecka. Självklart diskutteras detta med barnet i första hand.

I pappans värld finns inte på kartan att byta veckor eller dagar eller något annat.
    Vem vänder jag mig till om jag vill fira jul med mina barn? Eller deras födelsedagar? De har infallit på hans vecka i två års tid. Hur gör ni andra?

Ska sonen åka så ligger allt på pappans ansvar för resa,boende med mera.

Han kan såklart inte kräva att du ska åka/sköta det hela.

Du får säga nej.

Du pratar med FR om ett nytt avtal/samarbetssamtal.

Många har ju varannan jul/varannan nyår.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:37:23 följande:
    Han får ledigt endast om båda vårdnadshavare skriver under. I samråd med hans mentor så tycker varken hon eller jag att han ska ta ledigt för en sådan sak.

Inget umgängesavtal.
    Har ni inget umgängesavtal är det lite vilda västern som gäller. Ni kan båda gör lite som ni vill, inte hämta, inte lämna, om ni känner för det.

Då ni verkar ha svårt att samarbeta tycker jag ni bör fixa ett fastställt umgängesavtal, via i första hand familjerätten och i sista fall Tingsrätten.

• Anonym (Undrar)
    Minimalen skrev 2017-09-19 09:38:28 följande:

Ja du kan neka sonen. Nej du bör inte neka sonen men är det pappan som får fixa allt som behövs runt Cupen. Han får följa med sonen dit. Det är ju han som vill att sonen ska dit.

Det är ju det som är så spännande. Han bokar in saker och så är det andra föräldrar som tar mitt barn när han inte kan. Det har även hänt under min vecka.
    Kan jag neka till att under min vecka någon annan hämtar/lämnar min son? Oftast händer det under hans vecka dock. Och även det tycker jag är fel. För han frågar ju inte mig om jag kan skjutsa sonen fram och tillbaka. Jag är med på alla matcher som spelas dock inte träningarna då dessa är nära hemmet.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:43:25 följande:
    Det är ju det som är så spännande. Han bokar in saker och så är det andra föräldrar som tar mitt barn när han inte kan. Det har även hänt under min vecka.
    Kan jag neka till att under min vecka någon annan hämtar/lämnar min son? Oftast händer det under hans vecka dock. Och även det tycker jag är fel. För han frågar ju inte mig om jag kan skjutsa sonen fram och tillbaka. Jag är med på alla matcher som spelas dock inte träningarna då dessa är nära hemmet.
    Hur han sköter allt under sina veckor är upp till honom. Inget du bör lägga dig i.

Men så länge det inte finns ett fastställt umgängesschema kan ni båda göra lite hur som helst.
  • Anonym (Helmer)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:43:25 följande:
    Varför skulle du neka att hans nya hämtar barnet?
  • Anonym (Undrar)

Helmer , hon skulle aldrig hämta mina barn. Hon pratar inte med dem och hälsar inte på dem när de råkar ses ute...

• Anonym (H)
    Anonym (go) skrev 2017-09-19 09:24:54 följande:
    Kontakta familjerätten. Så här kan du ju inte ha det.
    Skolan går självklart före fritidsintressen.
    Håller med
  • Anonym (Helmer)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-21 23:53:06 följande:

Helmer , hon skulle aldrig hämta mina barn. Hon pratar inte med dem och hälsar inte på dem när de råkar ses ute...

Vad märkligt. Har hon aldrig träffat sin sambos/mans barn?
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-19 09:37:23 följande:
    Han får ledigt endast om båda vårdnadshavare skriver under. I samråd med hans mentor så tycker varken hon eller jag att han ska ta ledigt för en sådan sak.

Inget umgängesavtal.
    Skolan kan säga nej även om ni två skulle skriva på. Det är inte ni föräldrar som bestämmer att barnet får ledigt, det är skolan. Om de anser han missar för mycket = inte beviljad ledighet 
  • Anonym (Helmer)
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-22 19:40:51 följande:
    Skolan kan säga nej även om ni två skulle skriva på. Det är inte ni föräldrar som bestämmer att barnet får ledigt, det är skolan. Om de anser han missar för mycket = inte beviljad ledighet 
    Och? Barnet kan givetvis vara frånvarande ändå utan att något händer. Men idrottsläger för mindre barn under skolvecka är väldigt ovanligt i Sverige.
Svar på tråden Kan jag neka